تلاش کشورهای اروپایی و غربی برای صدور بیانیه علیه سوریه در شورای امنیت بار دیگر با شکست مواجه شد. به گفته برخی دیپلمات‌ها در سازمان ملل، روسیه با پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت برای اعلام وضعیت نگران کننده در شهر القصیر مخالفت و از تصویب آن ممانعت کرده است. این بیانیه یک بیانیه محکوم‌کننده بود؛ برای انتشار این‌گونه بیانیه‌ها از سوی سازمان ملل، باید اتفاق آرا درباره آن وجود داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۸۳۳۶
ممانعت روسیه از صدور بیانیه علیه سوریه در شورای امنیت

به گزارش ایسنا، این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: روسیه اعلام کرده است صدور چنین بیانیه‌ای کار درستی نیست، زیرا شورای امنیت زمانی که مخالفان وارد شهر القصیر شده و این منطقه را به کنترل درآورده بودند، چنین اقدامی را انجام نداد. نماینده انگلیس در سازمان ملل که رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز است پیش‌نویس این بیانیه را به اعضای شورا ارائه کرد که در آن نسبت به اوضاع شهر القصیر بویژه تاثیر درگیری‌های این شهر بر غیرنظامیان سوری ابراز نگرانی شده بود.

در پیش‌نویس این بیانیه از نیروهای نظامی سوریه و گروه‌های مخالف خواسته شده تا به‌منظور ممانعت از قربانی شدن غیرنظامیان تمام تلاش خود را به کار ببندند.

در این پیش‌نویس همچنین از دولت سوریه خواسته شده تا به سازمان‌های فعال بی‌طرف از جمله نهادهای وابسته به سازمان ملل اجازه داده شود تا هر چه سریع‌تر و بدون هیچ مانعی برای کمک به غیرنظامیان ساکن در القصیر وارد این شهر شوند.

یک دیپلمات روسی که خواست نامش فاش نشود نیز تاکید کرد که کشورش با این بیانیه مخالفت کرده است، چون سازمان ملل حتی نمی‌داند که چه زمانی شهر القصیر به دست مخالفان افتاده است.

در همین حال، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به وضعیت ساکنان شهر القصیر ابراز نگرانی کرده است. صلیب سرخ جهانی می‌گوید، درگیری طرفین در این شهر  باعث شده مردم ساکن آن به دارو، مواد غذایی و آب سالم دسترسی نداشته باشند. سازمان ملل متحد نیز از طرف‌های درگیر خواسته است که اجازه دهند مردم از آنجا فرار کنند.

در همین حال، در دیگر اخبار مربوط به سوریه گفته می¬شود در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه جوبر در دمشق و در نزدیکی یک مقر نیروهای امنیتی، دست‌کم ده نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

در خبر دیگری، روزنامه الدیار لبنان به نقل از سفیر یکی از کشورهای عربی در لبنان اعلام کرد: سازمان اطلاعات اردن موفق شد طرح جبهه النصره برای ترور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را ناکام بگذارد.

وی بدون اشاره به زمان عملیات ناکام گذاشتن این طرح گفت: جبهه النصره تصمیم داشت با همکاری یکی از افسران جدا شده از نظام سوریه هواپیمای حامل بشار اسد در فرودگاه الاذقیه را هدف قرار دهد و اسد را ترور کند.

این سفیر عربی اعلام کرد: طرح ترور اسد از سوی سازمان اطلاعات اردن کشف و به سازمان اطلاعات سوریه اطلاع داده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها