داشتم مقدمه کار را برای نوشتن پستی درباره معرفی چند کتاب آماده می‌کردم که در یک جستجو متوجه شدم نسخه گویا یا صوتی یکی از کتاب‌ها هم در اینترنت وجود دارد. یادم آمد که سفری در پیش دارم و هیچ چیز به اندازه گوش کردن به کتاب در یک سفر چند ساعته، آدم را سرگرم نمی‌کند.
کد خبر: ۴۳۴۷۸۰

به همین خاطر، چند دقیقه‌ای جستجو کردم و چند منبع برای کتاب‌های گویا پیدا کردم، فکر کردم بد نباشد، آنها را با شما به اشتراک بگذارم. مشکلی که ما در ایران داریم این است که مقوله‌ای به نام کتاب گویا اصلا جا نیفتاده است، که چندین دلیل می‌تواند داشته باشد: عدم علاقه ما به صورت کلی به کتاب و کتابخوانی، عدم برگشت مالی هزینه‌ها به شرکت‌ها و انتشارات، عدم رعایت کپی‌رایت و از این دست.

در فرنگ، کتاب‌های مشهور را به زبان اصلی می‌توان به بهترین اجرا و با صدای هنرمندان مشهور و خوش‌صدا تهیه و گوش کرد، اما در ایران جریان تهیه کتاب‌های گویا بیشتر آماتوری است. سایت ایران صدا، نخستین جایی بود که کتاب‌های صوتی خوبی در آن پیدا کردم. البته برای تهیه آنها باید پول بپردازید. قیمت کتاب‌های گویای این سایت ارزان است و معمولا از صد تومان شروع می‌شود و به چند صد تومان می‌رسد. مشکلاتی که این سایت دارد، 2 چیز است: کتاب‌های گویای ایران صدا در واقع ضبط‌شده اجراهای رادیویی هستند و گرچه گویندگان این آثار، حرفه‌ای و خوش‌صدا هستند، اما تنوع کمی در اجراکنندگان این کتاب‌ها به چشم می‌خورد. اما مشکل اساسی‌تر این سایت، نابسامان بودن سیستم خرید این سایت است. فرآیندی که شما باید برای تهیه یک کتاب گویا در این سایت طی کنید، بسیار ملال‌آور است.

شما نخست باید عضو سایت بشوید. سپس باید کارت خرید تهیه کنید. برای تهیه کارت خرید، شما باید عضو سایت iriclub.ir شوید. بعد از آن باید مبلغ لازم را پرداخت کنید. تایید پرداخت هم به صورت دستی صورت می‌گیرد! و شما باید کلی منتظر تایید پرداخت بمانید. تازه در این لحظه که من این مطلب را می‌نویسم، کل سایت دچار مشکل شده است. اما صرف‌نظر از این مشکلات، هر کسی متناسب با سیلقه خود می‌تواند کتاب‌های خوبی در این سایت برای گوش کردن پیدا کند. سایت audiolib منبع خوب دیگری برای تهیه کتاب‌های گویاست. تنوع کتاب‌های این سایت، بسیار بیشتر است. اما توجه داشته باشید که بسیاری از کتاب‌های این سایت را کاربران به صورت آماتوری تهیه کرده‌اند. مشکل دیگر این سایت که لینک مستقیم برای دانلود به شما داده نمی‌شود و شما باید کتاب‌ها را از طریق سایت‌ها مثل مدیافایر دانلود کنید. رادیو تهران هم آرشیو جالبی از کتاب‌های گویا دارد، که متاسفانه در حال حاضر لینک دانلود همه کتاب‌های این سایت پریده است. امیدوارم لینک دانلود این کتاب‌ها اصلاح شود. رادیو کالج پارک، که پادکست‌های خوبی دارد، قسمتی مخصوص کتاب‌های گویا دارد که توصیه می‌کنم، حتما به آن سر بزنید. رادیو فرهنگ هم آرشیو بسیار خوبی از کتاب‌های گویا دارد.

منبع: یک پزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها