مدیرکل میراث فرهنگی مازندران خبر داد:

ثبت ملی آئین سنتی جشن بهار نارنج

34 مکان مذهبی گیلان ثبت ملی‌می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: امسال 34 مکان مذهبی، مسجد و بقاع متبرکه گیلان شناسایی و برای ثبت در فهرست آثار ملی پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۵۶۳۴۳۶
34 مکان مذهبی گیلان ثبت ملی‌می‌شود

 امید عزیزی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر به مناسبت هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: گیلان از فرهیختگان متعددی برخوردار بوده است و این نخبگان منشا تحولات بسیاری در کشور شده‌اند.

وی باستان‌شناسی را از مباحث مهم در گیلان عنوان کرد و افزود: آثار زندگی در گیلان به 3 هزار و 600 سال قبل از میلاد می‌رسد.

عزیزی از شناسایی 2 هزار و 400 آثار تاریخی، فرهنگی و ... در گیلان خبر داد و تصریح کرد: تعداد یک هزار و 30 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان آثار مذکور را شامل بنا، محوطه، مسجد، مکان‌های مذهبی و ... برشمرد و خاطرنشان کرد: مرمت اماکن تاریخی از ماموریت‌های مهم سازمان مذکور است.

وی با اشاره به شناسایی 34 مکان مذهبی، مسجد و بقاع متبرکه در سال جاری در گیلان، بیان کرد: امسال پیگیری آثار مذکور برای ثبت در فهرست آثار ملی در برنامه سازمان میراث فرهنگی گیلان است.

عزیزی حفظ، حراست، احیا و مرمت آثار ثبتی را از ماموریت‌های میراث فرهنگی خواند و یادآور شد: با توجه به گستردگی آثار تاریخی مردم بهترین همکاری را با سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه به موزه میراث روستایی گیلان اشاره کرد و افزود: موزه مذکور دارای 9 فاز است و شش فاز آن تاکنون به اتمام رسیده و امیدواریم سه فاز دیگر به سرانجام برسد.

عزیزی موزه میراث روستایی گیلان را در خاورمیانه بی‌نظیر توصیف کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت تاریخی گیلان نیاز به همیاری جامعه برای توسعه موزه‌های استان داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در پایان تصریح کرد: بسیاری از آثار مکشوفه تاریخی در گیلان در معرفی شهرستان‌ها به گردشگران تاثیرگذار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها