قالی‌های یک میلیارد تومانی

شاید عنوان این پرونده یعنی «قیمت‌های باورنکردنی برای اجناس معمولی» چندان زیبنده کالای باارزشی مثل قالی ایرانی نباشد ولی هنوز قالی‌های ممتاز و منحصر به‌فردی وجود دارد که جز در کشورمان در هیچ کجای جهان امکان تولید ندارند و از این جهت، دارای قیمت‌هایی نجومی و حتی بعضا ده‌ها میلیون دلاری(!) هستند به‌طوری که در بین پنج تخته قالی رکورددار قیمت در جهان، چهار تخته بافت ایران هستند.
کد خبر: ۵۶۴۳۳۰
قالی‌های یک میلیارد تومانی

با ورود به نمایشگاهی در خیابان نیاوران، چشم هر فردی متحیر قیمت‌های نجومی فرش‌های بی‌نظیر این نمایشگاه می‌شود.

فرش‌های این نمایشگاه و شاید سایر نمایشگاه‌های مشابه علاوه بر نفیس‌بودن و گرانقیمتی، ویژگی دیگری هم دارند و آن انحصار کامل و خاص‌بودن است. یعنی دارنده قالی می‌تواند با اطمینان کامل پز بدهد از این فرش نفیس و نقشه‌اش فقط یکی در دنیا وجود دارد.

شگرد تهیه فرش‌های استثنایی و انحصاری‌کردن آن در این نمایشگاه‌ها هم جالب است. آنها معدود کارگاه‌های کاملا شناخته شده و معتبر فرشبافی در شهرهایی نظیر اصفهان، قم، تبریز و نایین را انتخاب و طرحی کاملا اختصاصی برای بافت یک فرش آماده می‌کنند، اما بعد از پایان بافت آن فرش، نقشه کار سوزانده شده و از بین می‌رود تا اختصاصی و انحصاری بودن آن محصول هنری حفظ شود و در جهان تنها همان تک‌نسخه از آن طرح باقی بماند!

از جمله فرش‌هایی از این دست که گفته می‌شود در حال بافت و ورود به بازار است، فرش منحصر به‌فرد بافت نایین است که دارای 60 رج یعنی 160 گره در هر 7 سانتی‌متر طول آن است. در واقع این فرش از ده‌ها میلیون گره ظریفی بافته شده است که دیدن هر یک از آنها با چشم غیرمسلح بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

قیمت پایه‌ای که روی این فرش بی‌نظیر قرار داده شده حدود یک میلیارد تومان است. جالب است این فرش هم‌اکنون 15خریدار پیگیر دارد که یکی از آنها این فرش را به این علت که به رنگ بنز منحصربه‌فردش می‌آید، مصرانه می‌خواهد. این فقط یک نمونه از معاملات فرشی است که در این‌گونه فروشگاه‌ها انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها