برنامه «کافه سوال» شبکه دو سیما مسائل روز جامعه را بازتاب می‌دهد

کافه‌نشینی به صرف سوال

از اوایل پاییز امسال، برنامه «کافه سوال» شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 21 به مدت 30 دقیقه و به صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و به مسائل جامعه نگاهی جدید و متفاوت دارد؛ مسائلی که هر روز بسادگی از کنار آنها می‌گذریم، اما در عمل شاهد تاثیر و انعکاس مستقیم این موضوعات و ماجراهای پیرامون آن در زندگی شخصی و اجتماعی خود هستیم.
کد خبر: ۶۱۸۲۵۴

کافه سوال، سعی بر تبیین و روشن‌سازی همین موضوعات برای مخاطبان دارد تا افراد جامعه بتوانند با همفکری متقابل به تعاریف درستی برای این مسائل مهم و بظاهر ساده برسند. نکته حائز اهمیت درباره برنامه کافه سوال این است که در این برنامه کسی شعار نمی‌دهد و توصیه مستقیم هم نمی‌کند، ولی خیلی راحت درباره برخی موضوعات که گروهی آنها را خط قرمز رسانه‌ای می‌دانند، گفت‌وگو می‌شود.

در فصل اول برنامه کافه سوال به مفهوم زیبایی پرداخته می‌شود و تعاریفی که جامعه و مردم برای این واژه دارند و بحث داغ جراحی‌های زیبایی این روزهای جامعه. در هر برنامه کافه سوال، متخصصان و جراحان مجرب با مهمان برنامه که از بین چهره‌های نام‌آشنای حیطه فرهنگی، ورزشی و هنری هستند، گفت‌وگو می‌کنند و مخاطبان با دیدگاه آنها آشنا می‌شوند.

مژده لواسانی، مجری برنامه با اعلام این که میزبان شما در برنامه کافه سوال هستم، برنامه را آغاز می‌کند. او به فصل‌های مختلف برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: کافه سوال چند فصل دارد و از اواخر آبان فصل‌های دیگری ارائه می‌شود. برنامه‌هایی در زمینه تاثیر رسانه‌های بیگانه بر سبک زندگی، اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، رذایل و فضایل اخلاقی و یکی از سرفصل‌های جدید برنامه، نگاه به بیماران سرطانی و خاص از منظر اجتماعی است و بیمارانی که لحظات پایانی عمر خود را می‌گذرانند و ... در واقع ما به مسائل از نظر اجتماعی نگاه می‌کنیم.

او به این نکته اشاره می‌کند که رده سنی مخاطبان برنامه طوری تنظیم می‌شود که همه گروه‌های سنی علاقه‌مند به موضوع را در برگیرد.

بر اساس پیامک‌هایی که برای برنامه ارسال می‌شود، توانسته‌ایم به این خواسته خود برسیم و از نسل‌های مختلف بیننده داریم.

سهیل سلیمانی، تهیه‌کننده برنامه کافه سوال می‌گوید: در برنامه قاضی نیستیم، بلکه در کنار مخاطب ایستاده‌ایم و همچون یک مشاور فقط بایدها و نبایدها را آن هم از زبان کارشناسان و افرادی که با موضوع برنامه مستقیم درگیر هستند، بیان می‌کنیم و تصمیم‌گیری اصلی به عهده مخاطبان است. بازنمایی واقعیت‌های جامعه یکی از کارکردهای اصلی رسانه است.

وی ادامه می‌دهد: معتقدم رسانه‌ها در دوران کنونی، بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مردم هستند، اما گاهی شاهدیم موضوعات و اولویت‌های جامعه و افکار عمومی به هر دلیلی وارد رسانه نمی‌شود؛ سوژه‌هایی که در یک دوره زمانی خاص و در مدتی کوتاه بشدت در سطح جامعه فراگیر و به اولویت بسیاری از مردم تبدیل می‌شود؛ در حالی که رسانه‌ها می‌توانند با طرح موضوع و بدون جهتگیری، هدایت‌کننده افکار عمومی باشند. دلیل این مشکل به نظرم ناشی از تصورات بعضی برنامه‌سازان است، زیرا برخی خط‌قرمزها را برنامه‌سازان می‌سازند، چون در هر جامعه‌ای مفاهیمی وجود دارد که تعریف دقیقی برای آنها ارائه‌نشده و هر کسی برداشت خاصی از آنها می‌کند.

سلیمانی می‌افزاید: هم اکنون در برنامه کافه سوال با طرح این مسائل، ضمن ریشه‌یابی آنها و آگاه‌سازی، سعی بر تبیین و روشن‌سازی موضوعات چالش‌برانگیز با کمک کارشناسان در فضایی صمیمی و دوستانه داریم. کافه سوال، برنامه‌ای ترکیبی است که با حضور دو یا سه مهمان و مجری برنامه می‌کوشد در فضایی صمیمی و دور از مسائل حاشیه‌ای به صورت میزگرد درباره موضوعات مختلف و حائز اهمیت جامعه که تاکنون کمتر به آنها توجه شده، گفت‌وگو ‌کند. در ضمن در برنامه کافه سوال کسی نظر خود را بر دیگری تحمیل نمی‌کند.

در طول برنامه متناسب با موضوع، مهمانانی چون پزشکان متخصص، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان یا کارشناسان مذهبی و یک مهمان (بازیگر، ورزشکار و...) حاضر می‌شوند و نظر خود را درباره موضوع مطرح شده بیان می‌کنند. در نهایت مجری با طرح پرسش‌هایی در ابتدا و انتهای برنامه و مرور صحبت‌ها و نکات مطرح شده در طول آن، برنامه را طوری به پایان می‌برد تا خود بیننده نتیجه نهایی را استنباط کند. کافه سوال برای رسیدن به یک تعریف از طریق پرسش و پاسخ و مطرح‌کردن راهکارهایی با مخاطب خود همقدم می‌شود و آنها را به سمت هدف نهایی ـ که همان ارائه تعریف صحیح از موضوع مورد بحث است ـ سوق می‌دهد.

***

لواسانی می‌گوید: کافه سوال جایی امن برای پاسخگویی به پرسش‌های ذهن همه ماست و سپس ادامه می‌دهد: برنامه امشب درباره زیبایی و عمل‌های زیبایی است که با حضور دکتر کامبیز حکمت، جراح لثه و دندانپزشک و همچنین مریم طوسی، سریع‌ترین دختر ایران که در رشته دوومیدانی اولین مدال طلای تاریخ ایران را کسب کرده، با شما دوستان عزیز گپ و گفت می‌کنیم. او ابتدای سخنانش می‌گوید: «امروز گپ و گفت می‌کنیم» و خودش با خنده جمله را صحیح می‌کند. موضوع برنامه امشب درباره زیبایی دندان‌ها، خط لبخند و نگین‌هایی است که روی دندان گذاشته می‌شود. در این برنامه مریم طوسی که روی دندان خود نگین گذاشته، ایده خود را از این کار بیان می‌کند و دکتر حکمت هم نظر خود را درباره کارهای این‌چنینی می‌گوید.

***

در بخشی از پشت صحنه برنامه، نظر مژده لواسانی را درباره موضوع برنامه می‌پرسم. لواسانی می‌گوید: فصل اول برنامه که درباره عمل‌های زیبایی است کاملا با دغدغه‌های ذهنی خودم سازگاری دارد. یک نگرانی نسبت به عمل‌های زیبایی دارم و این که چرا ذائقه مردم به سمت تصنعی شدن چهره‌ها پیش می‌رود. آیا مردم اینقدر که به زیبایی ظاهر توجه می‌کنند به زیبااندیشی هم فکر می‌کنند؟ هدف ما در برنامه کافه سوال، آسیب‌شناسی جراحی‌های زیبایی است. ما برای مخاطبان برنامه نسخه نمی‌پیچیم و آنها حق انتخاب دارند، چون در برنامه بدون سانسور حرف می‌زنیم و چیزی به کسی دیکته نمی‌شود، مخاطبان نظر افرادی را که از انجام عمل جراحی زیبایی حمایت می‌کنند و آنها را که مخالف چنین جراحی‌هایی هستند، می‌شنوند و در نهایت این مخاطب است که از مباحث کارشناسی و گفت‌وگوهای موافقان و مخالفان به یک استنباط نهایی می‌رسد.

***

در بخشی از برنامه، دکتر کامبیز حکمت، کارشناس برنامه کافه سوال با مردم سخن می‌گوید. او به این نکته اشاره می‌کند که اگر قرار باشد کاری به سلامت شخص صدمه بزند تا او را زیباتر کند، ایراد دارد و در هیچ جایی این منطق پذیرفته نمی‌شود، زیرا هیچ کس نباید برای رسیدن به چیزی که به آن زیبایی می‌گویند، سلامت خود را به خطر بیندازد. من درباره رشته تخصصی خودم صحبت می‌کنم. کسی که دندان‌های نامرتب دارد، نیاز است آنها را مرتب کند، زیرا از آنچه به عنوان الگوی سلامت دندان در آناتومی بدن طراحی شده، فاصله دارد.

سیما پویا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها