اردبیل امسال در استحصال عسل از هر کندو با متوسط برداشت 21 کیلوگرم، رتبه اول کشوری را از آن خود کرد.
کد خبر: ۴۳۰۷۸۲

 عسل سبلان به علت تنوع پوشش گیاهی و گلهایی مثل گون،آویشن و بابونه موجود در دامنه سبلان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

این عسل بنا به خاصیت شفا بخشی که دارد دستگاه گوارش را ضدعفونی کرده و باعث التیام زخم معده می‌شود، همچنین در درمان بیماریهای چون عصبی، قلبی، استخوانی،کلیوی و رماتیسم بسیار مفید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل می‌گوید: این استان از میان 32 استان کشور رتبه سوم را درزمینه تولید عسل دارد و5 درصد عسل تولیدی کشور از زنبورستانهای این استان استحصال می‌شود.

کارشناس عسل جهاد کشاورزی اردبیل هم می‌گوید: از تعداد 118هزار و900 کندوی عسل در استان 114 هزار کندوی پیشرفته و4 هزار و900 کندوی بومی وجود دارد.

باقری در گفتگو با واحد مرکزی خبر می‌افزاید: از هرکندوی بومی در استان 7 کیلوگرم و ازهرکندوی پیشرفته 3 / 18 کیلوگرم عسل استحصال می‌شود.

او میزان تولید عسل در استان را سالانه 4 هزار و668 تن اعلام می‌کند و می‌افزاید: بیش از 3 هزار نفر در اردبیل در این حرفه فعالیت می‌کنند که از این تعداد 2 هزار و 500 نفر زنبوردار هستند.

به گفته باقری، قیمت عسل در اردبیل به تناسب خلوص آن کیلویی 5 الی 30 هزار تومان است که در صورت خلوص100 درصدی قیمت آن تا 80 هزار تومان می‌رسد.

این کارشناس ایجاد تسهیلات و افزایش توان مالی زنبورداران، ایجاد ایستگاه‌های پرورش و اصلاح نژاد زنبورعسل،برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای زنبورداران، بیمه رایگان زنبورداران، ایجاد و راه اندازی اتحادیه‌های زنبورداری در استان، جلوگیری از تولید شهد و عسل تقلبی در استان، تولید عسل ارگانیک با پرورش زنبورداران اصلاح شده و مقاوم به بیماریها را از جمله راههای توسعه صنعت زنبورداری و تولید و صدور عسل سبلان بیان کرد.

پیر ایرانی تولید کننده نمونه کشوری هم گفت: دو نوع عسل پاییزه و بهاره در اردبیل تولید می‌شود که هر کدام از این عسلها به دو دسته عسلهای بی موم و با موم تقسیم می‌شوند و رنگ آنها از زرد کاهی تا عقیق تیره متغیر است.

او می‌گوید: رنگ این عسلها به نوع گل،کیفیت و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

کریم پذیردیگر تولیدکننده عسل با داشتن500 کندو نبود محل مناسب و هزینه بر بودن محل نگهداری را از مشکلات این حرفه در استان اردبیل می‌شمارد و می‌گوید: کندو‌ها را باید در باغها نگهداری کنیم و بابت آن به باغداران هزینه بپردازیم این در حالی است که گرده افشانی درختان توسط زنبورها به نفع خود باغداران است.

آذرپیوند دیگر تولید کننده عسل نیز ازکمی سهمیه سم گلایه می‌کند و می‌گوید: عسل مرغوب تولیدی اردبیل در بازار با سختی فراوان به فروش می‌رسد چراکه عسلهای تقلبی و ناخالص با قیمتهای پایین تر ارائه می‌شود و مسوولان نیز رسیدگی چندانی به این مساله ندارند.

مدیرکل استاندارد وتحقیقات صنعتی اردبیل می‌گوید: با وجود اهمیتی که این فرآورده می‌تواند درصادرات غیر نفتی و ارز آوری برای کشور داشته باشد متاسفانه نه تنها در این زمینه موفقیتی بدست نیاورده بلکه میزان صادرات آن از استان اردبیل به طور قابل ملاحظه‌ای در سال‌های اخیر پایین آمده است.

فدا می‌افزاید: به علل مختلف عسل تولیدی استان ازکیفیت بسته بندی بالایی برخوردار نیست و حتی در مواردی پایین تر از وضعیت معیارهای تعیین شده استاندارد قرار دارد.

او معتقد است: توجه ناکافی به کیفیت، بهداشت و نبود صنایع وکارخانه‌های بسته بندی،توزیع شهدهای تقلبی در بازار از سوی افراد سود جو و برپا نشدن نمایشگاه‌های بین‌المللی در استان برای معرفی مطلوب عسل سبلان از جمله مواردی است که باعث شده است صادرات این محصول بی نظیر با رکود مواجه شود.

از آنجا که رشد صادرات عسل در استان اردبیل در مقایسه با تولیدات آن سیر نزولی را نشان می‌دهد امید است با توجه بیشتر مسوولان به این فراورده استراتژیک و پردرآمد در سال جهاد اقتصادی شاهد رونق صادرات آن ازاستان اردبیل به بازارهای جهانی و ایجاد زمینه اشتغال برای عده‌ای از جوانان این منطقه محروم باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها