در انفجار دیروز داوود راجحه وزیر دفاع سوریه، آصف شوکت رئیس سازمان اطلاعات و محمد الشعار وزیر کشور سوریه کشته شدند

3 عضو کابینه سوریه کشته شدند

روزگذشته درحالی که شورای امنیت تصمیم داشت قطعنامه جدیدی را درمورد سوریه به بحث و بررسی بگذارد، خبرهای رسیده از دمشق حاکی از وقوع یک انفجار مرگبار در مرکز دمشق بود که هنوز نحوه وقوع، ابعاد و میزان خسارت‌های آن روشن نیست. رسانه‌های رسمی سوریه می‌گویند در این انفجار که در ساختمان امنیت ملی سوریه رخ داد، تعدادی از مسئولان رده بالا کشته و مجروح شده‌اند. ساختمان امنیت ملی سوریه در منطقه ای قرار دارد که تعدادی از سفارتخانه‌ها و نهادهای دولتی وجود دارد و تقریبا نزدیک کاخ ریاست جمهوری است.
کد خبر: ۴۸۹۱۸۶

دیروز اعلام شد سرلشکر داوود عبدالله راجحه وزیر دفاع سوریه دراین انفجار کشته و محمد الشعار وزیر کشور و تعدادی دیگر از مقامات سوری مجروح شده‌اند. ظاهرا انفجار در زمانی رخ داده که مقامات امنیتی بلند پایه سوریه درحال برگزاری یک جلسه امنیتی بوده‌اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، نحوه وقوع این عملیات را به صورت انتحاری دانست اما منابع خارجی این عملیات را «انفجاری» توصیف کردند.

هنوز آمار دقیقی از قربانیان نظامی یا غیرنظامی این حمله منتشر نشده و تنها گفته می‌شود مجروحان بلافاصله به بیمارستان الشامی انتقال داده شده و نیروهای گارد ریاست جمهوری سوریه این بیمارستان را تحت محاصره خود گرفته‌اند. حال برخی مجروحان این حمله انتحاری وخیم گزارش می‌شود. شبکه الجزیره درگزارش خود مربوط به این حادثه گفت آصف شوکت داماد خانواده اسد نیز بین مجروحان است اما منابع سوری چنین خبری را تایید نکرده‌اند. با این حال خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المنار اعلام کرد آصف‌شوکت نیز در انفجار دیروز کشته شده است. آصف‌شوکت شوهر خواهر بشار اسد و رئیس سازمان اطلاعات و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه است.

به گزارش این شبکه خبری علاوه بر شوکت، محمد الشعار، وزیر کشور سوریه و هشام اختیار، رئیس سازمان امنیت ملی جزو کشته شدگان دیروز بودند.

به گزارش رویترز و به نقل از منابع محلی، نیروهای گارد ریاست جمهوری در منطقه پراکنده شده‌اند و آمبولانس‌ها در رفت و آمد بوده و بالگردها نیز از هوا اوضاع را تحت کنترل دارند. یک منبع در نیروهای مخالف دولت سوریه به الجزیره گفت: انفجار بر اثر بمب بسیار بزرگی بوده است که به‌ وزن 45 کیلوگرم تی ان تی و از قبل در زیر ساختمان کار گذاشته شده بود.

انفجار دیروز درشرایطی رخ داده که درگیری‌های دمشق چهارمین روز خود را سپری می‌کرد. یک منبع حقوق بشر سوریه دیروز اعلام کرد در درگیری‌های اخیر دمشق دست کم 70 نفر از نیروهای نظامی سوریه کشته شده‌اند. مخالفان که ابتدا عملیات خود را «آتشفشان دمشق» نامیده بودند روز گذشته برآن نام «آزادسازی دمشق» گذاشتند. به دلیل شدت درگیری‌ها امکان دست یافتن به خبرهای موثق تقریبا غیرممکن است. در خبری گفته می‌شود ده‌ها نفر دیگر از نیروهای نظامی سوریه خاک این کشور را ترک کرده و وارد ترکیه شده‌اند.

تلاش‌های دیپلماتیک

در حالی که اعضای شورای امنیت برای صدور قطعنامه‌ای درباره سوریه دچار اختلافات متعددی شده‌اند، مخالفان سوریه اعلام کردند در صورت عدم صدور قطعنامه بازدارنده علیه دمشق، با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای پایان دادن به وضع موجود خارج از چارچوب شورای امنیت وارد عمل می‌شوند. به گزارش ایسنا، رایزنی‌ها و اختلاف‌نظرها در شورای امنیت درباره صدور قطعنامه درخصوص تحولات سوریه همچنان ادامه دارد و نشست و مذاکرات کشورهای عضو این شورا تاکنون بی‌نتیجه مانده است. قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی بر اعمال فشارهای بیشتر علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بر اساس فصل هشتم منشور سازمان ملل تاکید دارد این امر از سوی روسیه و چین پذیرفتنی نیست.در همین حال روسیه تهدید کرده که هر نوع قطعنامه درباره سوریه که استفاده از زور علیه این کشور را شامل شود، وتو می‌کند.از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب اعلام کرد تمام آنچه را که لازم باشد برای موفقیت طرح وی در سوریه انجام می‌دهد.

در یک تحول دیگر روز گذشته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به روسیه سفر کرد تا با مقامات مسکو گفت‌وگو کند. خبرنگار شبکه تلویزیونی راشاتودی درباره سفر «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه به روسیه گزارش داد: یکی از دلایلی که اردوغان به روسیه سفر کرده، آخرین تلاش‌ها برای متقاعد‌کردن مقامات روسی برای پذیرش قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت است که در یکی از بند‌های آن، گزینه اقدام نظامی به عنوان آخرین راه‌حل برای پایان بحران در این کشور مطرح شده است. مسکو و آنکارا، دیدگاه‌های متضادی درباره نحوه پایان‌دادن به بحران سوریه دارند و انتظار نمی‌رود در چارچوب این دیدار، مواضع هیچ‌یک از طرفین تغییری کند.

همچنین در تازه‌ترین خبرهای مربوط به این انفجار اعلام شد حسن تورکمانی از مشاوران نظامی بشار اسد و وزیر دفاع پیشین سوریه که در انفجار روز گذشته مجروح شده بود، بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد و نیز برخی منابع خبری به نقل از المنار گزارش دادند حافظ مخلوف، از سران دستگاه اطلاعات سوریه نیز بر اثر شدت جراحات درگذشته است.

واکنش‌های جهانی

انفجارهای دیروز همچنین با واکنش‌های بین‌المللی همراه بوده است. در همین راستا، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه پس از دیدار با مقامات چینی، از شورای امنیت خواست تا در راستای پایان دادن به کشتار و خونریزی‌ها در سوریه عمل کند. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد بسیار نگران خشونت‌های سوریه است و دنیا باید به فشار خود بر دولت بشار اسد بیفزاید. ویلیام هیگ، وزیر دفاع انگلیس نیز گفت وضع سوریه وخیم و بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی شده است. همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان عنوان کرد انفجار دیروز دمشق بر لزوم تصویب قطعنامه‌ای جدید در سازمان ملل درباره سوریه صحه می‌گذارد. از سوی دیگر، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز طی تماس تلفنی با ولید معلم همتای سوری خود اقدام تروریستی اخیر در دمشق را محکوم کرد.

سلفی‌ها مسئولیت انفجار را به عهده گرفتند

سایت مشرق نیز خبر داد یک گروه تروریستی وابسته به گردان‌های سلفی تروریستی «لواءالاسلام» با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت انفجار در مقر شورای عالی امنیت سوریه را به عهده گرفت.

5 انفجار دیگر

رویترز همچنین گزارش داد: پنج انفجار دیگر نیز نزدیک مقرهای نظامی که محل فرماندهی ماهراسد، فرمانده یگان نیروهای ویژه سوریه در دمشق است، رخ داده است.

بیانیه فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه

فرماندهی کل نیروهای مسلح و ارتش سوریه در بیانیه‌ای با تائید کشته شدن وزیر دفاع و معاون وی در انفجار تروریستی دمشق تاکید کرد این اقدام بزدلانه هیچ خللی در اراده ملت، دولت و ارتش برای پیگرد تروریست‌ها و پاکسازی کشور از وجود آنها ایجاد نخواهد کرد.

این بیانیه با تاکید بر ارتباط عاملان انفجار تروریستی با قدرت‌های سلطه‌گر غربی آورده است: هر کس گمان می‌کند با این انفجار تروریستی می‌تواند خدشه‌ای به سوریه وارد کند، در توهم به سر می‌برد، زیرا ملت، ارتش و دولت سوریه امروز بیش از هر زمانی مصمم به مقابله قاطع با تروریست‌ها هستند و دست هر کس را که به امنیت سوریه خدشه‌ای وارد کند، قطع خواهند کرد.

مختصری از زندگی کشته شدگان دیروز

آصف شوکت

آصف شوکت (2012- 1950)، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات سوریه در روستای مدحله در استان طرطوس سوریه به دنیا آمد. ابتدا داوطلب خدمت در ارتش شد و در دانشگاه جنگ به تحصیلات خود ادامه داد. جنگ سال 1973با رژیم صهیونیستی شرکت داشت و در دانشگاه دمشق در رشته تاریخ ادامه تحصیل داد. سال 1995با بشرا اسد دختر حافظ اسد، رئیس‌جمهور پیشین سوریه ازدواج کرد و به این ترتیب مسیر زندگی او کاملا تغییر کرد. پیش از این ازدواج او در دانشگاه دمشق مشغول تدریس داروسازی بود. در سال 2005 بشار اسد وی را به ریاست سازمان اطلاعات سوریه برگزید و تا درجه سرگردی ارتقا داد. در سال 2009 بود که وی در عین حال به معاونت رئیس ستاد ارتش نیز رسید. شوکت یکی از ستون‌های اصلی نظام سوریه به شمار می‌رفت و از قدرت زیادی برخوردار بود. شوکت یکی از مقامات بلندپایه نظام سوریه بود که به علوی بودن شهرت داشت و در عین حال از ایدئولوژی حزب بعث تبعیت می‌کرد.

محمد الشعار

متولد 1953 لاذقیه، عضو حزب بعث که از تاریخ چهاردهم آوریل 2011 به عنوان وزیر دفاع تعیین شد. آخرین سمت او پیش از این ریاست پلیس نظامی سوریه و پیشتر نیز رئیس سازمان اطلاعات سوریه در حلب بود. وی یکی از شخصیت‌هایی بود که در معرض تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت و اموالش در خارج مصادره شد.

داوود راجحه

ژنرال داوود راجحه متولد ریف دمشق در سال 1947 است. در سال 1968 فارغ‌التحصیل دانشکده جنگ شد و تخصص خود را در توپخانه‌های میدانی دریافت کرد.

وی سمت‌های نظامی مختلفی بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست ستاد توپخانه‌ها و پایگاه‌های موشکی در سال 1997، معاونت توپخانه‌ها و پایگاه‌های موشکی در سال 2000، معاونت آکادمی عالی نظامی سوریه در سال 2001، ریاست هیات امداد و تامین نیروی زمینی در سال 2002، مدیریت اداره امور فرماندهان ارتش در سال 2003، نایب‌رئیسی ستاد ارتش در سال 2004 و پس از آن به ترتیب فرماندهی ارتش کل سوریه، ریاست ستاد ارتش و فرماندهی ستاد ارتش عالی سوریه اشاره کرد.

وی در سال 1988 به درجه سرهنگ تمامی نایل شد و در سال 2005 به درجه ژنرالی ارتقا یافت. وی قبل از رسیدن به فرماندهی ارتش کل سوریه مسئولیت‌های مختلفی را نیز در ارتش این کشور بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به فرماندهی گارد ویژه و مدیریت و ریاست اداره‌ها و هیات‌های مختلف نیروهای مسلح سوریه اشاره کرد. وی سال 2004 پست ریاست ستاد ارتش سوریه را عهده‌دار شده بود. در چهارم ژوئن 2009 نیز به ریاست ستاد کل ارتش سوریه منصوب و جانشین ژنرال علی حبیب شد. داوود عبدالله رجحه، متاهل و پدر چهار فرزند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها