در شرایطی که تیم ملی والیبال بانوان به دلیل ناکامی در رقابت‌های قهرمانی آسیا با هجمه گسترده‌ای از انتقادها روبه‌رو شده است، میترا شعبانیان، سرمربی این تیم با آرامش و بدون این‌که حتی گوشه‌ای از انتقادهای مطرح‌شده را قبول داشته باشد به ادامه اجرای برنامه‌های خود در تیم ملی می‌اندیشد.
کد خبر: ۵۱۷۱۲۴

شعبانیان هیچ انتقادی را برنمی‌تابد و مقام هشتمی ایران در آسیا و در بین هشت تیم را اتفاقی قابل پیش‌بینی می‌داند، اتفاقی که با حضور ابرقدرت‌های والیبال آسیا در رقابت‌های اخیر قهرمانی آسیا بسیار طبیعی است.

او در گفت‌وگو با جام‌جم از عملکرد تیم‌ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا، تفکرات خاص خود و مسائل دیگری پیرامون والیبال بانوان می‌گوید.

تیم ملی والیبال بزرگسالان فعلا برنامه خاصی برای حضور در مسابقه‌های پیش رو ندارد؟

خیر، فعلا در مقطعی قرار داریم که دو رده سنی دیگر یعنی نوجوانان و جوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا هستند. زمانی که کار این دو تیم تمام شود تمام انرژی‌مان معطوف تیم بزرگسالان می‌شود. ما نباید بازیکنان جوان تیم بزرگسالان را به این راحتی رها کنیم.

قصد دارید در آینده هم کارتان را با همین بازیکنانی ادامه بدهید که در رقابت‌های اخیر قهرمانی آسیا به میدان رفتند؟

خیر، می‌خواهیم از دو رده سنی جوانان و نوجوانان بازیکنانی را به مراحل جدید اردوی تیم ملی دعوت کنیم.

پس با این اوصاف قصد دارید برنامه‌های خود مبنی بر جوانگرایی در تیم ملی والیبال بانوان را باز هم ادامه بدهید، درست است؟

بله، برنامه‌های‌آینده ما باز هم بر همین اساس خواهد بود. خیلی‌ها مقام هشتمی ما در آسیا را نتیجه جوانگرایی می‌دانستند که البته باید بگویم اشتباه می‌کنند. چراکه تیم طی ادوار گذشته با بازیکنان بزرگسال به همین مقام دست یافته بود و حالا نمی‌توانیم بگوییم که تیم جوان شده ایران مقام پایین‌تری نسبت به ادوار گذشته کسب کرده است. همه تیم‌های آسیایی در حال انجام پروسه جوانگرایی هستند و با تیمی کاملا جوان در مسابقه‌ها شرکت می‌کنند. همه دیگر می‌دانند که بازیکنان جوان باید به میدان بروند تا تجربه لازم را کسب کنند. اعتقاد دارم اضافه شدن بازیکنان جوان و نوجوان به تیم، آینده خوبی را برای تیم ملی شکل می‌دهد. البته به شرط آن‌که برای اجرای برنامه‌ها زمان کافی در اختیار داشته باشیم. ما برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا شش ماه تمرین کردیم و استعدادیابی انجام دادیم. در حال حاضر نیز اجرای همان برنامه‌ها را در دستورکار داریم و برای این‌که به موفقیت برسیم باید در مسابقه‌های تدارکاتی مختلفی شرکت کنیم. تیم جوان شده ایران باید در مسابقه‌های تدارکاتی شرکت کند تا میدان ببیند و تجربه کسب کند.

تنها مشکل تیم ملی والیبال بانوان را در نداشتن بازی تدارکاتی می‌بینید؟

بله. در همین رقابت‌های اخیر قهرمانی آسیا همه تیم‌های شرکت‌کننده پیش از اعزام به قزاقستان در تورنمنت‌های مهمی شرکت کرده بودند. تیم‌های شرکت‌کننده یا از المپیک آمده بودند یا این‌که رقابت‌های والیبال جایزه بزرگ زنان جهان را پشت سر گذاشته بودند. تنها تیمی که پیش از این رقابت‌ها در هیچ تورنمنت و مسابقه‌ای شرکت نکرده بود ما بودیم. تیم ملی والیبال بانوان ایران از سر تمرینات عازم قهرمانی آسیا شد. همه خرده می‌گیرند چرا به چین تایپه باختید که در پاسخ باید به آنها بگویم این تیم قبل از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، جایزه بزرگ والیبال زنان جهان را پشت سر گذاشته بود.

پس از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، چقدر در تیم ایران از لحاظ تاکتیک و تکنیک تغییر به وجود آمد؟

الان تکنیک و تاکتیک ما نسبت به زمانی که تیم هنوز اعزام نشده بود بسیار تغییر کرده است. سبک بازی ما تغییر کرده و همه چیز بهتر شده است. بازیکنان ایران اگر بیشتر میدان ببینند باز هم کیفیت کارشان بهتر خواهد شد.

این تیم برای این‌که در آسیا به مقام برسد چقدر زمان نیاز دارد؟

فعلا باید شرایط را بررسی کنیم و تخمین بزنیم چقدر زمان می‌خواهیم. باید از یک جایی کار را شروع می‌کردیم که این کار پیش از قهرمانی آسیا انجام شد. تیم تایلند که به مقام قهرمانی آسیا رسید میانگین سنی بالای 30سال دارد، اما همان تیم برنامه کاملی برای جوانگرایی دارد. ما برخی از بازیکنان را به این دلیل به تیم ملی دعوت نکردیم که یا قد بلندی نداشتند یا این‌که در مسابقه‌های قبلی امتحان خود را خیلی بد پس داده بودند. ما الان بازیکنی داریم که 194‌سانتی‌متر قد دارد. من خیلی به بلند قدی بازیکنان اهمیت می‌دهم.

راجع به انتقاداتی که این روزها از شما و تیم ملی می‌شود چه نظری دارید؟

من می‌خواهم بدانم کسانی که امروز انتقاد می‌کنند، چرا قبل از اعزام تیم به قهرمانی آسیا ساکت بودند؟ الان همه برای خودشان مفسر والیبال شده‌اند.

دعوت‌نکردن از بازیکنی همچون مائده برهانی که بهترین بازیکن کنونی ایران محسوب می‌شود انتقادهای زیادی را متوجه شما کرد. در این باره چه نظری دارید؟

ابتدا باید بگویم که او بهترین بازیکن ایران نیست و شما اشتباه می‌کنید. من او را دعوت کردم، اما دلیل خط‌خوردنش سفر 20 روزه غیرضروری و غیرقابل توجیه او به خارج از کشور بود. قبل از این‌که او به سفر برود من به او هشدار دادم اگر برود دیگر جایی برای او در تیم ملی نیست. چطور در آستانه رقابت‌های مهمی همچون قهرمانی آسیا یک بازیکن باید به خود اجازه بدهد که اردو را رها کند و به خارج از کشور برود؟ اگر با بازگشت او به تیم ملی موافقت می‌کردم اقتدار خودم را زیر سوال می‌بردم. حتی اگر بهترین بازیکن دنیا هم در اردوی تیم من باشد و بخواهد بی‌نظمی کند عذرش را می‌خواهم. البته در اردوی پیش از اعزام بازیکنانی بودند که به دلیل امتحانات دانشگاهی یا کنکور مرخصی گرفتند و از آنجا که دلیل‌شان کاملا منطقی بود با مرخصی آنها موافقت کردیم.

چه کسی را بهترین بازیکن کنونی والیبال بانوان می‌دانید؟

اگر بخواهم مبنای انتخابم را همین مسابقات اخیر قهرمانی آسیا قرار بدهم اسم هر کس را ببرم برای بقیه بازیکنان دلخوری پیش می‌آید. همه در این رقابت‌ها به اندازه خود زحمت کشیدند که البته در این میان تعداد انگشت‌شماری هم بد بودند. می‌توانم مهتاب رحمانی را یکی از بهترین‌های والیبال بانوان ایران معرفی کنم. او در رقابت‌های قهرمانی آسیا در دو بازی بهترین بازیکن میدان شد، این در حالی است که تغییر پست داده بود. او قبلا در پست دیگری بازی می‌کرد، اما اورا به‌دلیل قد بلند و چپ‌دست بودنش به عنوان قطرپاسور انتخاب کردم. او، هم خوب دفاع و هم حمله کرد.

چقدر به دنبال ارتقای دانش مربیگری‌تان هستید؟

اعتقاد دارم مربی نباید به خودش بدهکار باشد. بنابراین همیشه به دنبال ارتقای سطح دانشم بوده‌ام. من به والیبال برزیل و آمریکا خیلی علاقه‌مندم و به همین دلیل آخرین اطلاعات والیبالی‌ام در زمینه مربیگری را از این دو تیم می‌گیرم. استفاده از کتاب و مقالات متعدد نیز یکی دیگر از روش‌های من برای ارتقای سطح دانشم است. همین الان هم از مربی تیم ملی تایلند کمک زیادی می‌گیرم و با او مدام در تماس هستم. سبک بازی چین و ژاپن را هم دوست دارم و از آنها الگو برداری می‌کنم. می‌دانید که یک مربی باید پیگیر مسابقات مختلف هم باشد. این را هم باید یادآور شوم که از مربیان داخلی مرد هم اطلاعات زیادی می‌گیرم.

نیازی به حضور مربی خارجی در والیبال بانوان‌ می‌بینید؟

خیر. جذب مربی خارجی یعنی دور ریختن ارز.

ایده‌آل‌ترین موقعیتی که می‌توانید برای والیبال بانوان تصور کنید چه چیزی است؟

قهرمانی در آسیا واقعا ایده‌آل است. اگر برزیل و آمریکا را نادیده بگیریم با یک برآورد ساده به این نتیجه می‌رسیم که همه قدرت‌های مطرح والیبال بانوان جهان در آسیا حضور دارند. تایلند در جایزه بزرگ زنان جهان کوبای قدرتمند را سه‌بر صفر شکست می‌دهد، کره و ژاپن به المپیک می‌روند و جزو بهترین تیم‌های این رقابت‌ها می‌شوند که همه اینها نشان می‌دهد آسیایی‌ها حرف اول والیبال دنیا را می‌زنند. ما اگر قهرمان آسیا شویم یعنی این‌که در دنیا قهرمان شده‌ایم.

هیلدا حسینی‌خواه - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها