ذوب‌آهن و پتروشیمی در روز نخست بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا به مصاف هم می‌روند

این برنامه‌ریزی جای حرف دارد

ذوب‌آهن و پتروشیمی بندر امام در اولین روز از بازی‌های غرب آسیا در لبنان با هم دیدار می‌کنند. این نوع برنامه‌ریزی اعتراض تیم‌های ایرانی را به همراه داشته است، اما آنها یک واقعیت را پذیرفته‌اند که در مسابقات غرب آسیا و در شرایط برابر، امتیازی متوجه تیم‌های ایرانی نمی‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۳۰۰

رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا در گروه A از 21 دی آغاز می‌شود که ذوب‌آهن و پتروشیمی در این گروه حضور دارند. تیم‌های الریاضی لبنان، آرامکس اردن و الطیال یمن رقبای تیم‌های ایرانی هستند. با وجود انتقادهای مربیان تیم‌ها به برنامه‌ریزی فدراسیون غرب آسیا، اما محمود مشحون رئیس ایرانی این فدراسیون می‌گوید: «این برنامه‌ریزی به نفع ایرانی‌هاست و آنها نباید تمرکزشان را از دست بدهند. تیم‌های ایرانی در روز اول با هم رودررو می‌شوند و در همان روز می‌توانند به ارزیابی رقبا بپردازند که این مساله در ادامه بازی‌ها به آنها کمک می‌کند.»

مشحون تغییر در برنامه بازی‌ها را اتفاق خاصی نمی‌داند و می‌گوید: «نگرانی تیم‌ها بی‌جهت است، ضمن آن که حق انتخاب برای میزبان محفوظ است و نیازی به هماهنگی با دیگر باشگاه‌ها نیست. تیم لبنانی نیز برای این برنامه‌ریزی نیازی به هماهنگی نداشت. دلیل این تغییر نیز قدرتمند شدن تیم پتروشیمی است که باعث شد الریاضی لبنان برنامه‌اش را عوض کند. نکته دیگر که می‌توان در برنامه‌ریزی قبلی به آن اشاره کرد، روز استراحت ذوب‌آهن است. استراحت در روز آخر رقابت‌ها به درد کسی نمی‌خورد، اما حالا این برنامه تغییر کرده است. با برنامه جدید فرصت خوبی برای نماینده‌های ایران وجود دارد تا به ارزیابی حریفانشان بپردازند.»

لبنان می‌تواند برنامه بازی‌هایش را انتخاب کند

رئیس فدراسیون بسکتبال غرب آسیا روی این موضوع تاکید می‌کند و از تیم‌های ایرانی می‌خواهد این مساله را بیش از حد بزرگ نکنند. او وضعیت تیم‌های ایرانی را مناسب می‌داند اما از شرایط ذوب‌آهن ابراز نگرانی می‌کند: «پتروشیمی برای غرب آسیا مقتدرانه آماده می‌شود. مهرام نیز در گروه دوم این رقابت‌ها حضور دارد و با تمام وجود آماده می‌شود. ذوب‌آهن سومین نماینده ایران شرایط مناسبی دارد، اما همانند 2 تیم دیگر ایرانی نیست. متاسفانه ذوب‌آهن در این فصل مظلوم واقع شده است و دلیل این مساله، عدم هماهنگی در تشکیلات ذوب‌آهن است. متاسفانه هزینه‌های بالایی که در فوتبال انجام می‌گیرد، بسکتبال را از بین می‌برد. ملی‌پوشان خوب، تیمی قدرتمند و کادر فنی که زندگی‌شان را صرف بسکتبال کرده‌اند، به دلیل این مسائل دچار مشکل شده‌اند.

ذوب‌آهن در لیگ برتر بسکتبال بحران مالی دارد. این بحران باخت‌های متوالی برای این تیم به همراه داشته است و باعث شده وضعیت ذوب‌آهن در غرب آسیا هم پر از ابهام باشد. محمدعلی ارباب‌زاده، سرپرست ذوب‌آهن درباره نحوه بازی‌های غرب آسیا می‌گوید: «میزبانان عربی هر کاری که دوست داشته باشند انجام می‌دهند و دیدار پتروشیمی و ذوب‌آهن را در بازی روز اول قرار داده‌اند تا از تیم‌های ایرانی شناخت کامل پیدا کنند. ما هم اعتراض‌هایی کردیم که البته پاسخی در بر نداشت. قانونا میزبان می‌تواند ساعت بازی‌ها را مشخص کند، اما در مورد رویارویی تیم‌ها با یکدیگر باید قرعه‌کشی صورت گیرد.» ذوب‌آهن شرایط آرمانی ندارد و اگر بخواهد در این زمینه بیشتر اعتراض کند برخی می‌گویند که بهانه‌تراشی می‌کند. ارباب‌زاده این حرف‌ها را در شرایطی به زبان می‌آورد که تیمش در آخرین بازی لیگ برتر در بندر امام به پتروشیمی باخته است و روز 21 دی باید این بازی را در لبنان تکرار کند.

سرپرست ذوب‌آهن می‌گوید: «به هر حال این هم مشکلاتی است که عرب‌ها برایمان درست می‌کنند و چاره‌ای نداریم.»

نکته: در نخستین مسابقه، 2 تیم ایرانی به مصاف یکدیگر می‌روند و شکست برای هر یک ادامه راه را برای آنها دشوار می‌کند. این همان چیزی است که لبنانی‌ها می‌خواهند

در جبهه داخلی مشکلاتی پیش‌روی تیم اصفهانی است که ارباب‌زاده می‌گوید: «ذوب‌آهن در جبهه داخلی هم حاشیه‌هایی دارد. در ظاهر قضیه به دلیل مشکلاتی که داریم از ما حمایت می‌کنند، اما در باطن چنین چیزی نیست. به بازیکنان ما می‌گویند به شما گفتیم که اگر از ذوب‌آهن جدا می‌شدید و به تیم ما می‌آمدید وضعیت‌تان بهتر می‌شد و با طرح این موضوعات ذهن آنها را درگیر می‌کنند.»

نگرانی دیگر فرزاد کوهیان و مسوولان ذوب‌آهن در کم‌کاری احتمالی «لورن وودز» بازیکن خارجی این تیم است. او حرفه‌ای است و در قبال پول بازی می‌کند. وقتی در چند بازی لیگ برتر پول او را ندادند قید بازی کردن را زد، اما مسوولان ذوب‌آهن تلاش می‌کنند مطالبات این بازیکن قبل از بازی‌های غرب آسیا پرداخت شود. در طرف دیگر بازی‌های غرب آسیا، پتروشیمی بندر امام قرار دارد. تیمی که در لیگ برتر بسکتبال شکست دور رفت را برابر ذوب‌آهن جبران کرد، اما مهران شاهین طبع می‌داند بازی با ذوب‌آهن تحت هر شرایطی سخت است.

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام در حالی که نگران آسیب‌دیدگی بازیکنانش است، از مبهم بودن حضور گارد راس خارجی‌اش در مرحله نخست باشگاه‌های غرب آسیا خبر می‌دهد. مهران شاهین‌طبع می‌گوید: «تمام تلاش ما حضوری قدرتمند در مرحله نخست باشگاه‌های غرب آسیاست، اما متاسفانه آسیب‌دیدگی سایه‌اش را از روی تیم ما برنمی‌دارد. سعید داورپناه هنوز به طور کامل به تیم نرسیده بود که مهراد آتشی نیز دوباره مصدوم شده است. متاسفانه آسیب‌دیدگی‌اش نیز شدید است. شرایط مناسب است و امیدوارم بتوانیم با ترکیب کامل برابر حریفان عربی صف‌آرایی کنیم، چراکه دوست ندارم این تیم‌ها برابر نماینده‌های ایرانی نتیجه‌ بگیرند.»

مهراد آتشی به احتمال زیاد در تیم شاهین‌طبع در بازی‌های غرب آسیا حضور ندارد. پای او ورم دارد و برای معاینات پزشکی لازم است ورم پای مهراد بخوابد. از طرفی استخدام آیدین کبیر برای پتروشیمی بندر امام خوش‌یمن بوده است. او از وقتی که از آلمان بازگشت، تیم جنوبی بازی‌های خود را برده است. مهران شاهین‌طبع مانند مسوولان تیم ذوب‌آهن از وضعیت بازی‌ها در غرب آسیا گله‌مند است: «متاسفانه هر کاری می‌کنند تا شرایط تیم‌های ایرانی دشوار شود. با این برنامه کار بسیار دشواری داریم. هدف آنها سنجیدن شرایط تیم‌های ایرانی است که در کنار آن وضعیت روحی 2 تیم ایرانی را نیز ضعیف می‌کنند.»

تحلیل نماینده‌های ایران از رویارویی آنها در اولین روز بازی‌ها به این صورت است که در نخستین مسابقه، 2 تیم ایرانی به مصاف یکدیگر می‌روند و شکست برای هر یک ادامه راه را برای آنها دشوار می‌کند. این همان چیزی است که لبنانی‌ها می‌خواهند و آنها مجبور به انجام آن هستند. شاهین‌طبع در ارزیابی رقبا می‌گوید: «بسکتبال یمن در غرب آسیا به حساب نمی‌آید و تیم باشگاهی مطرحی ندارد. از وضعیت تیم اردنی نیز اطلاعی ندارم، اما الریاضی لبنان قدرتمند است. اسماعیل احمد و دریک اسپند بازیکنان خوبی هستند که در کنار آنها چند بازیکن آمریکایی ـ لبنانی نیز حضور دارند. امیدوارم با آمادگی کامل برابر همه این تیم‌ها به برتری برسیم.» در بهار امسال وقتی مهران شاهین‌طبع سرمربی مهرام بود با این تیم در فینال باشگاه‌های آسیا به الریاضی باخت. او از تیم لبنانی شناخت کاملی دارد، اگرچه هم الریاضی و هم پتروشیمی بندر امام به نسبت دوره‌های قبل تغییرات فراوانی دارند. با این حال شاهین‌طبع گفته است: «هیچ کدام از تیم‌های گروه A قصد ندارند در مرحله بعد برابر مهرام به میدان بروند و به همین دلیل قصد دارند در مرحله نخست جایگاه‌های اول و دوم را کسب کنند. این شرایط نیز رقابت‌ها را دشوارتر می‌کند.»

مهرام دیگر تیم ایرانی در بازی‌های غرب آسیاست که بازی‌های خود را در گروه B از 5 بهمن از سر می‌گیرد.

محمد رضاپور ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها