موج محرم در نمایش‌های رادیویی

نمایش‌های مرزبان نامه، پیش‌ترها، شفاخانه، چشمان منتظر، بخشنامه جدید، کوچه‌های بی‌صدا، روزی روزگاری تهران، تا رهایی، لیلی از نگاه مجنون، لبه تیغ و اشک انار در مناسبت‌های مختلف از جمله محرم و شب یلدا از شبکه‌های مختلف رادیو پخش می‌شوند.
کد خبر: ۵۱۵۰۹۸

نمایش «تا رهایی» به کارگردانی ایوب آقاخانی در شش قسمت از 28 آبان از رادیو جوان پخش می‌شود. داستان این نمایش درباره زنی است که همسر مرحوم خودش را به خواب می‌بیند و موضوع را با فرزندانش درمیان می‌گذارد و... .

نمایش لیلی از نگاه مجنون به کارگردانی محمد عمرانی در یک قسمت پنجم آذر ماه از صدای آشنا روی آنتن می‌رود. داستان این نمایش درباره لیلا است که در ایام محرم به فرانسه رفته تا سعید همسر سابق‌اش را ببیند و بفهمد که چرا سعید بعد از آمدن به فرانسه او را به شکل غیابی طلاق داده است و... .

نمایش لبه تیغ هم به کارگردانی محمد عمرانی، چهارم آذر ماه از صدای آشنا پخش می‌شود. داستان درباره فردی است که متهم به قتل شده است.

پخش نمایش شب‌های تردید روزهای تاریک به کارگردانی جواد پیشگر که در 10 قسمت تولید شده از 27 آبان از رادیو فرهنگ شروع می‌شود. این نمایش روایتگر کوفیانی است که به عهدشان وفا نکردند.

پخش نمایش «راست پنجگاه» هم به کارگردانی میکائیل شهرستانی در شش قسمت از 27 آبان از رادیو تهران شروع می‌شود.

داستان این نمایش درباره اهالی روستای راست پنجگاه است که منتظر فردی هستند که به روستای آنها بیاید و تعزیه بخواند. نمایش تقدیر هم به کارگردانی فریدون محرابی در پنج قسمت تهیه شده و محرم از رادیو نمایش پخش می‌شود.

اشک انار در رادیو نمایش

مریم روزبهانه درباره نمایش روزی روزگاری تهران که برای پخش در ایام محرم در نظر گرفته شده، گفت: این نمایشنامه را در شش قسمت 30 دقیقه‌ای برای رادیو نمایش نوشته‌ام این نمایش در قالب داستان‌های مختلف به نحوه برگزاری عزاداری در تهران قدیم می‌پردازد.

وی با اشاره به نمایش «اشک انار» گفت: این نمایش را هم در شش قسمت برای رادیو نمایش نوشته‌ام. فیلم تلویزیونی این نمایش هم از شبکه چهار پخش شد که نگارش فیلمنامه آن به عهده خودم بود. این نمایش ویژه شب یلدا برای رادیو نمایش تولید می‌شود و به سنت‌های مردم تهران قدیم ویژه شب چله می‌پردازد.

روزبهانه درباره داستان این نمایش گفت: نمایش اشک انار داستان سلوک عرفانی جوانی است که از عشق زمینی به عشق آسمانی می‌رسد.

وی یادآور شد: علاقه‌مند به نگارش نمایشنامه‌هایی هستم که مربوط به تهران قدیم باشد. گرچه دشواری‌های زیادی دارد و نیازمند تحقیقات میدانی است، اما تلاش می‌کنم در نمایشنامه‌هایی که می‌نویسم تهران قدیم را به تصویر بکشم.

وی با اشاره به نگارش نمایش «کوچه‌های بی‌صدا» گفت: این نمایش در صد قسمت 30 دقیقه‌ای روایتگر تاریخچه‌ کوچه‌های قدیمی است. در این مجموعه در قالب نمایش نقبی هم به تاریخ دوران قاجار و پهلوی می‌زنیم.

روزبهانه عنوان کرد: در هر قسمت به نام یک کوچه همچون صوراسرافیل، ملک المتکلمین و... می‌پردازیم و تاریخ آن را بررسی می‌کنیم. با توجه به این‌که اطلاعات کمی درباره کوچه‌های تهران وجود دارد، برای نوشتن نمایشنامه‌های این مجموعه باید تحقیقات میدانی انجام می‌دادم، بنابراین سراغ کسبه و اهالی تهران قدیم رفته‌ام.

نمایش های رادیویی و قصه های مرزبان نامه

شهرام میرشکاک، سردبیر نمایش مرزبان‌نامه در این باره به جام‌جم گفت: سری جدید این نمایش اقتباسی به کارگردانی ژاله علو، نویسندگی لیلا کردبچه و تهیه‌کنندگی عذرا وکیلی تولید می‌شود.

وی در ادامه افزود: در نمایش مرزبان‌نامه بهرام ابراهیمی، مجید حمزه، رامین پورایمان و... بازی می‌کنند. دو شریک، دوست، ندیم و کاتب نام برخی از ‌داستان‌های مرزبان‌نامه است که قرار است نمایش رادیویی شود.

ویدا دانشمند که سردبیر چند نمایش‌ رادیویی است، درباره کارهایش به جام‌جم گفت: در حال حاضر تعدادی نمایش‌ طنز کوتاه پنج دقیقه‌ای برای رادیو نمایش در دست ساخت دارم. تولید این نمایش‌ها با موضوعات آزاد موج جدیدی در رادیو راه انداخته و شنوندگان زیادی دارد.

وی افزود: سری جدید مجموعه «پیش‌ترها» را هم در دست تولید دارم. این مجموعه به کارگردانی جواد پیشگر برای پخش در ایام محرم رادیو نمایش تولید می‌شود.

دانشمند درباره تولید سری جدید نمایش شفاخانه هم گفت: سری جدید این نمایش در 30 قسمت 10 تا 15 دقیقه‌ای تولید می‌شود. وجه اشتراک داستان‌ این نمایش‌ها بیمارستان است که همه اتفاقات در آنجا رخ می‌دهد.

داوود نقلانی یکی دیگر از سردبیران نمایش‌های رادیویی به جام‌جم گفت: نمایش چشمان منتظر به نویسندگی گیتی داوری امروز از رادیو البرز پخش می‌شود. داستان این نمایش هم درباره فردی است که نامش برای حج در آمده است.

نقلانی با اشاره به سردبیری نمایش بخشنامه جدید گفت: این نمایش اقتباسی از داستان حقوق بگیر است که فرانک کلانتری آن را نوشته است.

نمایش مخمصه به کارگردانی حمید منوچهری در هفت قسمت از بیست و هفتم آبان از رادیو البرز پخش می‌شود و داستان آن درباره ماجرای زندگی فردی به نام اسی کلید است که تخصص‌اش باز کردن قفل است.

نمایش فراموشی هم در پنج قسمت برای پخش از رادیو ایران تولید شده است. نمایش بوریا هم قرار است بزودی از رادیو تهران پخش ‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها