حلقه مفقوده

در هفته‌های اخیر مصر چنان ناآرام شده که برخی از ناظران سیاسی از احتمال جنگ داخلی و حتی تجزیه این کشور سخن گفته‌اند. درگیری‌هایی که در ورای آن تاکنون هزاران نفر به کام مرگ رفته‌اند. هر چند که بخش عمده‌ای از تحولات مصر مربوط به درون می‌کشور می‌باشد اما تاثیرات آن را بر کل تحولات منطقه می‌توان مشاهده کرد.
کد خبر: ۵۸۹۹۲۲
حلقه مفقوده

فلسطین از جمله مهمترین مناطقی است که می‌توان آن را قربانی تحولات داخلی مصر دانست که مسئله دخالت صهیونیست‌ها در بحران مصر را بیش از پیش آشکار می سازد.
 
در حوزه غزه از یک سو صهیونیست‌ها دامنه محاصره را تنگ تر کرده‌اند و از سوی دیگر دولتمردان مصر با ادعای ناامنی در مصر و سینا گذرگاه رفح را به عنوان تنها معبر عبوری فلسطینی‌ها بسته اعلام کرده‌اند. نکته مهم آنکه همزمان ارتش مصر نیز به بهانه مقابله با تروریست‌ها به تخریب تونل‌های فلسطینی‌ها روی آورده است. فضای غزه چنان است که برخی از نهادهای بین المللی نیز نسبت به شرایط روبه وخامت این منطقه هشدار داده‌اند.

در حوزه کرانه باختری و قدس نیز صهیونیست‌ها از یک سو تخریب اماکن اسلامی بویژه تغییر در ساختار اسلامی مسجد الاقصی را در پیش گرفته‌اند چنانکه برخی از منابع خبری از طرح ساخت کنیسه جدید در مسجد الاقصی و محدودتر ساختن مسلمانان در این مکان مقدس خبر داده‌اند. شهرک سازی نیز در ابعاد مختلف در حال اجرا شدن چنانکه هفته گذشته مجوز ساخت هزار واحد صهیونیست نشین در کرانه باختری را اعلام کردند.

تحرکات صهیونیست‌ها به سار اراضی فلسطین نیز رسیده است که اجرای طرح براور در نقب و تصویب قوانین نژادپرستانه برای کوچ دادن فلسطینی‌ها از ابعاد آن است. نکته مهم آنکه روند سازش تشکیلات خودگردان با صهیونیست‌ها در حالی برگزار شد که صهیونیست‌ها در ورای آن امتیازهای بسیاری از جمله حذف حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن، نادیه گرفتن مسئله قدس و حتی اراضی اشغالی 1967 و در نهایت عدم پرداختن به مسئله شهرک سازی را دریافت کردند.

مجموع این تحولات در حالی در فلسطین روی می‌دهد و هر روز ابعاد جدیدتری می‌گیرد که افکار عمومی جهان اسلام معطوف به مصر می باشد و هیچ توجهی به فلسطین نمی‌گردد.
مصر امروز ه سرزمینی مبدل شده است که از محورهای تحولات آن را دور ساختن جهان اسلام و افکار عمومی جهان از مسئله فلسطین تشکیل می‌دهد. امری که می‌توان آن را خدمتی به صهیونیست‌ها دانست که از سوی برخی کشورهای مرتجع عربی و غربی‌ها به این رژیم می‌گردد در حالی که در ظاهر ادعای تلاش برای حل مسئله فلسطین را سر می‌دهند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها