هنگام پاسخ به سوالات صورت گرفت

کنایه های رییس جمهور به نمایندگان

رییس جمهور هنگام پاسخ به سوالات نمایندگان، کنایه هایی به نمایندگان داشت و همین امر موجب شد که بعد از پایان سخنان رییس جمهور جو مجلس تا حدی به هم بریزد و برخی نمایندگان هم به انتقاد و اعتراض بپردازند.
کد خبر: ۴۶۲۷۷۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، حضور یک ساعت و 10 دقیقه ای رئیس جمهور در صحن مجلس با حاشیه هایی همراه بود:

* محمود احمدی نژاد  ساعت 9 صبح برای پاسخ به 10 سوال نمایندگان در صحن مجلس حاضر شد که ابراهیم بقایی، مجتبی ثمره هاشمی، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد، محمدرضا رحیمی معاون اول و برخی از مسوولان دولتی وی را همراهی می کردند.

* بعد از ورود رئیس جمهور برخی از نمایندگان با حضور  نزد وی با احمدی نژاد روبوسی کرده و خوش آمد گفتند. علی لاریجانی رییس مجلس نیز در بدو ورود به احمدی نژاد خوش آمد گفت.

* علی مطهری منتخب نمایندگان سوال کننده در ساعت 9:10 پشت تریبون قرار گرفت تا به تشریح سوالات بپردازد که طبق آیین نامه داخلی مجلس 15 دقیقه فرصت داشت صحبت کند اما پنج دقیقه اضافه صحبت کرد.

* مطهری بعد از آنکه پنج سوال اول را مطرح کرد و در حالی که 10 دقیقه از وقت وی گذشته بود، گفت: می ترسم نتوانم همه سوالات را مطرح کنم. وی در این لحظه خطاب به احمدی نژاد گفت: مقداری از وقت خودتان را به من بدهید که ظاهرا رییس جمهور نیز در این هنگام پاسخ مطهری را داد و مطهری به نقل از رییس جمهور پشت تریبون اعلام کرد که ایشان گفتند همه یک ساعت وقت من متعلق به شما است. لاریجانی هم در این لحظه خطاب به مطهری گفت؛ شما قانوناً 15 دقیقه فرصت دارید و باید در این 15 دقیقه مطالب خود را بیان کنید.

* بعداز پایان سخنان مطهری، جمعی از نمایندگان فریاد «احسنت احسنت» سر دادند که به نوعی از مطهری تشکر کردند.

* رییس جمهور نیز در ساعت 9:30 پشت تریبون قرار گرفت و کنایه های رییس جمهور برای نمایندگان آغاز شد.

* احمدی نژاد در اولین جملات خود گفت: برخی فکر می کنند اتفاقات خاصی در کشور افتاده است اما یک سوالی مطرح شد و ما هم طبق قانون در مجلس حاضر شدیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم.

* رییس جمهور گفت: آقای مطهری 15 دقیقه وقت داشتند ولی 20 دقیقه صحبت کردند یعنی 33 درصد اضافه تر از فرصت خود صحبت کردند. من هم یک ساعت و 20 دقیقه می توانم صحبت کنم. در این هنگام سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رییس جمهور گفت؛ آقای مطهری 15 دقیقه صحبت کرد، اما رئیس جمهور گفت انگار ساعت من با ساعت شما فرق دارد!

* احمدی نژاد در ادامه کنایه های خود با اشاره به اضافه صحبت کردن مطهری، گفت:‌اینجا مجلس است سه دقیقه وقت می گیرند، 11 دقیقه صحبت می کنند.

* رییس جمهور گفت من دلم نمی خواست که به مجلس بیایم چرا که انتخابات شیرینی داشتیم و ما دلمان می‌خواست قبل از انتخابات بیاییم و تلاش هم کردیم تا الان نیاییم اما نشد و می گویند هیات رییسه تصمیم گرفت که ما بیاییم.احمدی نژاد در این هنگام خطاب به نمایندگان گفت: خب، هیات رییسه است و تصمیم گرفته است.

* رییس جمهور بعداز این اظهارات به سراغ سوالات نمایندگان رفت و خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم 10 سوال مطرح کردند اما آقای مطهری برخی را قرائت نکرد و من براساس اولویتی که خود طراحان مطرح کردند به تک تک سوالات پاسخ می دهم.

* با وجود آنکه سوالات نمایندگان 10 مورد بود اما مطهری هشت مورد را قرائت کرد ولی رییس جمهور به همه 10 سوال پاسخ داد.

* احمدی نژاد درخصوص عدم اجرای قانون متروی تهران که اولین سوال نمایندگان بود با اشاره به آمار و ارقامی، این موضوع را رد کرد.

* 11 روز خانه نشینی رییس جمهور محور دیگر سوالات نمایندگان بود که رییس جمهور در پاسخ به آن گفت: این 11 روز خانه نشینی از آن حرف ها است. احمدی نژاد و 11 روز خانه نشینی؟.همه همکاران من پیچ و مهره ای شده اند و در قلبشان فنر دارند و گذرشان به بیمارستان افتاده است.

* عزل متکی وزیر خارجه وقت هنگام ماموریت به کشور سنگال یکی دیگر از محور سوالات بود که رئیس جمهور با رد این ادعا گفت: چه کسی به ایشان ماموریت داد؟ چرا بدون سند حرف می زنید. ما با ایشان خداحافظی کرده بودیم. آیا من به ایشان مأموریت داده بودم؟

* هزینه 1500 میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور یکی دیگر از محور سوالات بود که وقتی رئیس جمهور برای پاسخ به این سوال رسید خطاب به نمایندگان گفت: شما باید پاسخ دهید که این بودجه کجا هزینه شده است. این موضوع ارتباطی به من ندارد.

* عدم اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان بعد از پنج ماه از ابلاغ قانون، یکی دیگر از سوالات بود که رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: هنوز آیین نامه اجرایی این قانون نوشته نشده شما خواستار اجرای این قانون بودید و می گفتین که «تو رو جدتان این قانون را اجرا کنید».

* قانون عفاف و حجاب و اظهارات رییس جمهور در این زمینه یکی دیگر از این سوالات بود که رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت: ما می گوییم به دختران و پسران «گیر سه پیچ» ندهیم. اینها بچه های خودمان هستند. شما به همین جوانان احترام بگذارید. این یک تناقض است که وقتی 22 بهمن می شود دوربین سراغ همه نوع تیپی می رود اما نمی شود که بعد از آن برویم و به برخی افراد گیر بدهیم.

* در رأس امور نبودن مجلس یکی دیگر از محور سوالات از رئیس جمهور بود که احمدی نژاد این گونه پاسخ داد؛ این که مجلس در رأس امور نیست بر مبنای یک استدلال نظری بیان شده است و پاسخ آن هر چه باشد اگر توأم با منطق باشد آن را خواهیم پذیرفت.

* بعد از پایان پاسخ های رییس جمهور به سوالات، وی خطاب به نمایندگان گفت: شما از همه انتقاد می کنید آیا می توان از مجلس هم انتقاد کرد. رییس جمهور در این لحظه خطاب به لاریجانی رییس مجلس گفت: اجازه می دهید انتقاد کنیم که رییس مجلس گفت بفرمایید و احمدی نژاد گفت: سوال این است آیا درست است که همه دستگاه ها مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق بگیرند اما مجلس و دیوان محاسبات معاف باشند؟ آیا می توان با قانون عادی، قانون اساسی را دور زد.سوال این است چه کسی قانون شمول مدیریت خدمات کشوری را تغییر داد؟

*رییس جمهور در ادامه سخنان خود که مرتب خطاب به نمایندگان می گفت « شب عید است و من می خواهم شوخی کنم و شاد باشیم»، اینگونه توضیح داد که سوال بعدی من این است که آیا با فشار دادن یک شصتی می توان فوق لیسانس گرفت؟ کنایه رییس جمهور به نمایندگان این بود که مجلس با تغییر قانون انتخابات، داشتن فوق لیسانس را حداقل مدرک تحصیلی برای ثبت نام در انتخابات قرار داد و از آنجا که حدود 100 نماینده مجلس هشتم دارای لیسانس بودند و با این قانون نمی توانستند برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کنند، لذا مجددا این قانون را تغییر داده و مصوب کردند که یک دوره نمایندگی معادل یک مقطع تحصیلی محسوب می شود و مشکل آن عده از نمایندگان مجلس هشتم که دارای لیسانس بودند با این مصوبه حل شد چرا که یک دوره نمایندگی هم برای آنان، مشکل داشتن فوق لیسانس را حل کرد.

* عبارت «فشار دادن شصتی و فوق لیسانس شدن» رییس جمهور واکنش های زیادی را در مجلس به همراه داشت به طوری که حداقل 12 نماینده در همین رابطه تذکر داده و آن را به نوعی توهین به مجلس دانستند.نادر قاضی پور نماینده ارومیه، علیرضا محجوب نماینده تهران، محمدرضا خباز نماینده کاشمر، علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان، علی اصغر زارعی نماینده تهران، غلامحسین محصولی ریحان نماینده اهر، عباسعلی نورا نماینده زاهدان، کاظم جلالی نماینده شاهرود، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه، سلمان ذاکر نماینده ارومیه و غلامضر مصباحی مقدم نماینده تهران از جمله نمایندگانی بودند که در تذکراتی نسبت به اظهارات رییس جمهور اعتراض کرده و آن را توهین به مجلس دانستند.

* تذکرات پی در پی نمایندگان پاسخ لاریجانی را نیز به همراه داشت به طوری که لاریجانی مجبور شد درباره عبارت «شصتی فشار دادن» و «فوق لیسانس گرفتن» توضیح دهد و بگوید که این عبارات در شأن مجلس نبوده و به کاربردن آن درست نیست.

* رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهادت می دهم که دولت تخلف مهمی نداشته و برای دولت تخلفی ثابت نشده است.

* احمدی نژاد در قسمتی از سخنان خود به مسئله جوانفکر مشاور مطبوعاتی خود اشاره کرد و گفت: ببینید جوانفکر چه می کشد ما هم برایتان کمپوت می آوریم. این جمله رییس جمهور نیز اعتراضات زیادی را در پی داشت به طوری که برخی از نمایندگان آن را توهین دانستند.

* احمدی نژاد در پایان سخنان خود گفت: این سوالاتی که مطرح کردید سوالات امتحانی بود اما خیلی آسان بود. جواب همه سوالات را داده ام. طراح سوال از جمله آنهایی است که با «شاسی فشار دادن فوق لیسانس گرفت». من امیدوارم شما به پاسخ ها خوب نمره بدهید اگر کمتر از 20 بدهید بی معرفتی و نامردی کرده اید.

* رئیس جمهور بعد از پایان سخنان خود سریع صحن مجلس را ترک کردو  تعداد زیادی از نمایندگان درخواست تذکر داشتند که به برخی هم نوبت تذکر نرسید از جمله داریوش قنبری نماینده ایلام بود که با فریاد خود را به جایگاه هیات رییسه رساند و خواستار گرفتن نوبت برای ارائه تذکر شد.

یوسف اسدی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها