وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: راهبرد اصلی ما کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش درآمد پاک یعنی درآمدهای مالیاتی است.
کد خبر: ۵۹۰۰۸۵
راهبرد اصلی؛ افزایش درآمدهای مالیاتی است

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی طیب نیا در مراسم معارفه خود افزود: برای این منظور سازمان سرمایه گذاری باید همه تلاشهای خود را برای جلب سرمایه خارجی و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه داخلی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی باید از بخش های تولید حمایت کند تصریح کرد: گمرک باید با اصلاحات، عملکرد سریعتر و آسانتر با این هدف که در خدمت تولید و صادرات باشد عمل کند.

طیب نیا گفت: واردات هم باید در خدمت تولید باشد و تولید هم با هدف صادرات صورت گیرد .

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه شرکتهای بیمه و بانکها باید در راستای تولید عمل کنند افزود: با رقابتی تر کردن نظام بانکی، این نظام باید منابع را در جهت تولید هدایت کند و ما چاره ای نداریم جز اینکه همه اقداماتمان در حمایت و خدمت به تولید باشد .

طیب نیا گفت: سازمان خصوصی سازی باید برای واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه کشور در شرایط سخت رکود اقتصادی، تورم و شرایط ویژه و استثنایی قرار گرفته است افزود: این شرایط نامتعادل اقتصادی را از قبل از انقلاب به ارث برده ایم و تحریمها و سیاست های نسنجیده تنها عوامل تشدیدکننده بوده است.

وی افزود: این موضوع ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است که از قبل از انقلاب به آن دچار شده ایم و حل آن مستلزم همدلی و همفکری همه ارکان نظام است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: حل این مشکل اقتصادی  به تنهایی به دست دولت میسر نیست و نیازمند همکاری همه ارکان نظام و تلاش دولت و دستگاه های ستاد اقتصادی کشور است.

وی افزود: این شرایط خاص در یک کلام ناشی از وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای سهل الوصول نفت است که مانع از شکل گیری ساختار اقتصادی سالم شده است.

طیب نیا گفت: همین امر باعث شده است که اقتصاد ما در مقابل فشارهای خارجی آسیب پذیر باشد .

وی افزود: وابستگی به نفت باعث شده که بهره وری اقتصادی به حداقل ممکن برسد و پایه های مالیاتی بسیار ضعیف باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تلاش می کنیم وابستگی ساختار بودجه را به درآمدهای نفتی قطع کنیم و به جای آن دولت را به درآمدهای ناشی از کار، تولید داخلی و درآمدهای پاک مالیاتی برگردانیم تا دولت هزینه های جاری را از محل این درآمدهای پاک تامین کند.

وی افزود: شایسته ملت اسلامی نیست که نفت بفروشد و صرف هزینه های جاری کند.

 طیب نیا با ابراز امیدواری به حل مسائل تحریم با توجه به روحیه اعتدالی که در دولت تدبیر و امید وجود دارد گفت: حتی اگر مسائل تحریم هم حل شود ما نیازمند اصلاحات در ساختار اقتصادی ایران هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها