«شیوا ـ ص» هستم، بیست و نه ساله و از شیراز تماس می‌گیرم. چون شنیده‌ام که از کمی‌ مانده به سن سی سالگی باید از کرم‌های ضدچروک بویژه برای دور چشم استفاده کرد، به همین دلیل با خواندن بروشور یکی از مارک‌های لوازم آرایش گیاهی، آن را خریداری کردم. چند روز اول کمی‌ زیر چشمم پف کرد و دچار سردرد شدم، اما بعد علائم خوب شد. الان دو هفته‌ای است از این کرم استفاده می‌کنم، اما می‌خواستم بدانم اول این که استفاده از کرم‌هایی که در داروخانه‌ها وجود دارد، بلامانع است یا باید برای هر شخص کرم مشخصی توسط متخصص توصیه شود؟ ضمن این‌که اگر جوابتان منفی است، استفاده از کرم دور چشم به چه شکل مناسب است؟
کد خبر: ۵۳۱۱۱۸

دکتر سیده مریم بهاری ساروی‌/‌داروساز

ابتدا درباره این نکته که گفته‌اید بدون تجویز متخصص اقدام به خرید و استفاده از کرم دور چشم کرده‌اید، توضیح بدهم.

1 ـ برخی از مردم کرم را دارو محسوب نمی‌کنند‌، اما مساله این است که کرم هم نوعی داروست. بنابراین برای خرید کرم‌ها باید با متخصص پوست و مو یا پزشک داروساز (‌مسئول فنی داروخانه) مشورت کرد. رعایت این نکته بویژه درباره کرم‌هایی که در نقاط حساسی مانند «دور چشم» استفاده می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این دلیل که دور چشم نقطه فوق‌العاده حساسی است و به همین دلیل هر نوع کرمی ‌را نباید برای این نقطه استفاده کرد.

2 ـ اشاره کردید کرمی که انتخاب کرده‌‌اید، از انواع گیاهی است. درباره این نکته هم حساس باشید. به این دلیل که احتمال بروز عوارض پوستی ناشی از مصرف داروهای گیاهی، به مراتب بیشتر از داروهای غیرگیاهی است.

3 ـ برای خرید باید حتما به مکانی که از آن کرم را تهیه می‌کنید، مطمئن باشید. به این دلیل که احتمال عرضه داروی غیرمجاز گیاهی همیشه بیشتر از احتمال عرضه یک داروی غیرمجاز غیرگیاهی است. بنابراین به این نکته کاملا دقت کنید.

4 ـ در شرح حالتان به این نکته اشاره کردید که پس از مصرف کرم، دچار حساسیت شدید. بنابراین بدیهی است باید مصرف آن را قطع کنید، بویژه اگر سابقه عوارض اینچنینی را بعد از مصرف کرم‌های دیگر نداشته‌اید.

5 ـ به توصیه بستگان، دوستان و... یا خواندن بروشور یک نوع کرم نباید برای خرید آن اقدام کرد. هر کرم مناسب با شرایط هر فرد بوده و می‌تواند در فرد دیگر حتی حساسیت‌زا و آسیب‌رسان باشد.

دکتر داریوش دائر‌/‌ متخصص پوست، مو و زیبایی

نخست این‌ که اشاره کرده‌اید از کرم دور چشمی ‌استفاده کرده‌‌اید که خودتان آن را انتخاب کرده‌اید. این کار درست نیست. برای انتخاب کرم دور چشم یا هر نوع کرم ویژه دست و صورت یا به طور مثال لایه‌بردار و... که ممکن است استفاده از آنها اثرهای نامطلوبی ایجاد کند، لازم است حتما با متخصص مشورت کنید. بنابراین مصرف این کرم را هر چه زودتر متوقف کنید، اما درباره قسمت دیگر پرسش شما مبنی بر زمان استفاده از کرم دور چشم باید گفت، برای شروع استفاده از کرم‌های محافظت‌کننده یا ضدچروک‌های دور چشم، سن دقیقی نمی‌توان تعیین کرد. بنابراین این گفته که تا پیش از شروع سی سالگی باید حتما یک کرم دور چشم انتخاب و استفاده از آن آغاز شود، درست نیست. در واقع شاید لازم باشد زودتر یا دیرتر از این زمان از کرم دور چشم استفاده شود. ممکن است افرادی که پوست خشک و حساس دارند، از سنین پایین‌تر از سی سالگی به این فرآورده‌ها نیاز داشته باشند. برای تعیین ضرورت استفاده از این فرآورده‌ها باید از متخصص پوست، مو و زیبایی کمک بگیرید.

توجه داشته باشید مصرف کرم‌های ضدآفتاب مخصوص دور چشم، برای پیشگیری از اثرهای مخرب اشعه ماوراءبنفش نور خورشید و بروز تیرگی و چروک‌های دور چشم موضوعی حائز اهمیت و ضروری است. علاوه بر این باید در کنار استفاده مستمر از ضدآفتاب‌های مخصوص پوست صورت و پشت دست‌ها از این ترکیبات نیز به شکل منظم و مکرر استفاده کرد. این نکته را هم فراموش نکنید که در صورت نیاز به تعویض کرم دور چشم در صورت ایجاد عوارض، باز هم لازم است با متخصص‌تان مشورت کرده و نسبت به جایگزین کردن کرم اقدام شود.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها