تولیدکننده برای این گونه محصولات نیازی به سرمایهگذاری زیاد ندارد و باید تا آنجا که میتواند از این گاو شیرده خود، شیر بدوشد یا به اصطلاح پول درآورد. پراید برای سایپا همان گاو شیرده معروف است.
مزدا 121 خودرویی که در سال 1986 میلادی طراحی شد و در ایالات متحده توسط شریک تجاری مزدا، یعنی شرکت آمریکایی فورد تحت نام «فورد فستیوا» به فروش رسید.
شرکت خودروسازی کرهای کیا از همان سال 1986 مونتاژ این ماشین را تحت لیسانس سازنده و با نام «کیا پراید» آغاز کرد.
اوایل دهه 70 شمسی، پراید وارد خیابانهای شهرهای ایران شد و به دلیل ظاهر جذاب، مصرف سوخت پایین و دارابودن آپشنهایی که مصرفکننده بازار انحصاری خودروی ایران تا آن روز در کمتر خودرویی دیده بود، بسیار پرطرفدار شد.
از سال 1380 به بعد این خودرو فقط در شرکت خودروسازی سایپا تولید میشود و بسیاری از قطعات آن بومیسازی شده است.
در سال 1389 هم این شرکت پلت فرم ارتقا یافته جدیدی برای انواع و اقسام پرایدهای تولیدی خود معرفی کرد.
این روزها به نظر میرسد این خودروساز بزرگ کشور، به دوشیدن گاو شیرده خود اکتفا نکرده و قصد دارد در آیندهای نزدیک با آن بار هم بکشد.
بله، این روزها خبر از آمدن «پراید 151» یا «وانتکارا» است؛ وانتی که بنا به ادعای سایپا دارای یک موتور 68 اسب بخاری با امکان پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو4 است.
موتورهای 1323 سیسی پرایدهای سواری، توانی معادل 63 اسب بخار تولید میکنند و این یعنی پراید وانت از این منظر، پنج اسب بخار قویتر از گونههای دیگر این خودروست.
وانتها معمولا دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک هستند، اما جالب است بدانید که سایپا 151 همانند پرایدهای سواری یک خودروی دیفرانسیل جلو است.
«کارا» همانند همه پرایدهای جدید روی پلت فرم ارتقا یافته X100 سایپا ساخته شده است و البته تغییراتی در سیستم تعلیق عقب خودرو و گیربکس و دیفرانسیل آن اعمال شده تا مناسب باربری شود.
وقتی وارد اتاق میشوید، هیچ تفاوتی با اتاق دیگر پرایدهای ساخته شده روی پلت فرم جدید نخواهید یافت.
اگر قد بلند هستید، وانت پراید نمیتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ چرا که تنظیم صندلیها نسبت به انواع سواری این خودرو بسیار محدود است و فضای کمی برای عقب کشیدن آنها وجود دارد؛ البته به فضای کوچک کابین پراید باید قرار گرفتن زاپاس خودرو در پشت صندلی سرنشین کناری را نیز اضافه کرد.
باک 37 لیتری «کارا» به جلو و در آن نزدیکتر شده تا حاصل آن تقسیم مناسبتر وزن روی خودرو باشد.
ظرفیت حمل بار این وانت کوچک،460 کیلوگرم است که در نمونه دوگانهسوز به 380 کیلوگرم خواهد رسید. پس کارا را میتوان بیشتر برای جابهجایی اقلام تقریبا سبک وزن و البته حجیمی که نسبت وزن به حجم پایینی دارند، مثل لوازم خانگی مناسب دانست.
امیر نادرپور جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: