کارمزد خدمات درون شعبه‌ای بانک‌ها 2 برابر می‌شود

کارمزدهای بانکی افزایش می یابد

با وجود ابلاغ نشدن بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی برای سال 92، بانک مرکزی در نظر دارد با ابلاغ بخشنامه‌ای، نرخ کارمزد خدمات بانک‌ها را از 50 تا حداکثر 100 درصد افزایش دهد.
کد خبر: ۵۵۶۵۴۲

به گزارش خبرنگار ما، با این‌که نرخ کارمزد خدمات بانکی در اوایل سال گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی مدیریت نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی افزایش یافته بود، ظاهرا به تقاضای متعدد بانک‌ها بزودی این کارمزدها اصلاح و افزایش خواهد یافت. یک مقام مسئول در بانک مرکزی در این باره با اشاره به این‌که بخشنامه افزایش کارمزدهای بانکی آماده شده و با بازگشت رئیس‌کل بانک مرکزی از سفر آمریکا ابلاغ خواهد شد، نرخ افزایش‌ها را بین 50 تا 100 درصد اعلام کرد. به طور کلی کارمزد خدمات بانکی به دو دسته برون شعبه‌ای و درون شعبه‌ای تقسیم می‌شود.

کارمزد خدمات برون شعبه‌ای بیشتر به خدمات ارائه شده از طریق شبکه شتاب اطلاق می‌شود که کارت به کارت کردن پول از جمله مهم‌ترین آن است؛ اما کارمزدهای درون شعبه‌ای به کارمزد خدماتی چون صدور چک بانکی، بین بانکی، فروش ایران چک، وصول قبوض ثبتی، صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی، حواله‌ها، خدمات ارائه شده به امور حساب‌های شخصی، هزینه‌های کارشناسی برای پرداخت اعتبارات بانکی و ... اطلاق می‌شود.

بر این اساس بانک مرکزی به درخواست برخی بانک‌ها، عمده خدمات شبکه بانکی را مشمول افزایش کارمزد قرار داده است.

بر این اساس قرار است نرخ کارمزد خدمـــــات عمده شبکه شتاب ـ انتقال کارت به کارت پول ـ 50 درصد افزایش یابد. به این ترتیب انتقال کارت به کارت تا مبلغ یک میلیون تومان که اکـــــنون 500 تومان است به 750 تومان و انتقال کارت به کارت یک تا دو میلیون تومان از 700 تومان به هزار تومان افزایش می‌یابد. با این حال استفاده از خدمات بانکی شبکه پایاد برای انتقال آنی الکترونیکی مبالغ نقد تا ده میلیون تومان، همچنان بدون‌کارمزد باقی خواهد ماند.

با این حال نرخ کارمزد برخی خدمات درون شعبه‌ای بانک‌ها به مردم تا 100 درصد افزایش می‌یابد. بیشتر این افزایش‌ها در دو گروه حوالجات و خدمات اعتباری بانک‌ها خواهد بود. بر این اساس قرار است کارمزد صدور چک‌بانکی از 2500 تومان به 5000 تومان، صدور چک بین بانکی از 3700 تومان به 6500 تومان و کارمزد ابطال حواله‌های بانکی از 1400 تومان به 2800 تومان افزایش یابد. بانک مرکزی در نظر دارد کارمزد خدمات مدیریت اوراق بهادار مشتریان بانک‌ها را ثابت یا همچنان بدون کارمزد نگاه دارد. با این حال کارمزد خدمات حساب‌های قرض‌الحسنه جاری 100 درصد افزایش خواهد یافت. رفع سوءاثر چک‌های برگشتی از 6000 به 12 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: در بخش خدمات بانکی که بانک‌ها برای پرداخت اعتبارات به مشتری ارائه می‌دهند نیز شاهد افزایش کارمزد خواهیم بود. بانک‌ها پیش از پرداخت اعتبار یا وام نسبت به اعزام کارشناس برای ارزیابی اموال منقول یا غیرمنقول سپرده‌گذاری اقدام می‌کنند که حق‌کارشناسی این امور نیز جزو خدمات کارمزددار بانک‌ها محاسبه می‌شود. براین اساس قرار است این‌گونه خدمات شامل رشدی از 80 تا 100 درصد باشد. افزایش کارمزد خدمات بانکی در حالی در دستور کار قرار گرفته است که بانک مرکزی دو روز پیش رسما از برنامه خود برای اخذ کارمزد از شبکه شاپرک (شبکه پرداخت کارتی) خبر داد که براساس آن از هر تراکنش که برای خرید کالا یا خدمات از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی انجام می‌‌شود و تا به حال رایگان بود، کارمزد اخذ خواهد شد. موافقان افزایش کارمزد خدمات بانکی، رشد تورم و تاثیر آن در هزینه بانک‌ها را علت‌منطقی این امر معرفی کرده، اما منتقدان بویژه با یادآوری گسترش استفاده از بانکداری الکترونیک، این افزایش را عاملی در کاهش رویکرد مردم در استفاده از این خدمات ارزیابی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها