پس از گذشت سه روز از زلزله‌ 1/6 ریشتری استان بوشهر، آرامش به شهرهای زلزله‌زده این استان بازگشته است و علاوه بر ترخیص بیشتر بیماران از بیمارستان‌ها، کنترل وضع بهداشتی منطقه، اجرای کامل عملیات اسکان موقت زلزله‌زدگان و عملیات بازسازی واحدهای مسکونی نیز آغاز شده و کلاس‌های درس دانش‌آموزان نیز از امروز برقرار شده است.
کد خبر: ۵۵۳۶۲۲

به گزارش خبرگزاری‌ها، اکنون کار اسکان موقت زلزله‌زدگان در همه مناطق استان بوشهر به پایان رسیده است و با برپایی چادر در کمپ‌های اسکان موقت بسیاری از افراد اسکان یافته‌اند و بسیاری دیگر نیز چادرهای دریافتی را در منزل خود برپا کرده‌اند.

معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر به اقدامات صورت گرفته برای اسکان موقت زلزله‌زدگان اشاره کرد و در این‌ باره گفت: به 3200 واحد مسکونی شهرستان دشتی خسارت وارد شده که ما برای اسکان موقت در این مناطق 5000 تخته چادر فرستاده‌ایم که 3700 تخته چادر برای زلزله‌زدگان برپا شده است.

محمدرضا رستگارپور با بیان این‌که با بررسی‌های صورت گرفته، همه مناطق آسیب دیده تحت پوشش قرار گرفته و چادر، موکت و پتو بین همه مناطق آسیب‌دیده توزیع شده است، افزود: برای هر یک از مناطق و روستاهای زلزله‌زده یک مسئول تعیین شده است و اگر افرادی هستند که امدادرسانی به آنها بخوبی صورت نگرفته است، می‌توانند به بخشدار یا مسئولان مراجعه کنند تا در اسرع وقت عملیات امدادرسانی و اسکان آنها انجام شود.

همچنین مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: کلاس‌های درس پیش‌ساخته به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است و کلاس‌ها از امروز دایر است.

آغاز عملیات بازسازی واحدهای مسکونی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی، به تعداد واحدهای تخریب‌شده بر اثر زمین‌لرزه در شهرستان دشتی اشاره کرد و گفت: 1150 واحد مسکونی در مناطق شهری و 850 واحد در مناطق روستایی با آسیب بالای 60 درصد روبه‌رو شده‌ است که باید واحدهای جدید در آنها احداث شود. همچنین 876 واحد مسکونی نیز با خسارت‌هایی روبه‌رو شده که نیاز است آنهارا تعمیر و بهسازی کنیم.

عباس تابش با بیان این‌که با تشکیل پرونده برای همه این واحدها و تامین منابع مورد نیاز، عملیات ساخت و ساز آنها بزودی آغاز می‌شود، به نشست معاون اول رئیس‌جمهور در مناطق زلزله‌زده اشاره و تصریح کرد: تسهیلات بانکی را قبل از زمین‌لرزه آذربایجان پیش‌بینی کرده‌ایم که به صورت قرض‌الحسنه در اختیار زلزله زدگان قرار می‌گیرد و مبلغی هم به صورت بلاعوض و مبلغی نیز برای ساخت حصار خانه‌ها پرداخت می‌شود.رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در مورد برنامه‌های بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز برای اجرای عملیات بازسازی در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی از برنامه‌های این بنیاد است که در این راستا خرید 2000 تن فولاد و 10 هزار تن سیمان انجام شده است.تابش با بیان این‌که عملیات بازسازی در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد، تاکید کرد: فصل گرما نزدیک است و ما تلاش می‌کنیم تا قبل از فرارسیدن فصل گرما کار را به صورت کامل انجام و خانه‌ها را به مردم تحویل دهیم.

در همین حال معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان بوشهر نیز از خسارت دیدن 3100 واحد مسکونی در شهرهای کاکی، شنبه، بادوله و روستاهای چاهگاه، امام‌آباد، سنا، تلخو، کردلان، باغان، درویشی و طسوج خبر داد و گفت: براساس آخرین تصمیم دولت، 150 میلیون ریال وام کم‌بهره و 50 میلیون ریال کمک بلاعوض برای مناطق زلزله‌زده دشتی در نظر گرفته شده است.

سالار عبداللهی افزود: برای خانواده‌های بی‌سرپرست و زیرپوشش نهادهای حمایتی هم که امکان ساخت‌وساز با تسهیلات تعیین شده را ندارند، از طریق قرارداد سه‌جانبه برای آنها ساخت و ساز انجام می‌دهیم.

بیشتر مجروحان درمان و ترخیص شدند

رسیدگی به وضع بهداشتی و درمانی زلزله‌زدگان نیز از ساعات اولیه زلزله آغاز شد و همه مجروحان تحت‌درمان قرار گرفتند که اکنون بسیاری از این افراد ترخیص شدند.

از نخستین ساعات کار امداد و نجات برای تسریع در رسیدگی و درمان مجروحان این حادثه با سرعت و از سوی همه گروه‌های امدادی آغاز شد و کار درمان آنها همچنان با سرعت ادامه دارد.محمدحسن طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت نیز در سفری که به شهر شنبه و روستاهای زلزله‌زده داشت، آخرین وضع خدمات‌رسانی درمانی و همچنین وضع بهداشتی این مناطق را مورد بررسی قرار داد.

براساس اعلام مسئولان 1100 نفر در این زمین‌لرزه مجروح شدند که قریب به هزار نفر مداوا شدند و بقیه نیز در بیمارستان بوشهر کار درمان خود را ادامه می‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این ‌باره گفت: بجز افرادی که در حادثه زلزله شهرستان دشتی جان خود را از دست دادند، هیچ مصدومی در بیمارستان‌های استان فوت نکرده است.

علیرضا رئیسی با بیان این‌ که با استفاده از ظرفیت‌های درمانی استان، همه مصدومان حادثه زلزله شهرستان دشتی در استان مداوا می‌شوند و نیاز به اعزام خارج از استان نیست، افزود: سرعت عمل تیم‌های درمانی و استفاده خوب از ظرفیت‌های درمانی استان موجب شد که ظرف مدت سه ساعت همه مصدومان حادثه زلزله تعیین تکلیف شوند و اقدامات لازم برای مداوا و اعزام آنان به دیگر بیمارستان‌های استان انجام شود.

سم‌پاشی و توزیع پشه‌بند

در همین حال رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از ارسال سرم ضدعقرب و ضدمارگزیدگی به مناطق زلزله‌زده بوشهر خبر داد و گفت: مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در بوشهر حتی در شرایط عادی سال هم دیده می‌شود و در حال حاضر به دلیل حادثه زلزله، احتمال مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی در این مناطق زیاد است.محمدمهدی گویا با اشاره به این که بخشی از این سرم‌ها از تهران و بخشی دیگر از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تامین شده است، افزود: خوشبختانه کمبودی از نظر تامین سرم ضدمارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی وجود ندارد.

وضع بهداشتی مناطق تحت کنترل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز معتقد است: از ساعات بروز حادثه زمین‌لرزه در منطقه دشتی، کارشناسان بهداشتی در قالب اکیپ‌هایی متشکل از کارشناس مامایی، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس مبارزه با بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده مشغول خدمت‌رسانی شده‌‌اند.

به گفته عبدالمحمد خواجه‌ئیان، همچنین در مرکز بهداشتی درمانی شهر شنبه تیم‌های پزشکی و بهداشتی مستقر هستند و وضع بهداشتی منطقه را کنترل می‌کنند. به این ترتیب که با حضور در شهر شنبه و سرکشی به روستاهای مجاور آسیب‌دیده وضع بهداشتی از جمله مواد غذایی، آب آشامیدنی و دفع بهداشتی ضایعات و خطر حیوانات موذی و گزنده را تحت نظارت خود دارند.

نقش ویژه سپاه و بسیج

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم از نقش ویژه سپاه و بسیج در امدادرسانی خبر داد.عبدالکریم جمیری افزود: نقش بسیج و سپاه در کمک و امداد و انتقال مجروحان نقش ویژه‌ای بود و آنچه که مشهود است امکانات در بخش‌های مختلف فراهم است و کمبودی گزارش نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها