ثبت جهانی بیشاپور در بلاتکلیفی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: عبور جاده، از ثبت مجموعه ملی بیشاپور در فهرست آثار جهانی یونسکو مانع شده و این مجموعه فاخر ملی را همچنان در بلاتکلیفی ثبتی قرار داده است.
کد خبر: ۵۷۴۰۱۴
ثبت جهانی بیشاپور در بلاتکلیفی

محمدرضا معینی امروز در گفت‌وگو با فارس در کازرون اظهار داشت: شهر بیشاپور با وسعتی نزدیک به 200 هکتار یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین مجموعه‌های طبیعی تاریخی متعلق به دوره ساسانی محسوب می‌شود که به شماره 24 در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: این شهر یکی از منحصر به فردترین شهرهای ایران باستان و دارای سند مکتوب شهرسازی بوده که به دستور شاهپور اول ساسانی به شکرانه پیروزی بر امپراطوران رومی توسط اپسای دبیر معمار شهرساز ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون عبور جاده کازرون – قائمیه بر روی عرصه شهر تاریخی بیشاپور و جداسازی فضای معماری این شهر باستانی را از جمله معضلات پیش روی اداره کل میراث فرهنگی این استان و پایگاه پژوهشی بیشاپور در دهه‌های گذشته عنوان کرد.

معینی در ادامه به توافق‌نامه منعقده میان مدیر وقت سازمان میراث فرهنگی گردشگری استان فارس، مدیر پایگاه پژوهشکده بیشاپور، مدیرکل وقت اداره راه و ترابری و معاون وقت استانداری فارس در سال 83 اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس این توافقنامه اداره راه متعهد شده که راه میانی عبور از بیشاپور را سنگ‌فرش کند اما با گذشت 9 سال از آن هیچ‌گونه اقدامی انجام نداده است.

این مسئول از مسئولان استان فارس و شهرستان کازرون درخواست کرد با دوراندیشی و تدبیر مسیر کازرون به قائمیه که بخشی از آن از وسعت شهر بیشاپور عبور می‌کند، چاره‌اندیشی کرده و راهی میان‌بر برای آن در نظر گرفته شود.

وی اذعان داشت: شهر بیشاپور، تنگ چوگان و مجسمه عظیم شاپور از جمله آثار شاخصی در شهرستان کازرون هستند که با ثبت آن در فهرست آثار جهانی می‌توان گردشگران بسیاری را جذب کرد و اشتغال‌زایی را رقم زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها