بانک مرکزی: رشد تورم نقطه به نقطه و میانگین در حال کند شدن است

تورم تیرماه؛ 9/33 درصد

در حالی که مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم تیرماه امسال به 9/33 درصد خبرداد، بانک مرکزی از کند شدن آهنگ تورم سخن می گوید.
کد خبر: ۵۸۵۹۵۵

به گزارش ایرنا، شاخص کل در ماه یاد شده 2/165 اعلام شده که نسبت به ماه قبل 3/2 درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت خوراکی‌ها

بر این اساس شاخص گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این ماه به رقم 206 رسید که نسبت به ماه قبل 2/2 درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها، نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/51 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12ماهه این گروه2/51 درصد است.شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/53 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به تیرماه 1392 نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/52 درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به خرداد امسال 9/51 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید : شاخص گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در تیرماه امسال به رقم 2/151 درصد رسید که 4/2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت.میزان افزایش شاخص گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/33 درصد بوده است و نرخ تورم 12 ماهه منتهی به تیر ماه 1392 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 1/27 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه امسال 8/25 درصد افزایش یافته است.نرخ تورم خرداد ماه امسال6/32 درصد بود.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل بدون مسکن در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 5/45 درصد افزایش داشته و این افزایش در گروه کالاها 6/50 درصد و گروه خدمات 2/26 درصد بوده است.

رشد قیمت‌ها متوقف شده است

در همین حال مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اعلام این ‌که برآوردها حاکی از این است که به غیر از شاخص اجاره بهای مسکن، سایر متغیرهای محاسبه نرخ تورم رشد چندانی نداشته باشد و در ابتدا رشد تورم نقطه به نقطه متوقف شود و سپس شاهد کاهش تورم میانگین باشیم، گفت: با توجه به کاهش 5 درصدی پایه پولی و ثبات نرخ ارز، چشم‌انداز ماه‌های آینده برای اقتصاد ایران کاهش نرخ تورم است.

ابوالفضل اکرمی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: انتظارات مثبتی در جامعه شکل گرفته که به کنترل تورم کمک می‌کند.وی با بیان این ‌که در چند ماه اخیر نرخ ارز تقریبا باثبات بوده است، افزود: اتفاقاتی که امروز می‌افتد اثر آن در تورم با تاخیر همراه است؛ به عنوان مثال اگر امروز نرخ ارز در سطحی مهار شد، نباید انتظار داشت یک ماه بعد اثرات آن در کاهش نرخ تورم قابل مشاهده باشد.

وی تصریح کرد: نرخ تورم میانگین 24 ماه قیمت کالاهاست و تاثیرات یک ماه یا دو ماه بر شاخص تورم چندان ملموس نیست؛ بنابراین باید در بررسی روند تورم، ابتدا به سیر تورم نقطه به نقطه توجه کرد و وقتی این متغیر تثبیت شد، می‌توان با وقفه‌ای چند ماهه انتظار کاهش رشد تورم را داشت.این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: برآوردها حاکی از این مطلب است که به غیر از شاخص اجاره بهای مسکن، سایر متغیرها رشد چندانی نداشته باشد و در ابتدا رشد تورم نقطه به نقطه متوقف و سپس شاهد کاهش تورم میانگین باشیم.

اکرمی با بیان این‌ که باید منتظر ماند تا تیم جدید اقتصادی مستقر شود و سیاست‌های اقتصادی خود را اعلام کنند، تصریح کرد: امید به‌وجود آمده در فضای اقتصادی کشور در توقف رشد قیمت‌ها بسیار موثر است.

وی با اشاره به ثبات نسبی نرخ ارز و کاهش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی در سه ماهه اول سال‌جاری گفت: با توجه به کاهش 5 درصدی پایه پولی و ثبات نرخ ارز، چشم‌انداز ماه‌های آینده برای اقتصاد ایران کاهش نرخ تورم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها