بهار را به خانه بیاوریم

کد خبر: ۴۶۶۱۳۱

بعضی از خانواده‌ها هم به مسافرت رفتند و برخی دیگر در شهر و خانه خود ماندند و تعطیلات عید را در خلوت و آسایش بیشتر گذراندند. حالا اما هم خانه‌تکانی تمام شده، هم تعطیلات عید و زندگی روال عادی خود را پیش گرفته است. خانم‌های خانه‌دار مشغول کار و زندگی عادی شده‌اند و خانم‌های شاغل هم طبق ماه‌های قبل، هم در بیرون از خانه و هم در خانه مشغول به کار هستند.

تمام شدن تعطیلات نوروزی به این معنی نیست که فصل بهار نیز تمام شده است، بلکه هنوز هم باید از بودن بهار در کوچه، خیابان و شهرها استقبال کنیم؛ باید پنجره‌های خانه را روی این فصل زیبا و رنگارنگ باز بگذاریم. فصل بهار مثل همیشه با خود طراوت و زیبایی به همراه آورده است. به درختان و گل‌ها نگاه کنید اینها همه شاهد زیبایی و زنده شدن هستند. فصل بهار را با سبز کردن ظرفی سبزه و خریدن شاخه‌های گل شب‌بو و سنبل شروع کرده‌اید، حالا می‌توانید بهار را بیشتر به خانه خود بیاورید.

اگر خانه شما حیاط دارد چه حیاطی بزرگ و چه کوچک، می‌توانید با کاشتن گل‌های زیبا و هرس کردن درخت‌ها آن را زیباتر کنید. گل‌هایی مانند بنفشه، پامچال، میمون و... بکارید و سر‌سبزی و شادابی را به خانه خود دعوت کنید. اگر در حیاط خانه درخت میوه‌ای دارید که خوشا به حالتان، شکوفه‌ها خود باعث زیباتر شدن باغچه و حیاط و زندگی می‌شود.

اما اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، باز هم می‌توانید از گلدان‌های گل، در هال، پذیرایی و اتاق‌ها استفاده کنید و بهار را به خانه ببرید. چاردیواری شما هرقدر هم که کوچک باشد، برای یک یا چند گلدان گل جا دارد؛ گلدان‌هایی که قیمت زیادی هم ندارد، اما طراوت را به شما و خانواده‌تان هدیه می‌دهد. اگر شما در سال گذشته گلدان گلی در خانه داشته‌اید، سعی کنید ​ خاک آن را عوض کنید و مقداری کود به آن بدهید. اگر گیاه رشد کرده و گلدان کوچک شده است، گلدان بزرگ‌تری تهیه و جای گل‌ها را عوض کنید. یادتان باشد آنها را در جایی بگذارید که نیازشان از نظر نور هم برآورده شود. بعضی​ گل‌ها نیاز به نور مستقیم خورشید دارند و باید آفتاب به آنها بتابد، ولی بعضی دیگر نیاز زیادی به نور ندارند. مثلا بامبو چندان نور نمی‌خواهد؛ پس خانه شما در هر شرایطی قرار داشته باشد، می‌توانید از زیبایی و طراوت گل‌ها و گیاهان استفاده کنید و لذت ببرید.

گل‌های تازه بخرید

بهترین زمان برای خریدن گل‌های بهاری اواخر فروردین و اوایل ماه اردیبهشت است. برای خریدن گلدان حتما به مکانی که می‌خواهید گلدان را آنجا بگذارید و نور آن قسمت از خانه دقت کنید و با مشورت فروشنده گلدانی بخرید که متناسب با خانه شما باشد.

گیاهان گلدار نیاز زیادی به نور مستقیم خورشید دارند و در آپارتمان‌های کم نور نمی‌توانید از آنها نگهداری​ بکنید. اگر احیانا از این نوع گل‌ها خریداری کرده‌اید​ بدانید بعد از خراب شدن گل‌های گلدان، آنها گل جدید نمی‌دهند، بنابراین دقت کنید اگر آپارتمان شما دارای نور کمی است از این نوع گیاهان استفاده نکنید. برای خانه‌هایی که نور کمی دارند نیز گیاهان زیادی در بازار وجود دارد؛ گیاهانی مانند دیفن باخیا، دراسینا، بگونیا، کاکتوس و... . هنگام خرید این گونه گلدان‌ها دقت کنید که برگ‌های آنها کاملا سبز باشد و دچار آسیب نشده و سالم ‌باشند. همچنین مراقب باشید گیاهانی که خریداری می‌کنید دارای آفت گیاهی نباشند زیرا اگر یک گلدان شما دچار آفت باشد، تمام گیاهان خانه را مبتلا می‌کند. موقع خرید گلدان به قسمت تحتانی آن هم دقت کنید که ریشه گیاه از سوراخ‌های انتهای گلدان بیرون نزده باشد. اگر ریشه‌ها از سوراخ‌های انتهایی بیرون آمده باشد نشان‌دهنده آن است که این گیاه عمر زیادی داشته و در خانه شما زیاد دوام نخواهد داشت.

رسیدگی به گیاهان

اگر گلدان گیاهان خانه کوچک شده است و گیاه جای رشد بیشتر ندارد، باید گلدان را تعویض کنید؛ گلدان بزرگ​تری خریداری کرده و خاک مناسب با آن گیاه را هم تهیه کنید و مراقب باشید موقع تعویض گلدان حتما ریشه گیاه نمدار باشد تا آسیب کمتری ببیند و کار تعویض گلدان را با سرعت و دقت انجام دهید تا گیاه و بویژه ریشه آن صدمه نبیند.

همچنین برای آب دادن به گل‌ها و گیاهان، سعی کنید آب را به مدت یک روز در ظرفی ریخته تا کلر آن از بین برود؛ سپس گلدان را با این آب، آبیاری کنید. حتما دقت داشته باشید به هر گیاه به اندازه نیاز روزانه یا هفتگی‌اش آب دهید. این میزان را هم از گل‌فروش بپرسید چون برخی​​ گیاهان نیاز چندانی به آب ندارند و هفته‌ای یک​بار آب دادن برای آنها کافی است. یادمان باشد اگر به گل‌ها و گیاهان کم آب بدهیم، خشک خواهند شد و در صورت زیاد آب دادن هم ریشه آنها خرا شده و گلدان شما از بین خواهد رفت.

اگر فرزند کوچکی در خانه دارید، در خرید گیاهان بیشتر دقت کنید زیرا بعضی​گیاهان سمی هستند و اگر برگ‌های سبز آنها توسط اطفال کنده و خورده شود عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. فروشنده‌ها این گیاهان را می‌شناسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها