سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اولین بار طبق امور مرسوم در سراسر جهان از مقامات همه کشورها بجز آمریکا و رژیم صهیونیستی برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی دعوت کرده ایم.
کد خبر: ۵۸۱۹۹۴
آمریکا دعوت نشد

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ سید عباس عراقچی که امروز سه شنبه در نشست هفتگی اش با نمایندگان رسانه های گروهی سخن می گفت تصریح کرد: البته دعوت ما به صورت عام صورت گرفته ولی معمولاً کشورهای همسایه ، منطقه و آنها که دوستی نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند بیشتر شرکت می کنند.

وی تصریح کرد: استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای تحلیف به خصوص از جانب کشورهای منطقه صورت گرفته و ما در حال جمع بندی هستیم که به زودی اسامی کشورهای شرکت کننده را اعلام می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه در دعوت از کشورهای اروپایی استثنایی قائل نشده ایم گفت: قطعاً در این مراسم  که 17 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود هیأتهایی در سطوح بالا شرکت خواهند کرد.

آقای عراقچی در پاسخ به تحولات مصر و پیشرفت اخوان المسلمین در باره آزادی مرسی برای آغاز گفتگوها گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان اتحاد ملی در مصر است و انسجام این کشور از طریق گفتگوی همه جناح های سیاسی خواهد بود و ما امیدواریم با گفتگو بین طرفهای مختلف شاهد بازگشت آرامش و ثبات به کشور بزرگ مصر باشیم.

وی همچنین در باره تغییر جهت گیری حماس و نزدیکی بیشتر این جنبش به ایران پس از اتفاقات اخیر در ترکیه ، مصر و تغییر زمامدار قطر گفت: طی دو سال گذشته موضوع سوریه و فتنه ای که در آن کشور شروع شده برخی دوستان ما را در تشخیص مرزهای دقیق دوستی و دشمنی دچار اشتباه کرد و آنها را از توطئه رژیم صهیونیستی و امریکا منحرف ساخت که تحولات چند هفته اخیر موجب شد ذهنها بازتر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با حماس همواره روابط خوبی بوده و ما این جنبش را به عنوان عنصر خوبی در مقابله با صهیونیستها به رسمیت شناختیم و به رغم همه این تحولات روابط دوستانه ادامه داشته و اگر چه برخی مسائل ممکن است بعضاً سوء تفاهماتی ایجاد کند اما این مسائل در حال رفع شدن است و علایق دو طرف برای حفظ ارتباط مستحکم تر شده است.

موضع اتحادیه اروپا درباره حزب الله ، اقدامی علیه ملت لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا  در خصوص قرار گرفتن شاخه نظامی حزب الله در فهرست گروههای تروریستی، آن را اقدامی غیرحرفه ای و جانبدارانه ارزیابی کرد.

سید عباس عراقچی گفت: این اقدام علیه ملت شریف لبنان است چرا که حزب الله بخشی از ساختار سیاسی ـ اجتماعی این کشور و مورد احترام و پذیرش مردم لبنان ، منطقه و جهان اسلام است و مقاومت مشروع این جنبش علیه رژیم صهیونیستی همواره در بین مردم منطقه و جهان اسلام ارج گذارده شده است.

وی این اقدام اتحادیه اروپا را  نسنجیده و عجیب توصیف کرد و آن را شبیه به این کار دانست که گروههای مبارز علیه نازیسم را در جنگ جهانی دوم ،‌ به چنین سرنوشتی دچار کنند.

عراقچی تصریح کرد: این اقدام هیچ تردیدی در ماهیت مردمی حزب الله ایجاد نخواهد کرد و مسلماً به پیچیده تر شدن بحران در خاورمیانه منجر می شود و آرامشی را در این منطقه حساس در پی نخواهد داشت و باید اتحادیه اروپا درباره آن تجدید نظر کند.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال توافق جدید ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: هیچ توافق جدیدی صورت نگرفته و مذاکرات در چارچوب همکاری جدیدی که شروع شده بود نیز به سرانجام نرسیده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره در قالب تعهدات بین المللی و ان پی تی آماده همکاری بوده است و فراتر از آن را قبول ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با رد انتقال پرونده هسته ای از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه گفت: تاکنون در این باره هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است البته رییس جمهور منتخب این اختیار را دارد که پیگیری پرونده را به هر نهادی واگذار کند اما همواره تصمیم گیری درباره این پرونده و پرونده های دیگر مهم و امنیتی در شورای عالی امنیت ملی خواهد بود اگر چه مذاکرات می تواند از طریق دبیرخانه یا وزارت امور خارجه پیگیری شود.

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز گفت: سفارت ما در این کشور با مقامات امنیتی یمن در ارتباط نزدیک است و ما با احضار کاردار یمن در تهران اعتراض خود را مطرح کردیم چرا که دولت یمن را مسئول حفظ جان دیپلمات ایرانی می دانیم و امیدواریم با تلاشهایی که صورت گرفته هر چه سریعتر شاهد آزادی وی  باشیم.

از عراقچی درباره سرنوشت دیپلمات سعودی مجرم در تهران نیز سؤال شد که وی پاسخ داد: تصادف دیپلمات سعودی در تهران که منجر به فوت شهروند ایرانی شد اگر چه جرمی است که اتفاق افتاده اما پیچیدگی های خاص خود را دارد.

وی با درخواست از رسانه ها که موضوع را سیاسی جلوه ندهند گفت: مجرم دیپلمات است و مصونیت سیاسی دارد نمی شود با او برخوردی کرد مگر آنکه دولت متبوعش مصونیت سیاسی را از او بردارد با این حال مقامات سعودی در حال گفتگو با خانواده متوفی هستند تا شاید مسئله با پرداخت دیه فیصله یابد.

اقدام کنگره آمریکا می تواند در جهت کاهش تنش ها باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تصمیم کنگره آمریکا مبنی بر تاخیر در تصویب لایحه تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این اقدام می تواند به کاهش تنش ها و شروع فضای جدید کمک کند.

سیدعباس عراقچی با اشاره به اینکه ملاک ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رویکرد و رفتار باید مدنظر باشد اضافه کرد: مردم آمریکا طی سالهای متمادی گذشته ، هزینه سیاست مخرب دولت و گرایشهای تندروانه کنگره این کشور را بارها پرداخته اند که امیدواریم این کار با اقدامی عملی همراه باشد.

خبرنگاری نیز در این جلسه درباره تولد نوه ولیعهد انگلیس و ارتباط آن با برقراری مجدد روابط تهران - لندن پرسید که سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: من این موضوع را خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می کنم، وی سومین فردی است که در فهرست رسیدن به سلطنت انگلیس قرار دارد، با این حال روابط ایران و انگلیس بسیار پیچیده تر از آن است که چنین موضوعی بتواند در برقراری ارتباط میان دو کشور ایفای نقش کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ضرب و شتم یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حین اجرای مراسم عمره به دست یکی از ماموران امنیتی سعودی، آن را کاری غیرقابل قبول دانست و گفت: ما عربستان را مسئول حفظ امنیت همه زوار ایرانی می دانیم که باید به این موضوع هم هرچه سریعتر رسیدگی کنند.

از سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سرنوشت باغ قلهک نیز سوال شد که وی پاسخ داد: پیگیریها در این باره را قوه قضائیه انجام می دهد که تاکنون نیز از این قوه مطلبی به ما ابلاغ نشده است.

وی همچنین درباره سرنوشت سه کوهنورد ایرانی که درصدد صعود به رشته کوههای هیمالیا بودند گفت: از آنجا که این سه نفر بین کوههای پاکستان و چین مفقود شده اند ما از سفارتخانه هایمان در اسلام آباد و پکن موضوع را پیگیری می کنیم و تاکنون نیز برای اعزام نیروهای امدادی، بالگرد تجسس و افراد محلی هماهنگی های لازم به عمل آمده است که امیدواریم به زودی آنها در صحت و سلامت به کشور بازگردند.

سوالی نیز درباره علت ممنوعیت فعالیت دو کلینیک ایرانی در جمهوری آذربایجان از عراقچی پرسیده شد که وی پاسخ داد: دولت باکو مانند سایر دولتهای جهان حق تعریف استانداردهای مشخص خود را دارد که در این باره نیز این دو کلینیک ایرانی ناچار به انطباق خود با استانداردهای کشور میزبان هستند و به زودی نیز هیئتی از هلال احمر به این کشور اعزام می شود تا با ارتقاء کیفیت و رفع این موضوع کاملا فنی ، زمینه بازگشایی این دو کلینیک را فراهم آورند.

از سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پناهجویان ایرانی در استرالیا و لغو ارائه روادید فرودگاهی در اندونزی نیز سوال شد که وی پاسخ داد: موضوع پناهجویان ایرانی در استرالیا داستان طولانی و غم انگیزی است که ظرف سالهای گذشته با این پدیده مواجه بوده ایم که عمدتا جوانان فریب خورده ادعای قاچاقچیان انسان را در بر می گیرد .

وی اظهار داشت: قاچاقچیان انسان با اخذ مبالغ هنگفت متقاضیان را سوار بر کشتی های فرسوده فاقد امنیت و ایمنی آن هم با ظرفیتی بیش از استاندارد می کنند که یا این کشتی ها گرفتار امواج دریا می شوند و منجر به غرق شدن پناهجویان می شود که حتی اجساد برخی از آنها دیگر پیدا نمی شود و یا در صورت رسیدن به استرالیا انها را به کمپ هایی که اخیرا به جزایر دور افتاده ای منتقل شده است می برند و عمدتا فراموش می شوند.

عراقچی درباره شورش پناهجویان در یکی از کمپ های استرالیا نیز گفت: این که در درگیری با مقامات محلی و در چنین شورشی فرد یا افرادی از ایران حضور داشته اند یا خیر، اطلاعی نداریم.

وی با بیان این که دولتهای استرالیا و اندونزی تاکنون تلاشهای مختلفی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران به عمل آورده اند ادامه داد: اندونزی به تازگی اقدام به لغو ارائه روادید در فرودگاه کرده است و ما از نهادهای داخلی به ویژه رسانه ها می خواهیم درباره عواقب چنین اقداماتی اطلاع رسانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها