شهرها و جاذبه‌ها

غفلت از آب انبار صفوی یزد

محله کسنویه یزد از قدیمی‌تر‌ین محله‌های تاریخی شهر یزد به شمار می‌رود تا جایی که برخی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی براین اعتقادند که اولین بنای خشت‌خام در این محله بنا گذاشته شده است. اما آنچه که در حال حاضر از ابنیه‌ها و آثار تاریخی در این محله قدیمی ‌به چشم می‌آید آثاری است که از دوره صفویه باقی مانده، ولی همین آثار هم این روزها نیازمند مرمت مناسب است که متاسفانه در کثرت آثار تاریخی شهر یزد مغفول مانده‌اند.
کد خبر: ۴۴۶۲۴۰

حسینیه کسنویه که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده درون خود آب‌انباری با اوج معماری دوره صفویه را جای داده است. البته این روز‌ها به‌رغم قول مساعد مسوولان میراث فرهنگی برای مرمت آن، این بنای تاریخی در یک قدمی تخریب قرار دارد. از آنجا که این آب‌انبار نقش مهمی ‌در ذخیره آب و بهره‌برداری از آب خنک است داشته ، سمبل آب، شهر و آبادی محله به حساب می‌آمده است .

این بنا که مالکیت آن وقفی است با مصالح آجر، خشت، سنگ، ملاط گل، گچ و ساروج ساخته شده و دارای عناصر تزئینی به صورت آجرکاری در نماهای ورودی و گنبد است. ورودی بنا نیز در ضلع شرقی حسینیه کسنویه واقع شده و دارای ایوانی است که سقف آن ضربی باقوسی جناغی است.

گنبد آب‌انبار هم دارای تزئیناتی از آجر است که به صورت جناغی شکل اجرا شده  است. از این آب‌انبار قبلا برای ذخیره آب مصرفی عابران بخصوص کشاورزان استفاده می‌شده، ولی هم اکنون بلااستفاده است.

یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی در محله کسنویه در مورد این آب‌انبار می‌گوید: مسوولان میراث فرهنگی سال گذشته قول مساعد داده بودند که آب‌انبار تاریخی کسنویه را مرمت کنند، اما به‌رغم وعده‌های داده شده تاکنون مساعدت لازمی‌ برای مرمت این آب‌انبار صورت نگرفته است.

ناصر دهقان بنادکی در گفت‌وگو با «جام‌جم» افزود: چندی پیش میراث فرهنگی به متولیان آب‌انبار اعلام کرد که اگر تخلیه مخزن و جمع‌آوری سقف الحاقی با نظارت میراث فرهنگی صورت پذیرد، این سازمان نسبت به مرمت اقدام می‌کند.وی گفت: تاکنون مرمت‌کاران این سازمان اقدام مناسبی را برای مرمت این بنا انجام نداده‌اند. تنها اقدامی‌ که میراث فرهنگی برای مرمت این بنا انجام داده است قسمت نوری آب‌انبار بود، البته قسمت نوری این آب‌انبار یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد آن بود که متاسفانه با مرمت نامناسب پر شده است.به گفته دهقان، با توجه به ارزش تاریخی آب‌انبار کسنویه اهالی محل و بخصوص دوستداران میراث فرهنگی انتظار دارند مسوولان میراث فرهنگی با مرمت مناسب آب‌انبار و به خصوص نماسازی مخزن به شکل اولیه آن به نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد پایان دهند.در استان یزد بیش از 400 آب‌انبار وجود دارد که 100 مورد آن در شهر یزد قرار دارد.

امیرترقی نژاد‌/‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها