آفت در مزارع جیرفت

آفت پروانه «مینوز» گوجه فرنگی که سال گذشته در مزارع چهارمحال و بختیاری مشاهده و باعث بروز خسارت به این محصول شده بود، امسال نیز در مزارع گوجه‌فرنگی جیرفت و کهنوج استان کرمان شیوع پیدا کرده است.
کد خبر: ۴۷۰۹۳۴

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان ضمن هشدار نسبت به شیوع این آفت گفت: خسارت این آفت بسیار شدیدتر از آفت کرم گوجه‌فرنگی است.

محمدرضا احمدپور با بیان این‌که این آفت امسال از طریق نقل و انتقال اندام‌های گیاهی بویژه گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به منطقه جیرفت و کهنوج وارد شده است، افزود: این شب‌پره خطرناک‌ترین آفت گوجه‌فرنگی است که به سیب‌زمینی نیز حمله کرده و از علف‌های هرز تغذیه می‌کند، این آفت در مراحل مختلف رشدی گیاه به جوانه انتهایی گلبرگ، ساقه و در مرحله میوه‌دهی به میوه میزبان خسارت می‌زند.

وی تصریح کرد: علائم خسارت به صورت دالان‌های مینوز روی برگ‌ها و لهیدگی میوه دیده می‌شود و خروج  فضولات لاروی در محل فعالیت لاروها به رنگ متمایل به قهوه‌ای از دیگر علائم آلودگی است و در گوجه‌فرنگی توانایی ایجاد خسارت به میزان 50 تا 100 درصد را دارد.

احمدپور خاطرنشان کرد: کشاورزان باید نهایت دقت و همکاری را داشته باشند و از جابه‌جایی و انتقال نشاها و میوه‌های آلوده منطقه‌ای به منطقه دیگر یا حتی از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر خودداری و با مشاهده حتی یک نمونه مشکوک اقدام به مبارزه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان به منظور اخذ راهنمایی‌های لازم در زمینه روش‌‌های مبارزه و چگونگی عملیات، به نزدیک‌ترین مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، مدیریت حفظ نباتات، درمانگاه‌های گیاه‌پزشکی مستقر در سطح شهرستان‌ها یا کارشناسان ناظر شبکه مراقبت مراجعه کنند.

احمدپور ابراز کرد: کشاورزان حتما دستورالعمل‌ها و توصیه‌های آنان را جدی گرفته و سمپاشی توسط حشره‌کش نیم آرین، آوانت و استفاده از تله‌های فرمونی و نوری را فراموش نکنند.

وی اذعان کرد: همچنین پس از اتمام برداشت گوجه‌فرنگی حتما مزارع را به چرای احشام رسانده و سپس اقدام به شخم‌زدن زمین کنند. خرید سم نیز باید از شرکت‌های معتبر صورت گیرد، تا مبارزه شیمیایی موثر واقع شود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها