لاله. ب هستم و از تهران تماس می‌گیرم ( 02100000483) یکی از دوستانم، مدتی پیش دچار زونا شد. این در حالی بود که قبلا آبله مرغان گرفته بود. زمانی که بیمار بود، به متخصص مراجعه کرد و متخصص به او گفت اصلی‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری، حالت‌های عصبی یا روبه‌روشدن با شوک عصبی است.
کد خبر: ۵۷۲۸۴۷

از طرفی گفته بود برای درمان فقط باید تغذیه مناسب داشته باشد تا دوره درمان بگذرد. می‌خواستم بدانم اولا ممکن است با وجود ابتلا به آبله مرغان در دوران نوجوانی، کسی در بزرگسالی به زونا مبتلا شود؟ علاوه بر این آیا این بیماری می‌تواند زمینه عصبی داشته باشد. در نهایت آیا برای درمان زونا دارویی وجود ندارد؟

دکتر مسعود مردانی/ متخصص عفونی و رئیس کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های عفونی و واگیردار

زونا، نوعی بیماری ویروسی و مسری است که با درد شدیدی در نقاط مختلف بدن شروع می‌شود. بعد از چند روز و با شدت گرفتن درد، تب می‌آید و جوش‌هایی شبیه به جوش‌های آبله مرغان روی پوست یا هر نقطه از بدن که تحت تهاجم این ویروس قرار گرفته است، آشکار می‌شود. با دیدن این علائم باید فورا به پزشک مراجعه کرد و با دریافت دارو، درد و ناراحتی‌های ناشی از زونا را تا حد ممکن کاهش داد.

آبله‌مرغان مقصر است

عامل اصلی بیماری زونا، همان ویروس آبله‌مرغان است که در سیستم عصبی پنهان می‌شود؛ یعنی اگر کسی آبله‌مرغان نگرفته باشد، ممکن نیست دچار زونا شود. با گذشت سال‌ها و بر اثر کاهش سیستم ایمنی بدن، ویروس فعال و این بار به صورت زونا ظاهر می‌شود. بیماری هایی نظیر ایدز و سرطان که تا حد زیادی سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند هم زمینه‌ساز ابتلا به زونا را فراهم می‌آورند. داروهایی نظیر کورتون نیز چنین تاثیری دارند.

بنابراین کسانی که برای چاق شدن به مصرف کورتن روی می‌آورند، در معرض خطر ابتلا به زونا هستند. علاوه بر این فشارهای عصبی هم می‌تواند به زونا منجر شود. این بیماری معمولا در سنین پایین ناراحتی‌های کمتری ایجاد می‌کند و خطرات کمتری دارد، اما در سنین بالا (بالای 50 سال) نگرانی بیشتری ایجاد می‌کند.

بازگشت درد

بعضی از کسانی که زمانی زونا گرفته‌اند و بعد از مدتی بهبود یافته‌اند، از بازگشت درد شکایت می‌کنند. این عارضه معمولا برای کسانی پیش می‌آید که درمان نشده‌اند یا درمان زونا را دیر شروع کرده‌اند، اما گاهی هم این دردها هیچ توجیهی ندارد و حتی اگر فرد بخوبی درمان شده باشد، همچنان گاهی درد را در محل زخم‌های زونا احساس خواهد کرد. به این افراد توصیه می‌شود داروی گاباپنتین 300 مصرف کنند. به این ترتیب تا حد زیادی از عارضه بیماری زونا در امان خواهند بود.

واکسن دارد

واکسن زونا در سراسر دنیا برای افرادی که نباید یا نمی‌خواهند زونا بگیرند، در دسترس است. معمولا به افراد بالای 50 سال، بیماران دچار ایدز، سرطان و زنان باردار (به‌طور کلی کسانی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است) تزریق این واکسن توصیه می‌شود، اما به علت قیمت بالایش، متاسفانه به کشور ما وارد نمی‌شود.

زونا و بارداری

ابتلا به زونا در بارداری بسیار خطرناک است. خانم‌های باردار در این دوران به افرادی که زونا دارند،‌ نباید نزدیک شوند. در اهمیت مراقبت از ابتلا به زونا در زمان بارداری همین بس که اگر هنگام زایمان، مادر زونا داشته باشد، احتمال مرگ هر دو بالا می‌رود.

دکتر کورش جعفریان / متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

از نظر غذایی، مصرف مایعات، خوردن غذاهایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند مانند انواع میوه و سبزی، گوشت و غذاهای کم‌حجم که ارزش غذایی بالایی دارند، توصیه می‌شود.

از آنجا که تب یکی از مشکلات آزاردهنده این بیماری است، باید با مصرف مایعات، کمبود آب بدن جبران شود. با توجه به این‌که دوست شما در فصل گرم سال به این مشکل دچار شده است، باید به دریافت مایعات او توجه ویژه‌ای داشت. مصرف غذاهای سنگین مانند غذاهای سرخ کردنی و چرب نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها