مشکل عشایر برای رسیدن به ییلاق

یک دامدار نمونه عشایری گفت: عشایر با وجود تصرف ایل‌راه‌ها، میان‌بندها و اختصاص آن به ساخت و ساز، مجبورند چهار استان را برای یک مسیر کوتاه رسیدن به ییلاق دور بزنند.
کد خبر: ۵۶۶۵۰۴

فریدون فریدونی در گفت‌وگو با فارس افزود: تمام ایل‌راه‌هایی که عشایر در گذشته برای انتقال دام‌های خود به ییلاق استفاده می‌کردند، به صورت مجاز و غیرمجاز تصرف و ساخت و ساز شده است. وی تصریح کرد: عشایر برای رساندن دام‌های خود به ییلاق و برگرداندن آن با مشکلات زیادی مواجه هستند و تلفات زیادی در مسیر می‌دهند.

این دامدار عشایری که قشلاق دام‌هایش در منطقه کردان کرج است، گفت: در گذشته مسیر عبور دام‌های ما برای رسیدن به دشت لار در تهران، شامل میدان ونک ـ رسالت ـ حکیمیه و لواسان بود، اما اکنون با تصرف ایل‌راه‌ها مجبور هستیم در منطقه شهریار به طرف مرزن‌آباد، حدود 21 کیلومتر دام‌های خود را روی آسفالت هدایت کنیم و پس از آن به اتوبان کرج وارد شویم و با تمام مشکلات ترافیک خودروها مجبور هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

فریدونی با بیان این‌که در منطقه کرج، در مسیری که سال‌های پیش بیابان بود و دام‌ها آزادانه حرکت می‌کردند، اکنون کانال آب بزرگی ساخته شده است که تردد دام را بسیار سخت کرده است، افزود: پس از این مسیر در انتهای شهرک هشتگرد به دشت قزوین و به ارتفاعات طالقان می‌رسیم و بعد از طی 15 روز در مسیر کندوان (جاده چالوس) به استان مازندران رسیده و بعد از دور زدن این استان در ییلاق دشت لار در استان تهران اقامت می‌کنیم. وی، مشکل تردد دام‌های عشایر را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: در گذشته جامعه عشایر به عنوان مولد اصلی در بخش کشاورزی و دام محسوب می‌شد، اما اکنون به دلیل بی‌توجهی‌ها، بسیار ضعیف شده و نسل جدید رغبتی به این شغل نشان نمی‌دهد. این دامدار نمونه تصریح کرد: دولت باید قوانینی برای مراقبت از ایل‌راه‌ها وضع کند تا بیش از این جامعه عشایر با مشکلات تردد دام‌ها مواجه نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها