در امتداد مسیر شمالی بزرگراه چمران که به سمت پل پارک‌وی می‌روی، از ورودی شمالی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نسیم خنکی می‌وزد که خبر از پایان فصل گرما و آغاز نمایشگاهی بین‌المللی در این مکان می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۲۷۰۸
تلکام در‌کام اپراتورها

نمایشگاهی که قرار است آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران و جهان را در زمینه آی.تی به نمایش بگذارد. تلکام امسال (چهاردهم) در حالی از چهارم تا هفتم مهرماه در پایتخت برگزار شد که در مجموع 261 شرکت ایرانی و خارجی در آن حضور داشتند. این آمار حکایت از رشد 26 درصدی تعداد آنها داشت.

‌با ورود به فضای 27 هزار و 500 متر مربعی نمایشگاه امسال با هیاهو و کارزار تبلیغاتی برند‌هایی مواجه می‌شوی که وظیفه اپراتوری تلفن همراه کشور را روی دوش خود دارند. در محیط مسقف سالن‌ها نیز آن قدر رنگ و لعاب تبلیغاتی اپراتور‌هایی که این روز‌ها بر طبل افزایش تعرفه مکالمات می‌کوبند زیاد است که آخرین دستاوردها و چشم‌انداز گردانندگان چرخ صنعت آی.تی کشور در آن ، سوسویی بیش به نظر نمی‌رسد.

به هر حال تلکام امسال با همه حرف و حدیث‌هایش برگزار شد. اما شاید هیچ دستاوردی در این نمایشگاه همانند حرف‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، محمود واعظی به چشم نیامد. او طی سخنانش در افتتاحیه تلکام با اشاره به هزینه ‎13 هزار میلیارد تومانی که مردم در سال گذشته صرف هزینه‌‎های ارتباطی خود کرده‎اند، تصریح کرد ‌مخالف با درآمدزایی اپراتورها نیست اما بخشی از این درآمد نیز باید صرف توسعه ‎زیرساخت‎های کشور شود.

در تلکام امسال، رایتل، اپراتور سوم که فعلا ارائه اینترنت همراه نسل سوم را در انحصار خود دارد، در میان سه اپراتور کشور که در نمایشگاه حضور داشتند تنها شرکتی بود که دستاوردهایش برای تلکام بیش از دو رقیب دیگر نظرها را به سمت خود جلب می‌کرد. سرویس‌هایی نظیر دانگل، پرداخت NFC و مودم‌های مای ـ‌ فای که خبر از تحولی نوین در بستر ارتباطات ایران می‌داد.

سهم زیادی از یکی دو غرفه تلکام امسال در اختیار همراه اول و آشنای اول بود. آشنای اول در حقیقت قرار است نام جدید تلفن ثابت شرکت مخابرات باشد. اما به غیر از این تغییر نام، غرفه این شرکت در تلکام، نوید عرضه سرویس‌های جدید بر بستر خطوط تلفن ثابت در آینده نزدیک را می‌داد. از سرویس‌ها و دستاورد‌های نوآورانه همراه اول می‌توان به فون واژه اشاره کرد. از طریق این سرویس می‌توان به جای گرفتن شماره یک شرکت، نام آن را بیان کرد تا تماس با مشترک مورد نظر برقرار شود. به غیر از این، سرویس ردیابی تلفن همراه با ارسال یک پیامک دیگر محصول قابل توجه همراه اول در این تلکام بود که می‌توان امیدوار بود ‌با راه‌اندازی‌اش آمار سرقت گوشی‌های تلفن همراه بشدت کاهش پیدا کند.

وجود غرفه اپراتور چهارم یعنی ایرانیان‌نت از دیگر موضوعات هیجان‌انگیز تلکام امسال بود. البته کمی بعد که هیجانات فروکش می‌کرد، مشخص می‌شد که قرار نیست ‌اپراتور چهارم سیمکارت عرضه کند؛ بلکه فعالیت‌های این اپراتور مربوط به زیرساخت‌های فناوری کشور می‌شود که نویدبخش خبر‌های خوبی در آینده نزدیک خواهد بود. برای نمونه تلویزیون کابلی و پهنای باند بسیار بالا بر بستر فیبر نوری که پای اینترنت‌های چند مگابیتی را به خانه‌های مشترکان باز می‌کند از دستاوردهای ایرانیان‌نت بود که در صورت تحقق و همه‌گیر شدن، کاربران زیادی را از شر اینترنت‌های گران‌قیمت کیلوبیتی فعلی خلاص می‌کند.

به غیر از میزهای محقری که شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، اچ.تی.سی، سونی و هوآوی آن هم در دل غرفه همراه اول به خود اختصاص داده بودند، غرفه بسیار بزرگ شرکت جی.ال.ایکس و تیک سل دیدنی بود. هوآوی در تلکام امسال پس از سه ماه تاخیر بالاخره تلفن همراه P6 را که لقب باریک‌ترین تلفن هوشمند را یدک می‌کشد برای بازار ایران رونمایی کرد. کمی آن طرف‌تر Z1 سونی به چشم می‌خورد که پرچمدار این روزهای سازنده ژاپنی به حساب می‌آید و خبرها حکایت از جمع شدن بهترین فناوری‌های خاص سونی در این تلفن همراه ضدآب است. سونی روی کیفیت عکاسی آن حسابی کار کرده است و ادعا دارد که تلفن Z1 ، پرکیفیت‌ترین دوربین عکاسی ضدآب دنیا را عرضه می‌کند.

اما جی.ال.ایکس و تیک‌سل، با قدرت فراوان راهی این نمایشگاه ملی شده بودند تا بلکه بخش بیشتری از بازار را به خود علاقه‌مند کنند. نکته جالب در مورد این دو برند تلفن همراه ایرانی این بود که با جدیت بالایی در مقایسه با رقبای سرشناس خارجی خود به تلکام آمده بودند؛ در حقیقت مشاهده حضور کمرنگ برند‌های تلفن هوشمند خارجی نشان‌دهنده بی‌میلی نمایندگی‌های رسمی آنها در ایران برای حضور جدی در این نمایشگاه بود.‌ اما جیرینگ نیز در گوشه دیگری از تلکام برای چهارمین سال پیاپی با دستی پر به تلکام چهاردهم آمده بود. همکاری با بانک‌های جدید از جمله بانک مسکن و رونمایی از سرویس همبانک که از سوی جیرینگ و با مشارکت بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری کشور عملیاتی و راه‌اندازی شده است از دستاوردهای نوین این شرکت بود. همبانک بدون نیاز به نصب هرگونه نرم‌افزار روی تمامی تلفن‌های همراه و فقط با شماره‌گیری یک کد USSD قابل استفاده است که پرداخت را روی تلفن همراه ممکن می‌کند.

رتبه بعدی از لحاظ مساحت غرفه‌ها و حضور پررنگ به شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت ـ PAP ـ ‌ها اختصاص داشت. اما به غیر از این شرکت‌ها با توجه به تمرکز تلکام روی معرفی آخرین دستاوردهای فعالان حوزه آی.تی کشور، بسیاری شرکت‌هایی هم وجود داشتند که محصولات و راهکار‌هایشان مختص سازمان‌ها، مراکز صنعتی و حوزه‌های خاص آی.تی بود و جذابیتی برای مردم عادی نداشت.

به غیر از این شرکت‌ها مشاهده غرفه‌های شرکت‌هایی که لوله پلاستیکی یا کف کاذب محصولشان بود، در تلکام 2013 عجیب و غریب به نظر می‌رسید. شاید اگر این شرکت‌های غیرمرتبط با حوزه آی.تی آن غرفه‌ها را اجاره نمی‌کردند، درصدی از فضای تلکام خالی می‌ماند!

از میان 261 شرکت حاضر در تلکام امسال، درصد بالایی از آنها از جمله اپراتورها مانور اصلی خود را بیشتر روی فعالیت‌هایی گذاشته بودند که در یک سال گذشته به آن دست یافته بودند، تا معرفی دستاوردها و نوآوری‌های جدید. همین موضوع باعث می‌شد تا با کمی گردش در این نمایشگاه چشم‌اندازها و اصول برگزاری تلکام در ذهن با چالش مواجه شود.

‌تلکام‌ ؛ پل‌ارتباطی‌مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

با توجه به نقش پر اهمیت و ارزنده ارتباطات و فناوری اطلاعات در عصر حاضر و از سوی دیگر جایگاه ویژه و مهم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در تبادل اطلاعات فنی ـ بازرگانی و آشنایی صاحبان صنایع و پژوهشگران و دست‌اندرکاران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری روز جهان و همچنین به‌منظور معرفی توان توسعه و پتانسیل کشور در زمینه این صنعت برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات، ارتباطات و تکنولوژی اطلاع‌رسانی ـ ایران تله‌کام، به صورت تخصصی و بین‌المللی از سال 1379 آغاز شد و ادامه یافت.

از اهم اهداف این نمایشگاه می‌توان به ارتقای دانش فناوری و تبادل اطلاعات، معرفی آخرین دستاوردها و توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه، ارتقای سطح مبادلات تجاری ‌در جهت توسعه صادرات غیرنفتی کشور، آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی کشورمان و جهان، تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت سالم و هدفمند در عرصه این صنعت و ایجاد فضا جهت ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان اشاره کرد.

رامین فتوت / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها