به دستور بانک مرکزی انجام شد

ورود ارز چند بانک به بازار برای کاهش قیمت

اگرچه سخنگوی دولت پیش از این درآمدهای نفتی سال جاری را 24 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود اما اکنون می‌گوید اگر بتوانیم تا پایان سال 17 تا 18 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم خیلی موفق شده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۵۹۷۰
6 میلیارد دلار درآمد پیش بینی شده نفتی آب رفت!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، میزان درآمدهای نفتی در سال جاری مشخص نیست و پیش‌بینی‌ها هم در این مورد بسیار متفاوت است. اما آنچه همه مسوولان بر آن اتفاق نظر دارند، کاهش درآمدهای نفتی در مقایسه به سال‌های گذشته است.

محمدباقر نوبخت هم در سفر به بندرعباس از کاهش شدید درآمدهای نفتی خبر داده و گفته است: وقتی درآمد 17 تا 18 میلیارد دلاری امسال با درآمد 118 میلیارد دلاری نفت در سال 90 مقایسه شود می‌بینیم که درآمدهای نفتی 100 میلیارد دلار کاهش یافته و این به معنای آن است که ما درآمد بسیار کمی داریم و سال سختی خواهیم داشت.

این پیش‌بینی نوبخت به پیش‌بینی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نزدیک است. چون در حالی که هم نوبخت و هم روحانی میزان درامدهای نفتی سال جاری را 24 تا 25 میلیارد دلار می‌دانستند، جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات گفت: امسال درآمد نفتی کمتر از 20 میلیارد دلار است، بنابراین معلوم است که کشور با مشکل مواجه می شود اما ما نگذاشتیم ثبات اقتصادی کشور بهم بخورد.»

اما بالاترین پیش‌بینی‌ درآمد نفتی مربوط به رئیس جمهور بود که در برنامه تلویزیونی گفته بود: «امسال پیش‌بینی ما برای درآمدهای نفتی حدود 25 میلیارد دلار است. شما ببینید در سال 90، درآمد نفتی کشور 119 میلیارد دلار بوده است، امسال 25 میلیارد دلار است. تقریبا کمترین درآمد نفتی کشور در طول 10 سال گذشته با کمترین قیمت نفت است.»

حال دو نکته در این میان دیده می‌شود؛ یکی مساله کاهش درآمدهای نفتی که مسوولان یکی پس از دیگری به آن اذعان می‌کنند و حتی خبر می‌دهند که درآمدهای نفتی رو به کاهش است. نکته دیگر سختی اداره کشور در شرایط کاهش شدید درآمدهای نفتی است. البته اگرچه دولتی‌ها عنوان می‌کنند که توانسته‌اند در شرایط دشوار کاهش درآمدهای نفتی کشور را اداره کنند و حتی نرخ رشد اقتصادی را افزایش و تورم را کاهش دهند، اما مساله کمبود درآمدهای نفتی قطعا به دولت فشار جدی وارد خواهد کرد.

به خصوص در شرایطی که دولت مجبور است هم ماهانه یارانه نقدی را پرداخت کند، هم با تعهدات عمرانی و طرح‌های نیمه تمام بسیار مواجه است، هم باید بدهی‌های خود را پرداخت کند و هم از آن مهمتر صنایع با رکود عمیق مواجه‌اند و دولت در نظر گرفته با برخی سیاست‌های تحریک تقاضا، مشکل رکود را تا حدودی حل کند. این همه در شرایطی که دولت از حداقل درآمد برخوردار است، کار را دشوار کرده است. چون میزان درآمدهای نفتی به یک ششم سال 90 رسیده است. قیمت نفت تا حدود 50 درصد افت کرده و کار برای دولت دشوار شده است.

در چنین شرایط دشواری دولت تنها به رفع تحریم‌ها امید دوخته که بتواند میزان صادرات روزانه خود را به دو برابر افزایش دهد تا بتواند بخشی از کسری درآمدی خود را از طریق فروش بیشتر جبران کند. اما همه چیز مشروط به آن است که چه زمانی تحریم‌ها برطرف می‌شود و ایران چه زمانی می‌تواند میزان صادرات خود را افزایش دهد.

البته اگرچه دولتمردان نوید می‌دهند که در سال جاری بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود اما فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی معتقدند تا پایان سال جاری، تغییر چندانی در اقتصاد رخ نخواهد داد و اگر قرار باشد اتفاق مثبتی هم به وقوع بپیوندند باید منتظر سال 95 باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها