گام به​گام از خواستگاری تا پاتختی

حالا سفره ‌عقد را پهن​کنید

* برای چیدن و تزئین گردو، بادام و فندق می‌توان از روش‌‌های گوناگون استفاده کرد. اگر ظرف‌های زیبایی در اختیار دارید که خود به تنهایی چشمگیر و زیباست گردو، بادام و فندق را بدون هیچ تزئینی در آنها بریزید. فقط قبل از این کار از اسپری‌های براق‌کننده استفاده کنید و فرصت دهید تا آنها کاملا خشک شود. اگر ظروف شما پایه‌دار است، حتی می‌توانید پایه‌های آنها را با گل‌های مصنوعی یا طبیعی همراه با روبان‌های مختلف تزئین کنید. همچنین می‌توانید سیم‌های کوتاهی را به شکل دایره در آورده و داخل تور قرار دهید. با تاباندن انتهای سیم‌ها، تور را روی دایره ثابت کنید. سپس گردو یا... را داخل هر تور گذاشته و تور را کمی تا کنید. این تورهای حاوی گردو و بادام را می‌توانید به اشکال گوناگون کنار هم قرار دهید.
کد خبر: ۵۴۴۱۲۲

اگر دلر با مته خیلی ظریف در اختیار دارید روی پوست گردو، بادام و فندق‌ها دو سوراخ نزدیک به هم ایجاد کنید و بعد سیم را به اندازه تقریبا ده سانتی‌متر ببرید و ازدو سوراخ ایجاد شده رد کنید و دوسر سیم را به هم بتابانید. سپس با تاباندن سیم‌ها به یکدیگر، خوشه‌هایی از گردو و بادام و فندق درست کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید برای خوشه‌کردن آنها از تورهای دانه درشتی که در رنگ‌های گوناگون موجود است، استفاده کنید. برای مثال گردوها را دانه‌دانه داخل تور بگذارید. سپس تور را محکم روی گردو بکشید و با سیم آن را محکم کنید. مجددا با تاباندن سیم‌ها خوشه خود را به اندازه‌ای که مایلید درست کنید. این خوشه‌ها را می‌توانید داخل ظروف پایه‌دار قرار دهید به شکلی که مقداری از خوشه از ظرف آویزان باشد. در کنار خوشه‌ها می‌توان از انواع گل‌ها برای زیبایی بیشتر استفاده کرد.

همچنین می‌توانید از یونولیت‌هایی که به شکل توپ در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است، استفاده کنید یا خودتان با برش اسفنج را به شکل کروی دربیاورید. نوع اسفنجی که استفاده می‌کنید نباید نرم باشد که سریع خرد شود. سپس کره خود را با استفاده از اسپری یا چسباندن کاغذ کاهی به رنگ گردو، فندق و بادام در بیاورید که پس از چسباندن، منافذ بین آنها نمایان نباشد. گردو، بادام و فندق‌ها را به صورت فشرده و با حوصله با استفاده از چسب حرارتی روی کره بچسبانید. بادام‌ها را می‌توانید به شکل خوابیده یا از سمت پهن پوسته به کره بچسبانید. اندازه آنها نیز مهم است مثلا از گردوهای یک اندازه برای هر گوی استفاده کنید. پس از اتمام کار روی گوی‌ها را اسپری براق‌کننده بزنید.

امروزه گلدان‌های بلند شیشه‌ای در اندازه و طرح‌های گوناگون موجود است که می‌توانید درسه اندازه مختلف، در هرکدام یکی از آنها را بریزید و در کنار هم در گوشه‌ای از سفره قرار دهید. گردو، بادام و فندق‌ها را می‌توانید با استفاده از اسپری به رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای یا هر رنگی که مایلید در بیاورید. اگر سفره شما سبک سنتی دارد، می‌توانید کیسه‌هایی از ترمه بدوزید و گردو، بادام و فندق را در آنها بریزید.

* برای نبات سفره‌عقد می‌توانید از نبات‌های آماده‌ای که در بازار به اشکال مختلف مانند کاسه‌ای، قیفی، قلب یا بته‌جقه موجود است، استفاده کنید و آنها را داخل ظرف مناسب یا روی بالشتک قرار دهید یا از تکه نبات‌های شاخه‌ای استفاده کنید و آنها را داخل ظرفی کاسه‌ای شکل به شکل پرتوهای خورشید بچینید. راه دیگر استفاده از تکه‌های ریز نبات است که می‌توانید آنها را روی گوی‌های یونولیتی که قبلا توضیح داده شد، با چسب حرارتی بچسبانید و گوی‌هایی از نبات در سایزهای مختلف تهیه کنید. چیدن گوی‌ها کنار هم با استفاده از کمی گل‌آرایی در لابه‌لای آنها بسیار زیباست. همچنین می‌توان از شاخه نبات‌های چوبی نیز استفاده کرد و آنها را به شکل پرتو‌های خورشیدی در گوی یونولیتی فرو برد. تنها قسمت پایین گوی را خالی بگذارید تا بتوانید آن را براحتی در ظرف مناسب قرار دهید. خود شما می‌توانید این شاخه نبات‌های چوبی را تهیه کنید که آموزش آن به شرح زیر است:

شکر 4 فنجان، آب یک فنجان، رنگ غذا یا زعفران، کاسه شیشه‌ای، 12 عدد چوب آبنبات، دو عدد چوب پهن برای قرار دادن روی کاسه

ابتدا دو فنجان شکر را همراه یک فنجان آب در قابلمه ریخته و حرارت می‌دهیم تا جوش بیاید سپس رنگ مورد نظر را اضافه می‌کنیم و بعد شکر باقیمانده اضافه خواهد شد و تا زمانی که شکرها کامل حل شود حرارت دادن را ادامه می‌دهیم. سپس شعله را خاموش و کمی صبر می‌کنیم و بعد محلول را در کاسه می‌ریزیم. اگر با همان حرارت محلول را در ظرف بریزید، ظرف شما ترک خواهد خورد. چوب‌های پهن را روی کاسه قرار می‌دهیم و چوب‌های آبنبات را با استفاده از نخ به چوب‌های پهن وصل می‌کنیم. به شکلی که چوب‌های آبنباتی در محلول معلق بمانند. تا یک هفته بعد نبات‌ها آماده است. دقت کنید در این زمان ظرف شما به هیچ وجه نباید تکان بخورد.

* تخم‌مرغ‌هایی که برای سفره‌عقد استفاده می‌کنید می‌تواند پلاستیکی، سفالی یا تخم‌مرغ طبیعی باشد که البته کار‌کردن با نوع طبیعی آن به جهت فساد یا شکستن سریع آن دشوار است. تخم‌مرغ‌های پلاستیکی بهترین گزینه هستند. می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را با استفاده از اسپری یا رنگ‌های اکریلیک صدفی به رنگ‌های مختلف در بیاورید و به همان شکل استفاده کنید یا پس از رنگ‌کردن با چسباندن دانتل سفید یا روبان‌های رنگی آنها را تزئین کنید. همچنین می‌توانید سطح تخم‌مرغ‌ها را به چسب چوبی که کمی رقیق شده است، آغشته کنید و آنها را در منجوق ، اکلیل یا شن‌های رنگی بغلتانید و سپس زمان دهید تا خشک شود. رنگ سفید چسب چوب پس از خشک‌شدن بی‌رنگ می‌شود. همچنین می‌توان منجوق‌ها را بند کرد و آنها را از بالای تخم‌مرغ به شکل حلقوی و فشرده چسب زد و چسباند. این کار را با رشته‌های مروارید، دانه‌های کریستالی، رشته‌های نگین و نوارهای پولکی و یراق نیز می‌توان انجام داد. همچنین می‌توانید با استفاده از ذوق خود از ترکیب دو یا چند نوع از این وسایل در تزئین تخم‌مرغ‌ها بهره بگیرید.

* امروزه نقل‌های گوناگون با اشکال و رنگ‌های متنوع به وفور یافت می‌شود. آنها را می‌توانید به تنهایی در ظرف‌های مناسب بریزید یا چند رنگ مختلف آن را در چند ظرف یکسان بریزید و ظروف را کنار یکدیگر به شکل دلخواه بچینید.

اگر علاقه‌مند هستید نقل‌ها را به شکل خوشه دربیاورید، باید از نقل‌های درشت‌تر و سفت‌تر که نقل دراژه نام دارد، استفاده کنید. ابتدا یک سوزن یا میخ نازک را حرارت دهید و در قسمت بالای نقل فرو برده و سپس خارج کنید. سپس سیم‌هایی را که به قطعات کوتاهی بریده‌اید چسب حرارتی بزنید و در سوراخی که در نقل ایجاد کرده‌اید، فرو ببرید. سیم‌های نقل‌ها را به هم بتابانید و خوشه نبات خود را به اندازه دلخواه درست کنید. اگر این کار برایتان دشوار بود، می‌توانید به همان شکلی که برای گردو، بادام و فندق ذکر شد با استفاده از تور‌های درشت بافت این کار را انجام دهید. روش دیگر استفاده از همان گوی‌های یونولیتی است که می‌توانید نقل‌های ریز را روی آن بچسبانید و در کنار نبات یا تخم‌مرغ‌ها و... قرار دهید. از شکر پنیر نیز می‌توانید استفاده کنید.

* عسل را معمولا در لیوان‌های کریستالی پایه بلند می‌ریزند تا رنگ و جلای خود را نشان دهد. معمولا همیشه ظرفی به عنوان سینی در زیر جام عسل قرار می‌دهند که باعث ثبات بیشتر جام می‌شود. می‌توانید در ظرف دیگری مانند جام عسل یا متفاوت از آن نقل بریزید و در کنار جام عسل قرار دهید. برای تزئین داخل سینی نیز از رشته‌های مروارید ، گلبرگ گل یا شمع و... استفاده کنید. لیوان عسل را نیز می‌توانید با تزئین پایه آن با گل و روبان یا چسباندن نگین‌های رنگین در لبه گیلاس زیباتر کنید.

* گندم، برنج، حنا و... را می‌توان در ظروف مختلف یا درشیشه‌های بلند و کوتاه ریخت و در کنار هم قرار داد. گندم و برنج را می‌توانید در ظرف مناسبی بریزید و با گذاشتن دو مجسمه پرنده و حتی چند عدد از تخم‌مرغ‌هایی که تزئین کرده‌اید‌، به شکل یک لانه برای پرنده درست کنید. از خوشه‌های گندم به شکل دسته‌ای نیز می‌توان در کنار نان سفره‌عقد استفاده کرد. به جای نمک پودری نیز می‌توان از سنگ نمک‌هایی که شفاف هستند و نمای زیبایی دارند استفاده کرد.

* در شماره‌های قبل مدل‌های گوناگونی برای جای حلقه آموزش داده شده است. ولی جدا از آن می‌توانید در یک سینی از دو عدد قو، کبوتر و... که انواع آنها با جنس‌های کریستالی و رزین و... موجود است، استفاده کنید و حلقه‌ها را روی آنها قرار دهید. سینی حلقه را نیز مانند عسل با انواع شمع و مروارید و... تزئین کنید. اگر کف سینی خود را آیینه قرار دهید، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

پروانه فتحعلی‌/‌ طراح و سفره‌آرا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها