در درگیری‌های روز جمعه مناطق مختلف مصر 2 نفر کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند

درگیری‌های تازه در مصر

طرفداران و حامیان اخوان‌المسلمین و محمد مرسی روز جمعه و روز گذشته نیز همچون هفته‌های گذشته به‌درخواست ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت پاسخ دادند و با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف مصر، اعتراض خود نسبت به وضع موجود را اعلام کردند. اعتراضات دوروز گذشته با شعار وفا به خون شهدا در مناطق مختلف مصر برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۷۰۰۳

به گزارش ایسنا، منابع خبری تصاویری از تظاهرات هزاران مصری در استان‌های قاهره، اسکندریه، فیوم، منوفیه، دقهلیه، اسیوط و بنی سویف را منتشر کردند. در قاهره تظاهرکنندگان به سمت میدان رابعه العدویه رفتند که از سوی نیروهای ارتش و پلیس محاصره شده بود. آنها شعارهایی در محکوم کردن کودتا سر داده و عکس‌هایی از قربانیان درگیری‌های این کشور در دست گرفتند. تظاهرکنندگان شعار حکومت نظامی ساقط شود و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر خونخوار است سر دادند.

دو راهپیمایی نیز از مناطق زیتون و مطریه به سمت اطراف کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه برپا شد که شرکت‌کنندگان در آن شعارهایی برای آغاز نافرمانی مدنی سر دادند. به‌محض پایان یافتن نمازجمعه، راهپیمایی‌هایی نیز در شهر نصر، معادی، زیتون، حلون، هرم، مهندسین برپا شد که شرکت‌کنندگان در آن مخالفت خود را با تمام تدابیر دولت موقت پس از برکناری محمد مرسی اعلام کردند.

در استان ساحلی اسکندریه سه تظاهرات گسترده مقابل مسجد التوحید در منطقه محصله الرمل و مسجد قائد ابراهیم در مرکز شهر و مسجد سیدی بشر برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات و راهپیمایی‌ها مخالفت خود را با تمدید وضع فوق‌العاده، ممنوعیت منع آمد و شد و پیگرد مخالفان کودتا اعلام کردند. همچنین پس از این‌که برخی از نمازگزاران روز جمعه در مسجد قائد ابراهیم شعارهایی در حمایت از عبدالفتاح السیسی سر دادند، در اطراف این مسجد درگیری‌هایی میان حامیان و مخالفان محمد مرسی رخ داد و هواداران وی شعار حکومت نظامی سرنگون شود سر دادند.

در همین حال، منابع پزشکی مصر تاکید کردند در اسکندریه یک نفر بر اثر شدت جراحت‌های وارده در جریان درگیری با نیروهای امنیتی مصر جان باخت. در استان بنی‌سویف در جنوب قاهره نیز یک نفر دیگر کشته و شش نفر در اسکندریه و شش نفر در استان شرقیه زخمی شدند.

این درگیری‌ها در مناطق مختلف مصر در حالی ادامه دارد که مناطق مرزی مصر نیز شاهد درگیری میان نیروهای امنیتی و نیروهای شبه‌نظامی است. در همین راستا، منابع خبری اعلام کردند افراد مسلح روز گذشته در منطقه العریش در شبه جزیره سینای مصر، سه مامور پلیس این کشور را به‌ضرب گلوله کشتند.

در بحبوحه این اتفاقات، کمیته پنجاه نفره در حال اصلاح قانون اساسی مصر است. در همین زمینه، عمرو موسی یکی از اعضای اصلی این کمیته در کنفرانسی مطبوعاتی درباره اقدامات این کمیته گفت از گنجاندن متنی در قانون اساسی که ساز و کار برکناری رئیس‌جمهور به دست مردم را فراهم کند، حمایت می‌کند. عمرو موسی افزود کمیته 50 نفره نماینده همه بخش‌های جامعه مصر است و درهایش را به‌روی دیگران نبسته است بلکه با همه طرف‌ها رایزنی می‌کند. محمد سلماوی، سخنگوی این کمیته پنجاه نفره نیز گفت، متنی در قانون اساسی گنجانده خواهد شد که به بازخواست از رئیس‌جمهور مربوط می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها