یک روزنامه چاپ ترکیه به نقل از« وبستر گریفین تارپلی»، نویسنده و تاریخدان آمریکایی در تحلیلی در باره سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه نوشت : رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه فریب سخنان باراک اوباما رییس جمهوری آمریکارا خورده و در راستای به آتش کشیدن ترکیه گام برمی دارد.
کد خبر: ۵۲۹۸۶۵

به گزارش ایرنا، روزنامه «اورتادوغو» در شماره روز سه شنبه خود در مطلبی با عنوان «اردوغان، ترکیه را به آتش می کشد» نوشت: سیاست های اشتباه دولت آنکارا در قبال سوریه ، در غرب نیز به نقد کشیده می شود.

این تاریخدان آمریکایی با اشاره به دست داشتن سازمان اطلاعاتی آمریکا «سیا» در شکل گیری «پ.ک.ک» و اهداف آمریکا و رژیم صهیوینستی در استفاده از این گروه تروریستی علیه ایران و ترکیه تاکید کرد که ترکیه باید چشم خودرا بازکرده و واقعیت ها را ببیند.

موانع توافق هسته ای

هفته نامه فرانسوی ژون افریک با درج مقاله ای با عنوان«ایران – امریکا: آیا می‌توانند به توافق برسند؟» به بررسی بن بست موجود در روابط تهران -واشنگتن ونیز راه حل توافق هسته ای پرداخت.

در این مقاله آمده است: در هفته های اخیر، رسانه ها ی آمریکایی و ایرانی امکان گفتگو بین واشنگتن و تهران را خاطرنشان می سازند. اگر چنین ابتکاری تایید شود، احتمال دارد روابط آمریکا و ایران را از بن بست موجود از زمان سرنگونی شاه، متحد واشنگتن، و انقلاب اسلامی در سال 1979 میلادی خارج سازد. اما در هر دو پایتخت تندرویان با معامله مستقیم مخالفند.

ژون افریک همچنین به ممانعت رژیم صهیونیستی برای  بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اشاره کرد و نوشت:ایران چه چیزی را مطالبه می کند؟ در درجه اول،  حق آن برای غنی سازی اورانیوم با اهداف صلح آمیز در سرزمینش به رسمیت شناخته شود. چنین حقی در ماده چهارم پیمان منع گسترش سلاح های  هسته اس در سال 1968 میلادی ان پی تی که ایران از امضاء کنندگان آن است، ذکر شده است. اسرائیل که دارای یک زرادخانه وسیع هسته ای است هیچگاه ان پی تی را امضاء نکرده و همواره هر گونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای اش را رد کرده است.

موسوی و کروبی را مجرم نمی‌دانم

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتقاداتی که درباره مواضع اخیر وی بویژه در مورد میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده بود، گفت: من به عنوان یک شهروند اظهارنظر کردم و به عنوان یک عضو هیات منصفه می‌گویم که من موسوی و کروبی را در فتنه 88 مجرم نمی‌شناسم. آیا نباید این را بگویم، چون به من انتقاد می‌کنند؟

به گزارش مشرق، وی درباره هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی نیز گفت: هاشمی در مسیر زیرساخت‌های کشور وجهه همت داشت و موفق بود. آقای خاتمی توانست بحث‌های سیاسی را به جانب شفافیت ببرد. آقای احمدی‌نژاد هم کارهای مثبتی داشته است اما اگر بگوییم از شش رییس جمهور پنج تای آنها منفی است، برای انقلاب چه می‌ماند؟

عسگراولادی با بیان اینکه "من نمی‌خواهم جوری حرف بزنم که برایم زنده باد بگویند"، ادامه داد: باید این واقعیت‌ها را بگویم که پیش خدا جوابی داشته باشم. گردانندگان اصلی فتنه همه در کشورهای غربی پناهنده شده‌اند و حقوق می‌گیرند. این دو نامزد ما فتنه‌گر و فتنه‌ساز نبودند و گرفتار فتنه شدند.

وی افزود: سه قطب در انتخابات آینده شرکت می‌کنند. این سه قطب نباید همدیگر را تضعیف کنند بلکه باید زمینه برای رقابت فراهم شود. نباید بگذاریم دشمن رقابت را به تنازع تبدیل کند. براندازی نامزد قطب دیگر و تخریب او با رقابت سالم اسلامی مغایرت دارد.

سردرگمی آمریکا در قبال ایران

 فرید زکریا تحلیلگر موسسه آمریکایی شورای روابط خارجی (CFR) در مقاله ای در مجله «تایم» تاکید کرد که دولت آمریکا باید از طریق مذاکره و با خلاقیت به توافقی با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور برسد.

در ادامه این مقاله آمده است: در سال 2013 و شاید در ماه های آینده ، اوباما با بحرانی در ارتباط با ایران رو به رو خواهد شد. دولت اوباما باید به راه حلی از طریق مذاکره دست یابد. این به معنای کاربرد چماق و هویج (تنبیه و تشویق) است که اغلب از آن به عنوان دیپلماسی قهرآمیز یاد می شود تا از این طریق به توافقی مرضی الطرفین برای واشنگتن و تهران برسیم.

آمریکا قادر نبوده که برای خود و جهان تعریف کند که یک توافق قابل قبول چه شرایطی دارد و مهمتر اینکه اگر تهران با چنین توافقی موافقت کند ، آمریکا تمایل به انجام چه اقداماتی دارد؟ آیا تحریم ها برداشته می شود ؟ آیا آمریکا تلاش های خود را برای ایجاد بی ثباتی در ایران متوقف می کند؟ آیا تمایل به عادی سازی روابط با ایران خواهد داشت ؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها