دودو تا چهارتا و هواشناسی جیب از اصلی‌ترین پایه‌های سفر بعد از قصد سفر کردن است. مسائل مالی آنقدر مهم هستند که خیلی از اوقات مثل ترمز ای‌بی‌اس سفرهای دسته‌جمعی را متوقف می‌کنند. بیشتر ما این تجربه را داریم که برنامه مسافرت و گردش دسته‌جمعی‌مان با نیم‌نگاهی به خرج و مخارج ضروری، پا نگرفته و داغش به دلمان مانده است؛ بویژه گردش دسته‌جمعی با آنهایی که همه اخلاق و روحیاتشان باب دل ماست ولی در زمینه دست به جیب شدن و خرج کردن چندان تعریفی ندارند.
کد خبر: ۴۳۳۰۶۹

«مادرخرج»‌ اصطلاح‌ جاده‌صاف‌کنی است که راه مسافرت دسته‌جمعی با دوستان عزیز‌ را هموار می‌کند که درهای جیبشان را دوخته‌اند. منتهی مادرخرج شدن هم برای خودش راه و رسمی دارد که در صورت بی‌توجهی به این شرایط، باز در پایان سفر آش همان آش است و کاسه همان کاسه و باز ما می‌مانیم و هزینه گزافی که بابت یک مسافرت ناقابل روی دستمان مانده و دوستان عزیز می‌مانند و درهای دوخته شده جیبشان.

1 ـ مادر خرج برخلاف نامش، لازم نیست که یک شخص مونث باشد، اما رک‌گویی با رعایت موازین ادب، بی‌تعارف بودن، دقت در محاسبه و انصاف از ضروریات مادر خرج شدن است.

2 ـ رسم بر این است که مادر خرج تمام مخارج سفر را برعهده می‌گیرد و در پایان آن را بین مسافران، سرشکن می‌کند، اما اگر این شخص نتواند از عهده پرداخت یکجای هزینه‌ها قبل و در طول سفر بربیاید، ایرادی ندارد که مبلغ معینی از همه مسافران بگیرد تا موتور سفر روشن شود.

3 ـ جنگ اول به از صلح آخر. خوب است که مادرخرج هزینه‌ها را طبق تجربه و پرس‌و‌جو از مطلعان برآورد کند و به دیگران اطلاع دهد تا در همین مرحله اگر کسی به نظرش رسید که فکر بهتری برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد، عنوان کند یا از سفر انصراف دهد.

5 ـ یادداشت‌کردن میزان پرداخت‌ها با ذکر جزئیات توسط مادر خرج ضروری است تا بعد از سفر دلخوری پیش نیاید و نقطه ابهامی در ذهن همسفران باقی نماند.

6 ـ مادرخرج، نباید از یاد ببرد که مادر خرج است نه دیکتاتور. او باید بداند به سبب رک‌گویی یا شم اقتصادی قوی به این سمت انتخاب شده و هیچ برتری‌ نسبت به دیگران ندارد.

7 ـ مادر خرج نمی‌تواند به سبب مسوولیتی که برعهده گرفته، از زیر بازپرداخت سهم خود از مخارج فرار کند.

8 ـ مادرخرج باید انصاف داشته باشد و دیگران را هم به منصف بودن تشویق کند! یک نوزاد که نه جایی اشغال می‌کند، نه جز شیر مادرش چیزی می‌خورد و نه نظر می‌دهد، چرا باید دقیقا مثل یک همسفر بالغ به حساب بیاید و در پایان مسافرت، سهم نوزاد هم از پدر و مادرش طلب شود؟ انصاف هم چیز خوبی است.

9 ـ برای خرید اجناس ضروری توافق جمعی لازم است. مادر خرج باید توانایی کسب توافق جمعی را داشته باشد.

11 ـ اگر از یک جایی به بعد مشخص شود که مخارج در حال گذر از مرزی است که توسط اعضای گروه تعیین شده، مادر خرج موظف است این موضوع را قبل از این که مخارج به سقف بخورد! یادآوری کند تا هم همسفران مخارج را پایین بیاورند و هم ‌روی‌سقف هزینه‌ها توافق کنند.

مریم مقدم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها