هاشمیان:در کنترل تبانی و فساد مدیران باشگاهها نقش اساسی دارند

بازیکنانی با نژاد ایرانی به فوتبال کمک می کنند

وحید هاشمیان مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال ایران که این روزها به مربیگری در آلمان مشغول است معتقد است برای مقابله با تبانی در فوتبال باید یک عزم ملی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۶۰۶۷۸۰
بازیکنانی با نژاد ایرانی به فوتبال کمک می کنند

وحید هاشمیان در گفت‌وگو با سایت شخصی خود(Worldandsports.com) گفت که باید از تیم ملی ایران و کروش حمایت شود و نتایج آبرومندانه در جام جهانی نیز می تواند برای فوتبال ایران امیدوارکننده باشد. او در این گفت‌وگو به سوالاتی پاسخ داده که توسط هواداران از او پرسیده شده است.

خیلی‌ها به کروش و دعوت از بازیکنانی که نمی توانند فارسی صحبت کنند انتقاد دارند نظر شما چیست؟

 

شاید چند بازیکن نتوانند به خوبی فارسی صحبت کنند اما آنها نژاد ایرانی دارند و کاملا ایرانی هستند. آنها می‌توانند در آینده به فوتبال ایران کمک کنند و با کمک و تلاش خودشان می‌توانند مشکل زبانی خود را برطرف کنند. این اتفاقات در کشورهای دیگر مانند فرانسه نیز وجود دارد که بازیکنان با نژادهای دیگر بازی می کنند.

 

وضعیت فوتبال ایران در مقایسه با فوتبال آلمان به خصوص در سطح پایه و کشف استعداد به چه صورتی است؟

 

در فوتبال آلمان تلاش فراوانی می‌شود تا استعدادها را به خوبی کشف کنند اما در ایران با توجه به حضور استعدادهای ناب و فراوان استعداد یابی افتضاح است و خیلی بازیکنان نمی‌توانند خود را به فوتبال معرفی کنند.

 

نظر وحید هاشمیان در مورد تبانی و مافیا فوتبال ایران چیست؟ به نظر شما حداقل مجازات برای عاملان شناخته شده چه می تواند باشد؟ اگر این اتفاقات در در بوندسلیگا رخ می‌داد چه برخوردی صورت می‌گرفت؟

 

در مدتی که در پرسپولیس حضور داشتم نه تبانی دیدم و نه شنیدم و تمام نتایج در خود زمین مسابقات رقم خورد اما هم اکنون به دلیل اینکه در ایران حضور ندارم اطلاعات دقیقی ندارم. اما این اتفاقات در تمام کشورها وجود دارد و شاید در ایران نیز وجود داشته باشد. مثلا در کشور آلمان در سال 2004 یا 2005 هامبورگ در جام حذفی شکست خورد. پس از آن وقتی با مهدوی‌کیا صحبت می‌کردم مهدی اعتقاد داشت داور پنالتی و اخراج‌های بیهوده‌ای انجام داد و داور باعث شکست‌شان شده است. پس از گذشت پنج سال مشخص شد آن داور به دلیل همکاری با یک گروه شرط‌بندی در آن دیدار سوت‌های جهت دار زده است و تبانی صورت گرفته است تا اینکه مسئولان آلمان به شدت ماجرا را پیگیری کردند و پس از چهار و پنج سال هم شرط بندها را گرفتند و هم داور را محروم کردند.

نمونه دیگر کشور ایتالیاست. ایتالیا مهد مافیاست و جزو کشورهای برتر در رشته فوتبال به شمار می‌روند اما پس از اتفاقات سال 2006 و مشخص شدن تبانی در نتایج یکی از محبوب‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های خود را به دسته دوم فرستادند و حتی رئیس باشگاه خودکشی کرد. در کشورهای مالزی و به تازگی یونان نیز این اتفاقات رخ داده است.

دقیقا نمی‌دانم که آیا در ایران این اتفاقات رقم خورده است یا خیر اما اگر وجود دارد باید قاطعانه برخورد کرد. من در این مدت اخبار را از طریق رسانه‌ها پیگیری کردم و دیدم همه روی داور متمرکز شده‌اند اما برای رسیدگی به تخلفات و تبانی باید عوامل زیادی را مورد بررسی قرار داد.

 

در تبانی اولین مورد رئیس باشگاه‌ها می‌تواند نقش داشته باشند و با هزینه باعث تغییر نتیجه شوند. مربیان عامل دیگر هستند که می‌توانند در تبانی‌ها تاثیر گذار باشند. داوری مسئله دیگر است که می‌تواند در قهرمانی تیم‌ها تاثیرگذار باشند. نکته بعدی کمیته داوران هستند که باید تمامی داوری‌ها را پیگیری و رسیدگی کنند تا هیچ کدام تخلفی نداشته باشند. شاید اشتباهی صورت بگیرد اما نباید اشتباهات مکرر و سهوی باشند. بازیکن مورد بعدی است که امکان دارد پول بگیرد و بد بازی کند. گل به خودی یا پاس بد بدهد. شرط بندی‌ها و دلال‌ها می‌توانند سر اولین کرنر یا اولین کارت زرد این کارها را انجام دهند و میلیون‌ها تومان پول را جابجا کنند.

 

فشار رسانه‌ها نباید فراموش شود. نباید به داورها فشار بیاوریم تا فشار بیش از حد باعث اشتباه نشود. آیا نباید همه اینها را پیگیری کرد؟ به نظر من برای رسیدگی به تمام این اتفاقات یک عزم ملی خیلی قوی می‌خواهد تا با یک عدالت بدون رحم و ملاحظه، افراد مجازات شوند. رسیدگی نکردن به چنین اتفاقاتی تبعات خیلی سنگینی برای فوتبال ایران خواهد داشت و باعث می‌شود تا فوتبال ایران نابود شود.

 

مواردی که گفتم دلیل بر ناپاک بودن فوتبال ایران و افراد آن نیست و نخواهد بود اما برای رسیدگی و رخ ندادن اتفاق‌های نامناسب باید تمامی عوامل فوتبال را مورد بررسی قرار داد تا نتوانند نتایج بازی‌های فوتبال را بیرون از زمین مسابقه رقم بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها