بنا‌ به گفته مردم محلی اکنون در این شهر استان اصفهان به‌طور متوسط از هر 10 نفر یک نفر به سالک مبتلا شده است

داغ سالک بر گونه کودکان «زواره»

این روزها شیوع دوباره بیماری سالک در زواره و دیگر شهرهای کویری استان اصفهان، از بازگشت دوباره آن پس از گذشت ۵۰ سال در جنوب ایران خبر‌ می‌دهد.
کد خبر: ۵۱۶۶۰۰

بنا به گفته مردم محلی اکنون در این منطقه به طور متوسط از هر ده نفر یک نفر به سالک مبتلا شده است. این بیماری در استان‌های غربی کشور نیز شیوع پیدا کرده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

گرچه از نگاه نمایندگان اردستان، زواره، نطنز و قمصر، ضعف مدیریت عامل شیوع این بیماری است، ولی شهردار زواره سرایت آن بین مردم منطقه را وجود بافت‌های فرسوده می‌داند و می‌گوید: تجمع و رشد پشه، ناقل این بیماری است و به دلیل ناکافی بودن بودجه‌های اختصاص یافته، تخریب این مکان‌ها و کنترل بیماری به کندی پیش‌ می‌رود.

علیرضا شریف‌زاده، شهردار زواره در مورد وجود نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها می‌گوید: شهرستان زواره دارای بافت تاریخی با وسعت 36 هکتار است و بیشتر خانه‌های آن مخروبه است که تجمع زباله و نخاله‌ها در این مکان‌ها، شیوع بیماری سالک را دامن‌زده است.

وی با اشاره به این که تا دو سه سال گذشته بیماری سالک در منطقه اردستان وجود نداشته، اما در سال‌های اخیر خیلی شدت پیدا کرده، می‌افزاید: انجام پژوهش‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم می‌تواند کمک بزرگی به آنها درباره کاهش شیوع بیماری کند.

در همین حال نمایندگان اردستان، زواره، نطنز و قمصر در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین یادآور می‌شوند که سالک بیماری ناشناخته‌ای نیست که روی آن کار تحقیقاتی انجام شود، بنابراین تنها راه مقابله، اقدامات عملیاتی همچون سمپاشی و تله‌گذاری برای موش‌ها و دفع زباله به صورت بهداشتی است که می‌تواند این بیماری را کنترل و ریشه‌کن‌کند.

موش‌ها و زباله‌ها عامل شیوع بیماری

به گفته احمد بخشایشی نماینده اردستان و زواره، زباله‌های شهرداری وقتی یکجا جمع می‌شود، موش‌ها در آنجا لانه می‌کنند و پشه‌ها هم که با موش همزیستی دارند، آن را منتشر می‌کنند و نشستن روی بدن افراد بویژه کودکان بیماری را گسترش می‌دهند.

وی یکی از راه‌های مقابله با این بیماری را اختصاص بودجه برای تخریب بناهایی می‌داند که موش‌ها در آنجا زندگی می‌کنند و می‌افزاید: وزارت کشور باید با اختصاص بودجه به شهرداری‌ها کمک کند که دفع بهداشتی زباله را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. البته پس از رایزنی‌هایی با وزارت کشور و وزارت بهداشت، هم‌اکنون اقداماتی در زمینه کنترل این بیماری در حال انجام است.

بخشایشی با بیان این‌که این بیماری به دلیل بافت منطقه نمی‌تواند ریشه‌کن شود، تاکید می‌کند: این بیماری تا حد بالایی قابل کنترل است.

وی در خصوص همکاری شهرداری این مناطق برای انهدام موش‌ها و دفع زباله می‌گوید: متاسفانه شهرداری اعلام می‌کند که بودجه کافی ندارد و به دلیل نبود امکانات، نمی‌تواند زباله‌ها را به مکان‌های دورتری منتقل کرده یا دفن کند که همین عامل، مشکلات را چند برابر کرده است.

اقدامات مقطعی

محمد فیروزی نماینده نطنز و قمصر نیز با اشاره به این‌که منطقه بادرود از گزند این بیماری در امان نمانده است، از سوءمدیریت در زمینه کنترل این بیماری گلایه می‌کند و می‌گوید: اقدامات دستگاه‌های اجرایی همواره به‌صورت مقطعی است و این بیماری به‌صورت قطعی ریشه‌کن نمی‌شود.

وی به ناکافی بودن بودجه اختصاص یافته اشاره می‌کند و می‌افزاید: این بودجه آنقدر ناچیز است که وقتی می‌خواهد وارد فاز اجرایی عملیاتی شود، عملا تمام شده است.

به اعتقاد فیروزی با بودجه‌ای معادل صد میلیون تومان می‌توان مشکل شهری چون بادرود را حل کرد.

وی با اشاره به فرهنگ مردم منطقه و رعایت بهداشت از سوی آنان یادآور می‌شود: مبارزه با این بیماری چیزی نیست که مردم به تنهایی بتوانند آن را کنترل کنند.

در هر حال دلهره سالک مدت‌هاست در دل ساکنان این شهر‌ها افتاده و آنان را زجر می‌دهد، بنابراین مسئولان باید با اختصاص بودجه کافی برای ریشه‌کن‌کردن این بیماری اقدام کنند.

افزایش سالک تا سال آینده

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان نیز چندی پیش اعلام کرده بود اگر مسئولان درخصوص بیماری سالک احساس نگرانی نکنند و همراهی نداشته باشند، پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده بیش از 2000 نفر در شهر اردستان مبتلا به سالک شوند.

محمدعلی گلی در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اردستان، یکی از مشکلات این شهرستان را وجود بیماری سالک اعلام کرد و افزود: امسال‌ تاکنون، تعداد مبتلایان به سالک حدود 200 نفر بوده است و امکان افزایش این آمار وجود دارد و این درحالی است که تعدادی از مبتلایان به این بیماری نیز به مطب‌های خصوصی یا خارج از شهرستان مراجعه می‌کنند.

وی خواستار جمع‌آوری نخاله‌ها و مخروبه‌های ساختمانی اطراف شهر و کنار باغ‌ها شد و گفت: کنترل فاضلاب، دفع بهداشتی زباله‌ها، معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد و جمع‌آوری شاخه‌های خشک انبارشده در باغ‌ها برای جلوگیری از گسترش بیماری سالک نقش بسزایی دارد.

سالک بیماری عفونی پوستی است که ضایعه آن حدود یک سال طول می‌کشد و سپس بهبود می‌یابد، اما جای این زخم تا ابد به جای می‌ماند. عامل ایجاد سالک «لیشمانیا» نامیده می‌شود که یک موجود تک‌سلولی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها