از «سیب» بپرسید

پریدخت. م هستم، 25 سال دارم و از اهر تماس می‌گیرم. دو سال پیش، من به دلیل این که در دوران بارداری بیش از اندازه معمول دچار اضافه وزن شدم، جنین در پنج ماهگی مرد. متخصص دلیل آن را اضافه وزن من در دوران بارداری و پیچیدن بند ناف دور گردن نوزاد اعلام کرد.
کد خبر: ۵۸۲۷۵۱

 امسال تصمیم به بارداری دارم، اما حدود 10 کیلو اضافه وزن دارم. آیا باید اول وزن کم کنم؟ همچنین میزان طبیعی اضافه وزن در دوران بارداری چقدر است؟ حدود یک سال به دلیل مشکل وسواس، دارو مصرف می‌کردم. دو ماه است که روانپزشکم دارو را قطع کرده است. حالا تصمیم دارم باردار شوم؛ می‌توانم یا باید صبر کنم مدت بیشتری از زمان قطع مصرف دارویم بگذرد؟ از طرفی برای شفاف‌شدن پوستم از کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌کنم. آیا پس از بارداری هم می‌توانم از این نوع کرم‌ها استفاده کنم؟

دکتر الهام السادات هاشمیان / متخصص زنان، زایمان و نازایی

مرگ جنین در سه ماهه دوم بارداری بیشتر ناشی از اختلالات سیستم ایمنی مادر یا نقص‌های ژنتیک جنین است. بنابراین پیش از اقدام برای بارداری مجدد، بهتر است آزمایش‌های مربوط به سقط را انجام دهید. کاهش وزن پیش از باردارشدن می‌تواند مانع بروز پیامدهای ناخوشایند در دوران بارداری شود. هیچ تغییر وزنی در طول بارداری را نمی‌توان به عنوان الگوی طبیعی تعیین کرد و دیگران را نسبت به آن سنجید.به این دلیل که الگوهای تغییر وزن بسیار متنوع است. به طور معمول زنان باردار در طول بارداری حدود 9 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می‌کنند.

افزایش وزن بدن در طول حاملگی به صورت یکنواخت نیست. به طور کلی افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری بین 5‌/‌1 تا 5‌/‌3 کیلوگرم است. اگر در سه ماهه اول بارداری کمتر از این میزان افزایش وزن داشتید اهمیت زیادی ندارد. طی سه ماهه دوم و سوم، افزایش وزن در هر هفته بین 500 ـ 300 گرم ایده‌آل است. بهترین روش، افزایش وزن تدریجی و مداوم است تا این که ماهانه دچار مقدار زیادی اضافه وزن شوید. شرایط ایده آل افزایش تدریجی وزن مادر با پیشرفت دوران بارداری است. رشد جنین از اولین مراحل تکامل بستگی به مواد غذایی دارد که از مادر دریافت می‌کند.

غذای مصرفی توسط مادر، ابتدا به شکل ذخیره‌ در آمده سپس به طور منظم مورد استفاده جنین قرار می‌گیرد تا نیاز به انرژی، ترمیم بافتی و رشدجنین را فراهم کند. رژیم غذایی تنظیم‌شده یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامت آینده مادر و نوزاد را تضمین می‌کند و با وزن‌کردن پی‌ در پی باید مطمئن شد که اضافه وزن مادر بویژه در سه ماهه آخر بارداری، مطلوب است. در صورتی که بیماری وسواستان بدون مصرف داروتحت کنترل است، می‌توانید برای بارداری اقدام کنید. بعد از یک هفته از قطع دارو اثرآن به طور کامل محو شده و عارضه‌ای در بارداری ایجاد نمی‌کند. بهتر است از همین حالا روزانه یک عدد قرص اسیدفولیک مصرف کنید.

دکتر داریوش دائر/ متخصص پوست، مو و زیبایی

با توجه به احتمال جذب داروها از طریق پوست و به منظور پیشگیری از هر گونه عارضه جانبی احتمالی، توصیه می‌شود تا پایان بارداری بجز ضد آفتاب، از داروی موضعی دیگری استفاده نشود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها