معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد:

تلاش دولت برای کاهش تحریم ها با حفظ حقوق ملت

معاون اول رئیس جمهور در مراسم معارفه وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید گفت:اگرچه تحریم های ظالمانه ای وضع شده است ولی مردم از آقای دکتر روحانی انتظار دارند در سیاست خارجی با حفظ حقوق و شأن ملت و دست آوردهای مختلف با تعامل جدی با دنیا از وضع تحریم های جدید جلوگیری کند و تحریم های موجود را کاهش دهد تا بتوانیم از منابع استفاده کنیم.
کد خبر: ۵۹۰۰۷۲
تلاش دولت برای کاهش تحریم ها با حفظ حقوق ملت

به گزارش واحد مرکزی خبر اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه رئیس جمهور بهبود وضع رفاهی مردم را هدف اصلی برنامه های خود به ویژه در مجلس بیان کرده است گفت: در این باره برنامه ای تدوین شد که براساس آن مجموعه وزارت اقتصاد موتور اصلی اقتصاد کشور است؛ بحث شد که در دولتهای مختلف برای تحقق اهداف راهبردی این دغدغه وجود دارد که آیا تیم اقتصادی هماهنگ است یا دچار اختلافات درونی خواهد شد.

وی افزود: این بار تلاش شد با استفاده از نظر کارشناسان برنامه ای تدوین شود و در مرحله نخست ستاد اقتصادی قبول کند این برنامه را برای اقتصاد کشور اجرا کند و در مرحله بعد هماهنگی وجود داشته باشد، سپس به نوعی از وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت برنامه ریزی راهبردی که در آینده به شکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا خواهد شد خواسته شد که نفر سوم (رئیس کل بانک مرکزی) را خود پیشنهاد دهند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بر این اساس قرار شد در ماه یک یا دو رئیس جمهور جلسه ای با ستاد اقتصادی داشته باشد تا برای مسائل اقتصادی کشور تصمیم گیری شود.

وی افزود: با وجود همه زحمت هایی که کشیده شد اقتصاد کشور با چالشهای مختلف روبروست که مردم از آن رنج می برند و نرخ رشد پایین اقتصادی، بیکاری بالا، نرخ بالای تورم، دغدغه در تجویز منابع ریالی و ارزی برای فعالان اقتصادی، خصوصی سازی، بازدهی اقتصاد کشور و سهام عدالت از جمله این چالش هاست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در راستای سهام عدالت شرکت های بزرگی در استانها شکل گرفت؛ بنابراین باید دید که آیا می شود کاری کرد که این حجم دارایی بازدهی مطلوبی داشته باشد و در مجموعه استانها با بکارگیری روشهایی به شرکت های سرمایه گذاری دیگری تبدیل شوند؟

وی با بیان اینکه نظام بانکی نقش بسیار تعیین کننده ای در کشور دارد افزود: از هدف نظام بانکی نباید غفلت کرد و باید دید با وجود اتفاقاتی که در نظام بانکی افتاده از قبیل حجم مطالبات معوق و اختلاس سه هزار میلیارد تومانی آیا ریسک از بانکها برداشته شده است؟

جهانگیری گفت: اقتصاد کشور با چالشهای جدی روبروست اما اطمینانی که در برابر این چالشها وجود دارد این است که مجموعه نیروهای تحصیلکرده و اقتصاددانان کشور سرمایه های بزرگی هستند که دولت باید با تمام وجود از آنان استقبال کنند تا این سرمایه ها برای کمک به دولت برای عبور از مشکلات به کار گرفته شوند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در شرایطی که همه منطقه دچار ناآرامی های جدی است ایران کشور باثبات منطقه است، اگرچه تحریمهای ظالمانه ای وضع شده است مردم از آقای دکتر روحانی انتظار دارند در سیاست خارجی با حفظ حقوق و شأن ملت و دست آوردهای مختلف با تعامل جدی با دنیا از وضع تحریم های جدید جلوگیری کند و تحریم های موجود را کاهش دهد تا بتوانیم از منابع استفاده کنیم و در این باره بیشترین جایی که می تواند کمک کند وزارت اقتصاد است و بر همین اساس دشمن بیشترین فشار را به سیستم بانکی و بخش نفت وارد می کند.

جهانگیری با بیان اینکه تدبیر همکاران اقتصادی در این مقطع بسیار مهم است گفت: اگر تحریمها به شکل کنونی ادامه یافت باید با تدبیری که مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی فرمودند با کمک یکدیگر تحریم ها را دور بزنیم و اقتصادی متکی بر تولید داخلی را شکل دهیم و به جای کالاهای خارجی، بازار داخلی را در اختیار کالاهای داخلی قرار دهیم و دلیلی ندارد که به تولید داخلی کم توجه باشیم.

جهانگیری گفت: امیدواریم با همت آقای طیب نیا و همکارانش در وزارت اقتصاد شاهد این باشیم که شاخص های اقتصاد کشور روند رو به بهتری در پیش گیرند و وضع زندگی مردم، توسعه کشور و ایجاد اشتغال بهبود یابد.

وی خطاب به وزیر اقتصاد و همکارانش گفت: اگر شما سیاست های کلان را سریعتر اعلام نکنید، اگر چه ممکن است وزارتخانه ها و دستگاه های بخشی یک یا دو ماه به شما وقت دهند، اما بعد از آن ممکن است به شما فشار آورند و سیاست هایی را اعلام کنید که اگر زیر این فشارها نبودید اعلام نمی کردید.

مراسم تودیع سید شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد و معارفه علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور در محل این وزراتخانه برگزار و در آن از حسینی تقدیر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها