در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
1 ـ معنی واژههای «واصف، اِ عراض، تحیّر، خبط» در کدام گزینه آمده است؟
1) ستاینده، رویآوردن، سرگردانی، سهلانگاری2) ستاینده، رویبرگرداندن، سرگردانی، کژرفتن
3) وصفکننده، خواستهها، متعجّب، سهو 4) وصفکننده، رویآوردن، سرگشتگی، خطا
گزینه 2
واصف/ وصفکننده، ستاینده اعراض/ رویبرگرداندن تحیّر/ سرگشتهشدن، سرگردانی خبط/ بیراهرفتن، کژرفتن
بررسی گزینههای نادرست:
گزینه 1: کلمات اعراض و خبط
گزینه 3: کلمات اعراض و تحیّر
گزینه 4: کلمه اعراض نادرست معنی شده است.
تمرین: بیت «صوفی ابنالوقت باشد ای رفیق/ نیست فردا گفتن از شرط طریق» بیانگر معنی کدام گزینه است؟
1) کرامت 2) وقت 3) همت 4) ریاضت
گزینه 2
وقت/ واردی است از خدا در دل سالک که او را از گذشته و آینده غافل میگرداند.
معنی بیت/ برای صوفی (کسی که سالک راه خداست) لحظهها (حال) مهم است و مسائل را به فردا واگذار کردن شرط طریقت و عرفان نیست.
2 ـ کلمه «کار و اعمال عبادی» معنی کدام کلمه است؟
1) مراقبت 2) مکاشفت 3) معاملت 4) کرامت
جعبه آموزش:
کلماتی نظیر همت، کرامت، وقت و … اصطلاحات عرفانی هم دارند مثل کلمه کرامت به معنی بزرگواری و در اصطلاح صوفیه امور خارقالعاده است که به سبب عنایت خداوندی از صوفی کامل و واصل صادر میشود. چون اخبار غیبی و اشراف بر ضمایر
همت: به معنی قصد کردن، خواستن و در اصطلاح صوفیه توجّه طالب است با تمام قوای روحانی خود به جانب حق برای حصول کمال برای خود یا دیگری
وقت: مقداری از زمان که برای امری فرض شده، هنگام و در اصطلاح صوفیه واردی از خداوند که به سالک پیوندد و او را از گذشته و آینده غافل گرداند.
گزینه 3
معاملت به معنی کار و اعمال عبادی
بررسی گزینههای نادرست:
مراقبت/ مواظبت کردن، نگاهبانی، نگاه داشتن قلب از بدیها
مکاشفت/ کشفکردن و آشکار ساختن و در اصطلاح عرفانی پیبردن به حقایق
کرامت/ بزرگواریها و در اصطلاح صوفیه امور خارقالعاده است که به سبب عنایت خداوندی از صوفی کامل و واصل صادر میشود. چون اخبار غیبی و اشراف بر ضمایر.
تمرین: کدام گزینه بیانگر «قلب خود را از هر چیز غیر خدا حفظ کردن» است؟
1) دامنم از دست برفت 2) در بحر مکاشفت مستغرق شده
3) کلاه همت از تارک عرش در کشیدن 4) سر به جیب مراقبت فرو برده
گزینه 4
دامنم از دست برفت/ کنایه از بیاختیار شدم (از خود بیخود شدم)
در بحر مکاشفت مستغرق شده/ در حال پیبردن به حقایق عرفانی بود.
کلاه همت از تارک عرش درکشیدن/ بلند همت و دور پرواز بودن
3 ـ در عبارت زیر چند غلط املایی و رسمالخطی وجود دارد؟
«آن کسی که در سایة رایت علما آرام گیرد تا به آفتاب کشف نزدیک افتد، به مجّرد معرفت آن شکوه و محابت در ضمیر او پیدا آید و اگر کسی همه عمر به صدق دل نماز گذارد از مال هلال صدقه دهد، چندان صواب نیابد که یک ساعت از روز از برای حفظ مال در جهادگزارد.»
1) 4 غلط 2) 5 غلط 3) 6 غلط 4) 7 علط
جعبه آموزش:
کلماتی نظیر « ثواب، صواب ـ حلال، هلال ـ گزارد، گذارد ـ صفیر، سفیر ـ نغز، نقض و … » هر چند تلفظ مشترک دارند و به اصطلاح همآوا هستند، معناها و کاربردهای جداگانهای دارند و نمیتوان آنها را به جای هم به کار برد و هنگام املا و نگارش باید به این مطلب توجه شود.
گزینه 3
صورت درست املای کلمات
1- سایة رایت/ سایهی رایت 2- محابت/ مهابت 3- نماز گذارد/ نماز گزارد
4- مال هلال/ مال حلال 5- صواب نیابد/ ثواب نیابد 6- در جهاد گزارد/ در جهاد گذارد
تمرین: در عبارت « به زیر تاقش بردند به بابالطّاق روی در قبله کرد و خاست آن چه خواست پس بر سردار شد و گفت ایشان را دو صواب باشد و شما را یکی» چند غلط املایی وجود دارد؟
1) 3 غلط 2) 4 غلط 3) 2 غلط 4) 1 غلط
گزینه 1
صورت درست املای کلمات به این ترتیب است.
1- تاقش/ طاقش 2- خاست آنچه خواست/ خواست آنچه خواست. 3) دو صواب/ دو ثواب
4 ـ در عبات «آن شجاع صفدر صدّیق که واقعات غرایب خاص او را بود هم در قایت سوز اشتیاق بود و هم در شدّت لهب فراغ مست و شوریده روزگار بود او را تسانیف بسیار است به الفاظی مشکل در حقایق و اصرار.» املای چند واژه نادرست است؟
1) 4 واژه 2) 3 واژه 3) 2 واژه 4) 5 واژه
جعبه آموزش:
کلماتی نظیر فراغ (آسایش)، فراق (دوری) ـ اسرار (رازها)، اصرار (پافشاری کردن، پایداری در امری)
صَلاح: نیکیکردن، آشتیکردن، صلحدادن سِلاح (آلتی که بدان جنگ کنند، آلت جنگ)
در یک واج اختلاف دارند نوعی «همآوا» هستند که هنگام املا باید به این واژهها توجّه شود.
گزینه 1
قایت/ غایت، لهب فراغ/ لهب فراق، تسانیف بسیار/ تصانیف بسیار ، حقایق و اصرار/ حقایق و اسرار
تمرین: در عبارت «بعضی حکّام عمارت از بهر امارت کردند و این کار بر کس مسطور نیست که این امل برای استحکام حکومت خویش میدارند تا بر قدر خویش بیافزایند و از قدر دشمن در امان باشند» چند غلط املایی وجود دارد.
1) 3 غلط 2) 4 غلط 3) 5 غلط 6) 2 غلط
گزینه 2
صورت درست املای کلمات:
مسطور نیست/ مستور نیست بیافزایند/ بیفزایند قدر دشمن/ غدر دشمن این امل/ این عمل
5 ـ «لباس و پوشش خاصّ هر صنف» و «تسمه و دوالی که از پس و پیش زین اسب آویزند» بهترتیب معنی کلمات کدام گزینه است؟
1) زیّ، فتراک 2) درزی، لگام 3) قبا، کمند 4) مرقع، ترکبند
جعبه آموزش:
کلمات دلق ـ مرقّع ـ خرقه ـ شولا/ لباس درویشان و اهل تصوّف است.
کلمات جبه ـ دراعه ـ ردا / جامهای که روی لباسهای دیگر پوشند، بالاپوش
(درّاعه/ جامه بلند که زاهدان و شیوخ پوشند)
کلمات گبر ـ خفتان ـ زره ـ / پوشش خاصّ جنگجویان است.
گزینه 1
بررسی گزینههای نادرست:
درزی/ خیّاط
لگام/ افسار
قبا/ جامه پوشیدنی که از سوی پیش باز است و پس از پوشیدن دو طرف قسمت پیش را با دکمه به هم پیوندند.
کمند/ ریسمانی محکم که هنگام جنگ آن را برگردن و کمر دشمن اندازند و وی را به بند در آورند.
مرقّع/ جامه پارهپاره به هم دوخته
ترکبند/ فتراک، تسمه و دوالی که از پس و پیش اسب آویزند
با توجه به معنی واژههای هرگزینه فقط گزینه 1 پاسخ سؤال است.
تمرین: معنی رقیب در بیت «ایزد که رقیب جان خرد کرد/ نام تو ردیف نام خود کرد» کدام است؟
1) حریف 2) بنده 3) همنشین 4) نگهبان
گزینه 4
خداوند که خرد را محافظ و نگهبان روح و جان بشر قرار داده، نام تو را ای پیامبر بعد از نام خود قرار داده است. پس رقیب به معنی نگهبان است.
6 ـ کتابهای «دیداری با اهل قلم، الحیاه، المیزان» بهترتیب جزو آثار نویسندگان کدام کتابهاست؟
1) چشمه روشن، ادبیات و تعهّد در اسلام، اصول فلسفه و روش رئالیسم
2) برگهایی در آغوش باد، حدیقه، چهل حدیث
3) ابومسلمنامه، ادبیات و تعهّد در اسلام، چهل حدیث
4) صفیر سیمرغ، بامداد اسلام، اصول فلسفه و روش رئالیسم
جعبه آموزش:
غلامحسین یوسفی: محقق، نویسنده، استاد دانشگاه 1369-1306: برخی آثار وی عبارتند از: دیداری با اهل قلم، برگهایی در آغوش باد، چشمه روشن، کاغذ زر، تصحیح بوستان و گلستان سعدی. نثر یوسفی روان و جذاب است.
محمدرضا حکیمی: نویسنده خوش قلم و متعهّد، نوشتههای او در زمینه مسائل دینی و اعتقادی است. کاربرد ترکیبهای زیبا و استفاده از جلوههای طبیعی از ویژگیهای نثر اوست. آثارش: ادبیّات و تعهد در اسلام و الحیاه
گزینه 1
دیدار با اهل قلم و چشمه روشن/ غلامحسین یوسفی
الحیاه و ادبیات و تعهّد در اسلام/ محمّدرضا حکیمی
المیزان و اصول فلسفه و روش رئالیسم/ علّامه طباطبایی
بررسی گزینههای نادرست:
در گزینه 2: حدیقه اثر سنایی ـ چهل حدیث اثر امام خمینی
در گزینه 3: ابومسلمنامه اثر طرسوسی، چهل حدیث اثر امام خمینی
در گزینه 4: صفیر سیمرغ اثر محمدعلی اسلامی ندوشن، بامداد اسلام اثر عبدالحسین زرینکوب
تمرین: چند بخش از تذکرهالاولیاء اثر عطّار است و چند شعر از اشعار پروین اعتصامی حالت مناظره دارد؟
1) 65،70 2) 60،72 3) 60،75 4) 65،72
گزینه 4
در دیوان پروین از 248 قطعه شعر، 65 شعر حالت مناظره دارد و تذکرهالاولیا تنها اثر منثور عطّار که در آن از شرح حال هفتاد و دو تن از عارفان، سخن گفته شده است پس از عطار، نویسندهای ناشناس بخشهایی بر تذکرهالاولیا افزوده است.
7 ـ کدام گزینه برای جایگزینی در عبارت «جنبه . . . . . . . اشعار تعلیمی در ادب فارسی بسیار قوی است و این گونه اشعار در کشور ما بیشتر جنبه . . . . . . . یافته است» مناسب است.
1) شاعرانه، غنایی 2) اخلاقی، غنایی 3) شاعرانه، آموزشی
4) حکمی، عرفانی
گزینه 1
جنبههای شاعرانه در اشعار تعلیمی در ادب فارسی قوی است زیرا با شور و احساس شاعر نسبت به مسایل اخلاقی، تعلیمی، اجتماعی، عرفانی و مذهبی همراه است بههمین دلیل اینگونه اشعار بیشتر جنبه غنایی یافته است.
تمرین: آثار جمالزاده، هدایت و آلاحمد از نوع ……… به شمار میآیند.
1) نثر تعلیمی 2) نثر غنایی 3) نثر حماسی 4) نثر نمایشی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین: