مقامات وزارتخانه‌های نفت و نیرو دیروز از افزایش ظرفیت تولید گاز و برق کشور خبر دادند.
کد خبر: ۵۵۲۳۵۰

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: با راه‌اندازی فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در سال ٩٢، روزانه بیش از ١٥٠ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش شانا، احمد قلعه‌بانی تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز را از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال جاری دانست و افزود: با راه‌اندازی این تعداد از فازهای پارس جنوبی علاوه بر افزایش قابل توجه ظرفیت تولید گاز در کشور، فرآورده‌های دیگری نیز برای مصارف صنایع داخلی و صادرات تولید می‌شود.

وی با اشاره به این که شرکت ملی نفت ایران طرح ازدیاد برداشت از میادین مشترک را نیز در سال جاری در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ٩٢ تجدیدنظر در برنامه استراتژیک و راهبردی شرکت ملی نفت ایران مطابق با شرایط جدید داخلی و بین‌المللی انجام می‌شود.

درآمد گاز جایگزین درآمد نفت می‌شود

همچنین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از برنامه سه برابر شدن حجم صادرات گاز ایران و چند برابر شدن درآمد ارزی کشور در پی آن خبر داد و گفت: تا سال آینده درآمدهای گازی جایگزین درآمد فروش نفت خام در اقتصاد کشور خواهد شد.

جواد اوجی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که در زمان حاضر سالانه از محل صادرات گاز طبیعی به ترکیه بیش از سه میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌شود، گفت: با امضای قراردادهای جدید صادرات گاز به عراق و ترکیه، حجم صادرات گاز از 35 میلیون مترمکعب فعلی تا سال آینده به مرز صد میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌‌یابد.

وی با اعلام این‌که همزمان با افزایش حجم صادرات گاز درآمد ناشی از فروش گاز طبیعی در اقتصاد کشور هم افزایش می‌یابد، تصریح کرد: بزودی شاهد تغییر درآمدهای کشور از نفت خام به گاز طبیعی خواهیم بود.این مقام مسئول با یادآوری این‌که ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، ظرفیت صادرات گاز از دو مسیر خطوط لوله یا محموله‌های ال.ان.جی را دارد، بیان کرد: اکنون پیشرفت ساخت نخستین کارخانه تولید ال.ان.جی کشور در عسلویه به مرز 60 درصد رسیده است.

افزایش صادرات و تولید برق کشور

در این حال، معاون وزیر نیرو با تشریح کارنامه صنعت برق در سال 91 از افزایش تولید برق کشور به مرز 250 میلیون مگاوات خبر داد و اعلام کرد: سال گذشته ظرفیت تولید برق اتمی به 1020 مگاوات افزایش یافت.

محمد بهزاد در گفت‌وگو با مهر افزود: سال گذشته 3720 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در کشور ایجاد شده است.

وی با اعلام این‌که هم‌اکنون 57 هزار و 541 مگاوات از کل ظرفیت تولید برق کشور مربوط به فعالیت نیروگاه‌های حرارتی است، تصریح کرد: همچنین نیروگاه اتمی بوشهر حدود 1020 مگاوات و نیروگاه‌های برقابی 9686 مگاوات برق تولید می‌کنند.

این مقام مسئول ظرفیت تولید برق تجدید پذیر کشور را حدود 219 مگاوات عنوان کرد و گفت: سال گذشته 466 مگاوات برق نیز از محل فعالیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده برق تولید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها