سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: تنها برای مذاکره با ایران صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید هستیم.
کد خبر: ۵۷۹۹۸۰
منتظر اقدامات عملی آمریکا هستیم

سید عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری این هفته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اظهارات وزیر خارجه پیشین انگلیس مبنی بر قصد سفر به تهران گفت: تاکنون هیچ درخواست رسمی در این زمینه صورت نگرفته است، اما اظهاراتی مطرح شده و گویای این مهم بوده که استراو و هر شخص دیگری که بتواند به ایران سفر کند کشورمان از این مسئله خرسند خواهد بود.

وی ادامه داد: روابط ما با اتحادیه اروپا در راستای سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در رفع تنش‌هاست، اما اینکه وی جهت گسترش روابط اظهار علاقه‌مندی کرده ابتدا باید از لندن این اقدامات آغاز شود، چرا که قطع روابط از جانب انگلیس بوده و قطعاً اگر اقدامی قرار است صورت گیرد باید از طرف آن‌ها انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق اظهار داشت: «بیش از یک سال است که دعوت‌نامه‌ای از سوی طالبانی دریافت شده که این سفر به دلیل بیماری وی به تأخیر افتاده است و با توجه به این مسئله، تأخیر در این سفر ادامه یافت، اما ایده‌های پیشنهادی بر این است که در هر صورت پیش از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این سفر انجام شود.».

عراقچی افزود: این سفر اکنون به میزبانی معاون رئیس جمهوری عراق بوده که احتمالاً در آخر این هفته صورت گیرد و در راستای بهبود روابط دوجانبه دو کشور است.

وی در مورد چراغ سبزهایی از سوی رئیس جمهور آمریکا و دولت انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران گفت: ایران همواره آماده مذاکره با همه کشورها غیر از استثناهای موجود بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه بسیاری کشورها به صورت رسمی و غیر رسمی برای انجام مذاکره با ایران اظهار تمایل کرده‌اند امر مطلوبی است، اما در رابطه با آمریکا مسئله از چراغ سبز نشان دادن گذشته است و ما منتظر اقدامات عملی و اتخاذ رویکردهای جدید از سوی این کشور هستیم.

عراقچی ادامه داد: صرف بیان مواضع خوشایند ملاک نیست؛ آنچه ملاک است تغییر نگاه و رویکردهای آن‌ها در تعاملات است.

وی در پاسخ به سؤالی، مبنی بر آخرین اقدامات وزارت خارجه در خصوص تحولات مصر گفت:علی اکبر صالحی رایزنی‌هایی مستقیمی با سرپرست وزارت خارجه مصر داشته و بعد از تحولات اخیر این رایزنی‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان ضمن گفتگوی تلفنی با البرادعی، با بازیگران منطقه‌ای برای دریافت ابتکارات جدید گفتگوهایی داشته است.

عراقچی تصریح کرد: البته اختلاف نظرهایی در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتگوی تلفنی نیز با وزیر خارجه امارات صورت گرفته و ما به رایزنی‌های خود با همه کشورها در مورد مسئله سوریه ادامه خواهیم داد و امیدواریم موضوع مصر با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام رسد و خواسته‌های مشروع مردم تحقق یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران و اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: بعضی از کشورهای عضو شورای امنیت تلاش کردند برنامه موشکی ایران را به عنوان نقض تحریم‌ها در شورا مطرح کنند که با مخالفت برخی اعضای این شورا روبرو شد.

عراقچی ادامه داد: ما اینگونه رفتارها را صحیح نمی‌دانیم و آن‌ها باید بدانیم اینگونه اقدامات کارساز نیست.

وی با بیان اینکه برنامه موشکی ایران تنها ماهیت دفاعی دارد و اقدامی مشروع است، تصریح کرد: هر کشوری مجاز به تأمین نیازهای دفاعی خود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینکه وی از حماسه سیاسی ملت ایران عصبانی باشد کاملاً قابل درک است و اینکه این انتخابات مورد استقبال وسیع جامع بین‌المللی قرار گرفت و موجب عصبانیت این فرد شده هم قابل درک است.

عراقچی ادامه داد: بیان اظهارات توهین‌آمیز از وی عجیب نبوده و از رژیمی که سراسر عمرش پر از جنایت و وحشی‌گری است این اقدامات بعید نیست.

وی افزود: اینکه وی به کشورهای دیگر در مورد دولت حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" توصیه‌هایی را مطرح می‌کند و الفاظی را به کار می‌برد نشانگر دخالت این رژیم جعلی در روابط ایران با کشورهای دیگر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اگر ما به دنبال این بودیم که برای نشان دادن چهره نتانیاهو مدرکی به کشورهای دیگر نشان دهیم همین صحبت‌های این فرد بهترین مدرک است و ما برای یاوه‌گویی‌های وی ارزشی قائل نیستیم.

عراقچی در مورد تحولات سوریه و روند اخراج ایرانیان از امارات گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با همتای اماراتی خود درباره ایرانیان مقیم امارات به بحث و بررسی پرداخت.

وی افزود: وزیر خارجه کشورمان به طور جدی نگرانی‌هایمان را اعلام کرد و پاسخ همتای وی این بود که تلاش خود را در این زمینه ادامه می‌دهد و تجدید نظرهایی در مورد این مسئله صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بحران سوریه تاکید کرد: در این مسئله مواضع ما روشن است و ما کماکان خواهان ارائه راه‌کارهایی برای حل این بحران هستیم.

عراقچی در مورد تصاویر ماهواره‌ای از استقرار موشک بالستیک در عربستان گفت: صحت و سقم این تصاویر محل بحث و گفتگو است و ما هم در حال ارزیابی این موضوع هستیم، اما آنچه که مهم بوده این است که در چنین شرایطی انتشار چنین تصاویری قطعاً با دسیسه همراه است؛ یعنی دسیسه‌هایی در پشت پرده این امر وجود دارد.

وی افزود: قطعاً این اقدامات برای بالا بردن تنش‌ها میان ایران و عربستان صورت گرفته، خصوصاً اینکه دولت جدید در کشور هم قرار است به زودی وارد عمل شود، بنابراین در این فضاها چنین اقدامی مشکوک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما طالب روابط دوستانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.

عراقچی ادامه داد: ما عربستان را کشوری تأثیرگذار در جهان اسلام می‌دانیم؛ البته اختلاف نظرهایی وجود دارد که حل آن از طریق موشک نخواهد بود و گفتگو تنها راه حل آن است.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها