در تعقیب مایه‌دارها

در دولت پیشین نیز قرار بود که از ده دهک تقسیم‌بندی شده جامعه، آن دسته از دهک‌هایی که وضع مالی اهالی‌شان توپ است (مثل خیلی از فوتبالیست‌های شاخص میلیاردر پا به توپ!)، ابتدا شناسایی، کشف و سپس یارانه آنها خنثی‌سازی شود، اما نشد ...!
کد خبر: ۵۹۲۱۶۲
در تعقیب مایه‌دارها

دولت در کم و کیف شناسایی اشخاص مایه‌دار، گیر کرد و کم‌کم از خیر ماجرا گذشت و رویش را خاک ریخت. منتهی الآن دولت جدید گویا قصد دارد که خاک‌ها را از روی این موضوع کنار بزند و آن را به طوری جدی و محکم ـ که مو لای درز آن نرود ـ پیگیری نماید و با احدی نیز شوخی نداشته باشد. چرا که معتقد است این کار، به فلسفه هدفمندی یارانه‌ها و نیل به عدالت اجتماعی ـ که دولت قبل هم این را می گفت.

بسته پیشنهادی: از آنجا که پاره‌ای از کارشناسان خبره، از مبهم بودن ملاک‌ها و روش‌های شناسایی اشخاص پردرآمد سخن می‌گویند و دولت قبلی نیز دقیقا به همینجاش که رسید، کنار کشید؛ لهذا به نظر می‌رسد که باید در کشف و شناسایی بخش متمول و مایه‌دار جامعه و روش‌های استراتژیک و راهبردی آن، به دولت کمک کرد. به عقل ناقص ما اینها می‌رسد، تا به عقل شما چی برسد:

1ـ مرحله‌بندی: مسیر ردیابی و شناسایی پولداران، مرحله‌بندی و فازبندی شود.

فاز اول؛ خودمعرفی باشد؛ یعنی به پولداران اجازه بدهیم خودشان به زبان خوش، خودشان را معرفی نمایند و از جوایز ارزنده‌ای همچون ده‌ها دستگاه ماشین مگان و کلید طلایی ویلا در شمال و ... جوایز تشویقی دیگری از این دست، بهره‌مند شود.

فاز دوم؛ دیگر معرفی باشد؛ بدین قرار که اهالی محل و همسایگان فرد پولدار، نام او را راپورت بدهند. علی‌الخصوص اقشار مستاجرجماعت که دل پری هم دارند.

فاز سوم؛ به زور معرفی؛ یعنی که گروه‌های کشف و شناسایی افراد مایه‌دار در سطح شهرها و کوچه و خیابان‌ها راه بیفتند؛ کوچه به کوچه، کو به کو، خانه به خانه، در به در ... و بدانند که عاقبت جوینده یابنده است. به این شایعات هم هیچ وقعی ننهند که: «نگردید نیست؛ ما گشتیم نبود». همین حرف‌ها هم ای بسا که ساخته و پرداخته خود این اشخاص مایه‌دار می‌تواند باشد.

2ـ کمین زدن: در شناسایی و مچ‌گیری از شهروندان پولدار، اصل کمین زدن و غافلگیری نباید فراموش شود. گشت‌های نامحسوس و ناملموسی در اماکن تجاری و معاملاتی و طلافروشی‌های حساس، حضور مخفیانه به هم رسانند و انواع خرید و فروش‌های میلیاردی مسکن و ماشین و سرویس طلاجات و شیر مرغ و جان آدمیزاد را زیر نظر بگیرند. این طوری به راحتی، سر صحنه، می‌توانند مچ بگیرند.

3ـ نصب دوربین: در مغازه‌ها و میوه‌فروشی‌ها نیز می‌شود دوربین کاشت و تحرکات خزنده را زیرنظر داشت. مثلا هر کس که از یک میوه‌فروشی، چند کیلو پسته خام و تازه ابتیاع کرد؛ حاضرم قسم بخورم که یا برج‌ساز است، یا که به هرحال شدیدا مایه‌دار. البته کارمندان هم برج‌سازند؛ منتهی فقط سر برج، خودشان را می‌سازند. فلذا این دو گروه با هم قر و قاطی نشوند. میان برج من تا برج گردان(!) / تفاوت از زمین تا آسمان است!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها