طرح 2 فوریتی مجلس برای تامین کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر

همزمان با طرح دولت برای توزیع کارت الکترونیکی خرید، مجلس کار تهیه طرح دو فوریتی برای تامین کالاهای اساسی اقشار کم‌درآمد را آغاز کرد.
کد خبر: ۵۳۲۳۱۶

در حالی که منابع خبری از تهیه طرح‌های مختلف در دولت برای توزیع کالاهای اساسی ارزان‌قیمت برای اقشار آسیب‌پذیر خبر می‌دهند، مجلس نیز برای تهیه یک طرح دو فوریتی در این باره دست به کار شده است.

به گزارش خبرنگار ما، پس از اعلام عزم دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، قوه مجریه و مقننه جلسات گفت‌وگویی را در این باره آغاز کردند. با این‌که هنوز از نتایج این جلسات خبر رسمی اعلام نشده، اما آن گونه که از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس شرکت‌کننده در این جلسات برمی‌آید، دو قوه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با توجه به فشارهای شدید هزینه‌ای که هم‌اکنون روی جامعه بویژه اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد، باید برای کاهش این فشار کاری کرد. همچنین به طور پراکنده اعلام شده دولت طرح‌هایی را در این زمینه بررسی کرده که محور کلی آن روی توزیع کالاهای اساسی ارزان‌قیمت یا حتی رایگان در میان اقشار آسیب‌پذیر می‌چرخد. اوایل هفته جاری نیز خبری منتشر شد که دولت و مجلس برای برداشت دو میلیارد دلار ازصندوق توسعه ملی برای تهیه و توزیع کالا میان اقشار آسیب‌پذیر به توافق رسیده‌اند.

در این راستا دیروز منابع خبری از طرح‌های جداگانه و احتمالا جدید دو قوه در این باره خبر دادند.

قوه مقننه احمد توکلی، نماینده تهران را مامور تهیه طرح دو فوریتی برای تامین کالاهای اساسی اقشار کم‌درآمد کرد و دولت نیز از برنامه خود برای توزیع پنج قلم کالای اساسی با کارت الکترونیک یا همان کوپن مدرن خبر داد.

طرح جدید مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تهیه طرحی دو فوریتی درباره تامین کالاهای اولیه و اساسی برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه در این کمیسیون خبر داد و احمد توکلی را به عنوان مامور تهیه این طرح معرفی کرد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: طرحی دوفوریتی درباره تامین معیشت و کالای اساسی برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه در کمیسیون برنامه و بودجه در حال بررسی است که بر اساس آن در این شرایط اقتصادی و با وجود تورم فعلی بتوانیم با پرداخت‌های کالایی به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه کمک کنیم.وی تامین حداقل‌ها برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه را هدف اصلی طرح یاد شده عنوان کرد و افزود: درباره این موضوع قرار شده دوستان کار کنند و پیشنهاد خود را بیاورند تا در کمیسیون جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد.وی با بیان این که کمک‌های در نظر گرفته شده برای اقشار کم درآمد جامعه به صورت کارت الکترونیکی و سبد کالای خانوار به آنها ارائه خواهد شد، ادامه داد: این کمک‌ها جدای از مبحث هدفمندی و یارانه نقدی و به صورت موازی به اقشار ضعیف جامعه ارائه می‌شود.

وی یادآوری کرد که ممکن است این نگاه برای انجام کمک به اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه به دلیل برخی مشکلات اقتصادی، در جاهای دیگر هم وجود داشته باشد. شاید مشکلات اقتصادی و تورم موجود که سختی‌های زیادی را به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه وارد می‌آورد، باعث شود در ارائه کمک‌های کالایی به این قشر تسریع شود.

در همین حال احمد توکلی، نماینده تهران نیز دیروز در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار ما، تهیه طرح دوفوریتی از سوی خود برای تامین کالاهای اساسی اقشار کم‌درآمد را تائید کرد.

وی گفت: اصل این طرح و ماموریت بنده برای تهیه آن صحیح است، اما فعلا نمی‌توانم درباره محتوای طرح چیزی بگویم، چون همزمان دولت نیز روی طرح مشابهی کار می‌کند و باید تبادل نظر مشترک انجام شود.

طرح جدید دولت

از سوی دیگر یک مقام مسئول از توزیع کالاهای اساسی با کوپن الکترونیک توسط 200 هزار عامل فروش و اولویت پنج قلم کالا در این رابطه خبر داد.

وی که نامش اعلام نشده، در گفت‌وگو با فارس درخصوص نتایجی که جلسات مشترک دولت و مجلس برای رسیدگی به امور اقشار کم‌درآمد در پی داشته است، گفت: طرحی که دولت به دنبال آن است، همان سیستم کالابرگی است، اما به صورت الکترونیک انجام می‌شود. وی افزود: در حال حاضر 200 هزار عامل فروش کالابرگ در کشور آمادگی دارند تا به محض دستور مقامات، کالاهای مورد نیاز را از طریق سیستم کالابرگی عرضه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که چه کالاهایی در اولویت توزیع قرار دارد، گفت: پنج کالای اساسی برنج، روغن، شکر، گوشت و مرغ در اولویت توزیع توسط سیستم کالابرگ الکترونیک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها