هواداران استقلال امیر قلعه‌نویی را به عنوان یک مربی تهاجمی می‌شناسند. مردی که بیشتر از بسته نگه داشتن دروازه تیمش، به دنبال باز کردن دروازه حریفان است. با همین تفکر، قلعه‌نویی استقلال را سه بار و سپاهان را دو بار قهرمان لیگ برتر کرده است.
کد خبر: ۵۸۰۲۸۱

تیم‌های امیر قلعه‌نویی تاکنون 468 گل زده‌اند که با تقسیم این تعداد بر 287 بار حضور این مربی روی نیمکت تیم‌های استقلال اهواز، مس کرمان، تراکتورسازی تبریز، سپاهان اصفهان و استقلال تهران در ده دوره اخیر، عدد 1.63 گل در هر بازی به دست می‌آید که بهترین میانگین آمار در میان مربیان و تیم‌های لیگ برتری است. قلعه‌نویی آمارهای منحصر به فرد دیگری هم در فاز تهاجمی دارد که از آن جمله می‌توان به بیشترین گل زده در یک فصل اشاره کرد.

استقلالی‌ها در هشتمین دوره لیگ برتر با زدن 70 گل در 34 بازی، یکی از شیرین‌ترین قهرمانی‌های خود را جشن گرفتند. زوج طلایی امیر قلعه‌نویی در خط حمله آن سال استقلال، آرش برهانی و سیاوش اکبرپور بودند که اولی با 20 گل زده آقای گل لیگ شد و دومی هم 12 بار دروازه حریفان استقلال را گشود. البته آن استقلال در خط هافبک هم با زوج مجتبی جباری و فابیو جانواریو 15 گل زد تا به لطف همین گل‌ها، در نهایت با امتیاز برابر نسبت به ذوب‌آهن و تفاضل گل بهتر، جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

قلعه‌نویی همان سال از استقلال به سپاهان رفت و جالب آن که این تیم هم موفق شد با 67 گل زده که بیشترین تعداد بعد از استقلال لیگ هشتم است، قهرمان نهمین دوره لیگ برتر شود. در سپاهان دیگر خبری از آرش برهانی آقای گل نبود، اما قلعه‌نویی یک آقای گل دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرد؛ عماد محمد رضا.

این مهاجم عراقی با 19 گل‌زده در کنار ابراهیم توره سنگالی که او هم 18 گل زده بود، زهردارترین خط حمله تاریخ لیگ برتر را با زدن 37 گل تشکیل دادند تا سپاهان با اختلاف شش امتیاز نسبت به تیم دوم، با خیالی آسوده قهرمان لیگ برتر شود.

هرچند بعد از آن رویکرد امیر قلعه‌نویی هم تا حدودی عوض شد و ویژگی کم گل خوردن به زیاد گل زدن در سپاهان لیگ دهم، تراکتورسازی لیگ یازدهم و استقلال لیگ دوازدهم چربش بیشتر شد، اما همواره باز هم تیم‌هایش در آمار گل زده، یکی از بهترین‌ها بودند.

در لیگ دهم سپاهان با 56 گل زده، بعد از فولاد 58 گله بهترین خط حمله را از آن خود کرد. در لیگ یازدهم تراکتورسازی با 57 گل زده، بعد از استقلال 58 گله بهترین خط حمله را داشت و بالاخره در لیگ دوازدهم، استقلال با 42 گل زده، بعد از تراکتورسازی، سپاهان و فولاد صاحب بهترین خط حمله بود.

اما آیا استقلال لیگ سیزدهم هم می‌تواند با امیر قلعه‌نویی یکی از بهترین خطوط حمله را داشته باشد؟ تردیدها در پاسخ به این پرسش زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم آبی‌ها در فصل نقل و انتقالات بیشتر از آن که به فاز هجومی توجه کرده باشند، متوجه فاز دفاعی بوده‌اند.

امیر قلعه‌نویی که فصل گذشته تیمش با 18 گل‌خورده، بهترین خط دفاعی را داشت، برای امسال دست به ترکیب تدافعی تیمش نزده تا امسال هم، رویکرد سال گذشته را داشته باشد، اما جدایی بازیکنانی همچون مجتبی جباری، ایمان موسوی و فرزاد حاتمی از جمع آبی‌ها بدون شک در روند گلزنی این تیم تاثیرگذار خواهد بود. فرزاد حاتمی هر چند از میانه‌های فصل گذشته به استقلال پیوست، اما با ده گل‌زده بهترین مهاجم این تیم بود. ایمان موسوی هم باوجود آن که بازی‌های زیادی در ترکیب ثابت تیم نبود، اما چهار گل برای استقلالی‌ها به ثمر رساند. ضمن این که طراح بسیاری از حملات و گل‌های این تیم هم مجتبی جباری با آن پاس‌های حساب‌شده‌اش بود که حالا دیگر جایی در تیم قلعه‌نویی ندارد.

در غیاب آنها، استقلال محمدمهدی نظری را از فجرسپاسی گرفته که فصل گذشته با هشت گل‌زده، بعد از جابر انصاری 9 گله، بهترین مهاجم تیمش بود. محمد قاضی هم هست که البته اگر همان قاضی پرسپولیس باشد خیلی نمی‌توان روی گلزنی او در استقلال حساب کرد. آبی‌ها گزینه خارجی به نام جاجا کوئلیوی برزیلی هم دارند که البته هنوز با این تیم قرارداد نبسته است. در سوابق بازی این بازیکن حضور در تیم‌های فاینورد هلند، ختافه اسپانیا، فلامینگوی برزیل، خنگ بلژیک، متالیست اکراین، ترابوزان اسپور ترکیه و الاهلی امارات دیده می‌شود. البته او در فاینورد اصلا بازی نکرد و در ختافه هم فقط دو بار بازی کرد. ضمن این که همین تعویض زیاد تیم‌های باشگاهی هم، خود نشان‌دهنده بی‌ثباتی در روند گلزنی این مهاجم برزیلی است.

البته امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی را هم دارد، اما با توجه به این که اعتقادی به حضور 90 دقیقه‌ای این مهاجم در زمین ندارد احتمالا در فصل پیش رو باز هم باید همچون لیگ گذشته، به آرش برهانی تکیه کند. برهانی گرچه فصل گذشته با ده گل‌ زده جایی در میان هشت گلزن برتر فصل نداشت و با انتقادهای زیادی هم مواجه شد، اما اگر به لحاظ روحی ـ روانی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد می‌تواند همچون هشتمین دوره لیگ که با کمک امیر قلعه‌نویی آقای گل شد، بار دیگر این عنوان را به دست بیاورد.

در چنین شرایطی باید گفت آرش برهانی یکی از سرنوشت سازترین و دشوارترین فصول حرفه‌ای فوتبال خود را پیش‌رو دارد. اگر خوب باشد، هم به استقلال در لیگ قهرمانان آسیا و جام‌های دوگانه داخلی (لیگ برتر و جام حذفی) کمک خواهد کرد و هم به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایش، یعنی حضور در تیم ملی و بازی در جام جهانی برزیل خواهد رسید، اما اگر بد باشد، هم جام جهانی را از دست می‌دهد و هم با انتقادهای شدید هواداران آبی‌پوش مواجه خواهد شد.

باید دید آرش آقای گل، می‌تواند بار دیگر همچون لقبی که از هواداران استقلال گرفته آقای گل لیگ شود یا خیر؟

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها