واکنش‌ها به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

تصویب طرح تشدید تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا که صادرات نفتی کشورمان را بیش از پیش هدف قرار می‌دهد با واکنش کشورهای روسیه و چین روبه‌رو شده و کاخ سفید هم از آن ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر: ۵۸۴۸۸۲

به گزارش ایسنا، بر اساس این طرح که با 400رای موافق و 20 رای مخالف، چهارشنبه گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شد، دسترسی ایران به حساب‌های بانکی‌اش در خارج از کشور محدودتر می‌شود و مشتریانی که به‌خرید نفت از ایران ادامه دهند، تنبیه می‌شوند.

البته این طرح قبل از اجرایی شدن باید در ماه سپتامبر در سنای آمریکا نیز تصویب شود و علاوه بر آن به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

به گزارش خبرگزاری کویت، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که دولت آمریکا به اعمال تحریم‌های جامع علیه ایران متعهد است، ولی نگرانی‌هایی درباره محتوای خاص این طرح وجود دارد.

وی گفت: هر گونه تحریمی باید به صورت مسئولیت‌پذیرانه‌ای اعمال شود. ما به کار با کنگره ادامه خواهیم داد تا بهترین راه را برای اجرایی کردن تحریم‌های احتمالی بیشتر مشخص کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت که دولت آمریکا امیدوار است روحانی در مذاکرات اساسی برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران شرکت کند.

بر اساس این گزارش، این طرح نشانه اختلاف‌نظر کاخ سفید و کنگره در زمینه سیاست آمریکا در قبال ایران است. دولت اوباما گفته است مایل است به مذاکره با ایران ادامه دهد و بتازگی با کاهش تحریم‌های دارویی و پزشکی، سیگنال مثبتی برای تهران فرستاده است.

مخالفت چین با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

چین، یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری و خریداران نفت ایران با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد.به گزارش فارس و به نقل از رویترز، وزارت خارجه چین با ارسال یک نمابر به خبرگزاری رویترز گفت: وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش تحریم‌های ایران، اعلام کرد این اقدامات به پایان مناقشه هسته‌ای کمکی نمی‌کند.

گری سیک، کارشناس سرشناس آمریکایی در امور ایران هم اقدام روز چهارشنبه مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم‌های ضد ایرانی را دلیل محکمی دانست که بی‌اعتمادی‌های تهران به واشنگتن را تقویت می‌کند.

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در به تصویب رساندن طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و در شرایط فعلی تنها به پیچیده‌تر و سخت‌تر شدن حل و فصل مشکلات موجود بویژه در موضوع هسته‌ای می‌انجامد.

دولت یازدهم و فضای جدید روشنگری بر ضد آمریکا

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به آغاز کار دولت یازدهم از امروز، گفت: با آغاز به کار دولت جدید فضای جدیدی برای روشنگری علیه سیاست‌های آمریکا به‌وجود‌آمده است.

عزت الله ضرغامی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اعمال تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: طبیعتا آنها از ابتدای آغاز به کار دولت جدید قصد دارند با فشار بر ما اهداف خود را دنبال کنند. وی افزود: برای آمریکایی‌ها تفاوتی ندارد که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چه کسی باشد بلکه آنها به‌دنبال ایجاد سازش هستند که خط انقلاب با آن سازگار نیست. رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد هر چه آمریکایی‌ها دست به توطئه‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی بزنند مردم عزمشان را برای مقابله با آنها جدی‌تر‌می‌کنند.

وی از پخش مراسم تنفیذ و تحلیف به صورت مستقیم در شبکه‌های داخلی و برخی شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها