تکرار باج خواهی

در روزهای اخیر محافل رسانه‌ای غربی ادعاهایی را علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه مدعی شده است اگر مذاکرات ایران و آژانس به نتیجه نرسد پرونده ایران در ماه مارس در شورای امنیت بازگشایی خواهد شد.
کد خبر: ۵۴۰۰۸۶
تکرار باج خواهی

همچنین رویترز ادعاهایی را درباره فعالیت هسته‌ای ایران مطرح و تلاش کرده تا آنها را غیر صلح آمیز نشان دهد. این ادعاها در حالی مطرح شده که در باب اهداف و دلایل آن چند نکته قابل توجه است.

نخست آنکه تقارن این ادعاها همزمان با حماسه پرشکوه 22 بهمن ملت ایران از یک سو برای پنهان سازی ابعاد گسترده این حماسه است و از سوی دیگر تحرکی برای تلخ کردن کام ملت ایران و حماسه وحدت ملی است.

دوم آنکه آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر ادعاهایی را درباره رویکرد به مذاکره با ایران مطرح کرده‌اند در حالی که همزمان سیاست تشدید فشارها را نیز اجرا می‌کنند. سیاست آمریکا نه مذاکره بلکه اجرای سناریوی جدید برای ایجاد فضای منفی در داخل ایران و تخریب چهره تهران در صحنه جهانی است.

اکنون این سناریو مطرح است که آنها با ادعای رسانه‌ای احتمال بازگشایی پرونده ایران در شورای امنیت به دنبال اعمال فشار بر ایران برای پذیرش زیاده خواهی آمریکا در لوای ادعای مذاکره است.

سوم آنکه کشورهای غربی همزمان دو طرح را در قبال ایران در دستور کار دارند. از یک سو به دنبال آن هستند تا خواسته‌های خود را در قالب مذاکرات تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران تحمیل کنند چنانکه فرافکنی‌های اخیر آنها نیز همزمان با دور جدید مذاکرات ایران و آژانس صورت گرفته است.

از سوی دیگر غرب تلاش دارد تا فضا را برای باج خواهی از ایران در مذاکرات احتمالی با گروه 1+5 فراهم سازد. ادعای بازگشایی پرونده ایران به شورای امنیت در همین چارچوب است.غربی‌ها تلاش دارند تا با ایجاد فضای منفی در داخل ایران و نیز ایجاد چالش‌های منطقه‌ای در حوزه هسته‌ای و تحولات منطقه از ایران باج‌گیری کنند.

با توجه به‌ آنچه ذکر شد می‌توان گفت که ادعای بازگشایی پرونده ایران در شورای امنیت صرفاً اقدامی تبلیغاتی برای غبارآلود ساختن فضای داخلی ایران و به چالش کشاندن ایران در معادله‌ای از پیش طراحی شده است در حالی که جهانیان اذعان دارند که سیاست تهدید و تحریم در قبال ایران سیاستی شکست خورده است که هرگز دستاوردی برای غرب به همراه نخواهد داشت. به عبارتی دیگر غرب سیاستی از پیش شکست خورده را اجرا می‌کند در حالی که به جای تکیه بر مذاکرات ایران و 1+5 ادعای مذاکره میان ایران و آژانس را مطرح می‌سازد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها