ملک‌زاده: اطلس باستان‌شناسی ایران سه ماهه راه‌اندازی شود

خانه باستان‌شناسان افتتاح شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در مراسم افتتاح خانه باستان شناسان ایران که عصر امروز برگزار شد به رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ماموریت داد اطلس باستان شناسی ایران در مدت سه ماه تهیه شود.
کد خبر: ۵۴۲۹۰۰
خانه باستان‌شناسان افتتاح شد

محمد شریف ملک زاده عصر امروز در مراسم افتتاحیه خانه باستان شناسان که با حضور جمعی از معاونین و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و هم چنین تعدادی از باستان شناسان کشور برگزار شد علاوه بر تاکید بر تهیه اطلس باستان شناسی ایران پیشنهاد داد یافته های باستان شناسان ایران ظرف مدت یک ماه به صورت کتاب منتشر شود.

وی هم چنین با اشاره به این که باستان شناسان انسان هایی پرتلاش هستند که عمر خود را در راه فرهنگ و تاریخ ایران زمین وقف کرده اند پیشنهاد داد: کتاب خاطرات باستان شناسان ایران نیز منتشر شود.

ملک زاده بر حمایت مادی و معنوی از این تشکل تاکید کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از باستان شناسان گمنام هستند و یافته های علمی آنان در خانه ها خاک می خورد بنابر این یافته های این افراد باید به کتاب تبدیل شود.

وی افزود: به همین منظور کمیته علمی و تحقیقاتی تشکیل شود تا یافته هایی را که قابل انتشار است شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه خانه باستان شناسان ایران خانه تمامی باستان شناسان کشور است که به دور از تشریفات اداری مدیریت خواهد شد افزود: من از تمامی باستان شناسان ایران دعوت می کنم با حضور در این خانه به توسعه باستان شناسی در کشور کمک کنند.

وی هم چنین با بیان اینکه تا کنون نمایشگاه یافته ها و کاوش های باستان شناسان را نداشته ایم اضافه کرد: پیشنهاد دیگر من این است که نمایشگاهی از یافته های باستان شناسی در سطح ملی برگزار شود تا کتاب، عکس، نقشه و تصاویر موجود از کاوش های صورت گرفته در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارداشت: باستان شناسان بیشترین خدمات را برای شناساندن هویت ایرانی اسلامی و میراث فرهنگی انجام داده اند و این گروه بیشترین خدمت را به میراث فرهنگی کشور داشته اند.

وی هم چنین با ارائه این پیشنهاد که خبرنامه ای در خصوص فعالیت های باستان شناسان راه اندازی شود ، افزود: انتشار خبرنامه ویژه باستان شناسان امری ضروری است و به معاونت میراث فرهنگی پیشنهاد می دهم که انتشار چنین خبرنامه ای را به خانه باستان شناسان ایران بسپارد.

ملک زاده خاطر نشان کرد: پیش از آنکه موضوعی را محقق کنیم باید زیرساخت‌های آن فراهم شود بنابراین پیش از راه‌اندازی خانه باستان‌شناسان نیز دستورالعمل نحوه اداره این خانه را تنظیم کرده‌ایم.

وی افزود: این خانه دولتی نیست و 100درصد غیرانتفاعی است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری از نظر امکانات مالی و معنوی این خانه را حمایت خواهد کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات همه باستان‌شناسان خاطر نشان کرد: باید تمامی کارهای تخصصی و علمی به صورت مطلوب با انجمن باستان‌شناسان ایران و این خانه هماهنگ باشد. (میراث آریا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها