علیرضا. ج از تهران: 26 سال دارم. از سه سال پیش پس از مساله عاطفی‌ای درگیر بیماری پسوریازیس شده‌ام. ابتدا بیماری بشدت آزاردهنده بود، اما بتدریج با درمان‌های مختلف، مشکل کنترل شد. مدتی از این بیماری با شدت قبل خبری نبود، اما از یک ماه پیش باز هم نشانه‌ها پیدا شده است. نمی‌دانم باید چه کار کنم؟ آیا باید روند درمان را از ابتدا شروع کنم؟ ریزش پوسته‌ها بسیار آزارم می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۰۹۳۹

دکتر داریوش دائر‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

 

پاسخ: نام قدیم این بیماری، یعنی پسوریازیس، داء‌الصدف یا بیماری صدف است. دلیل نامگذاری نیز این است که یکی از نشانه‌های بیماری، بروز برجستگی‌های پوسته‌دار روی سطح بدن است که ظاهری شبیه صدف یا فلس ماهی بر پوست فرد مبتلا ایجاد می‌کند. این بیماری نوعی بیماری پوستی ـ مفصلی التهابی است که هر دو عامل ژنتیک و محیطی در بروز آن نقش دارد. پسوریازیس از طرفی مرتبط با ژنتیک است و بستگان درجه اول و دوم افراد مبتلا به پسوریازیس، بیشتر از افراد بدون زمینه ژنتیکی این بیماری در معرض ابتلا به آن قرار دارند. عوامل محیطی از قبیل وارد آمدن ضربه و آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی، الکتریکی و جراحی در کنار عفونت‌های گوناگون بویژه عفونت با استرپتوکوک‌ها، مصرف داروهایی از قبیل مسکن، قلبی و کنترل‌کننده فشار خون بالا و حاوی لیتیوم، داروهای درمان مالاریا،تماس با نور خورشید و کشیدن سیگار نیز عوامل تشدیدکننده بروز نشانه‌ها هستند.

عوامل روانی مانند استرس و اضطراب همگی در ایجاد پسوریازیس نقش دارند. بعضی نواحی مانند سر، نواحی چین دار بدن، ناحیه تناسلی، دست‌ها، پاها و ناخن‌ها بیش از سایر نقاط بدن در معرض درگیری با این بیماری هستند. در موارد نادری نیز ملتحمه چشم یا مخاط دهان و زبان نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند، اما در برخی موارد، مشکل به آسیب نواحی مانند زانو و آرنج محدود می‌شود.برای درمان این بیماری می‌توان از درمان‌های موضعی، خوراکی یا تزریقی کمک گرفت. برای شما نیز مصرف دارو و استفاده از برخی انواع ژل‌ها و مصرف داروی خوراکی و تزریقی تجویز خواهد شد، اما باید به متخصص پوست و مو مراجعه و این داروها را دریافت کنید.

مشکل شما با مصرف دارو کنترل می‌شود، اما در موارد گسترده و مقاوم به درمان موضعی نیز می‌توان از تزریق داروهای کورتونی به درون ضایعات صدفی، اشعه‌درمانی با اشعه ماوراءبنفش و استفاده از دارویی قوی موسوم به متوترکسات که به شکل تزریقی یا خوراکی برای بیماری تجویز می‌شود، کمک گرفت.

از آنجا که درگیری با این مشکل باعث گوشه‌گیری و کنار‌گیری شخص از جمع می‌شود، بهتر است هر چه زودتر پیگیر درمان باشید. در واقع درگیری با این مشکل تا حد زیادی باعث جدایی فرد از جمع می‌شود که به لحاظ روانی نیز شرایط نامناسبی فراهم می‌کند و همین شرایط روانی، نشانه‌ها را تشدید می‌کند. پس بهتر است برای درمان، زودتر اقدام کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها