اوجی اعلام کرد :

ذخایر گاز ایران 156 سال

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه عمر ذخایر گاز آمریکا و کانادا تا حدود 12 سال آینده به پایان می‌رسد، عمر ذخایر گاز طبیعی ایران را 156 سال اعلام کرد و گفت: تاکنون در دو سوم حوزه جغرافیایی ایران اکتشافات جدید نفت و گاز انجام نشده است.
کد خبر: ۳۹۵۹۲۱

به گزارش مهر، جواد اوجی امروز در همایش نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان با بیان اینکه در حال حاضر گاز طبیعی با توجه به مسیرهای انتقال، تکنولوژی‌های جدید تولید، مصرف، قیمت گذاری و مسایل سیاسی از نقش غیر قابل انکاری در تامین انرژی جهانی برخوردار است، گفت: در حال حاضر ایران پس از روسیه با در اختیار داشتن بیش از 33 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی پس از روسیه دومین دارنده ذخایر گازی جهان است.

معاون وزیر نفت حجم ذخایر گاز طبیعی ایران را از کل جهان نزدیک به 18 درصد عنوان کرد و افزود: پس از ایران قطر با 3/25 تریلیون متر مکعب ، ترکمنستان 1/8 تریلیون متر مکعب از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز جهان به شمار می‌رود.

وی همچنین حجم کل ذخایر نفت خام ایران را 550 میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: با در نظر گرفتن ضریب برداشت از ذخایر هیدوکربوری بیش از 155 میلیارد بشکه از این ذخایر نفت خام قابل برداشت است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز مجچوع ذخایر قابل برداشت نفت و گاز ایران را بیش از 300 میلیارد بشکه اعلام کرد و افزود: هم اکنون ایران پس از آمریکا، روسیه و کانادا با تولید 154 میلیارد متر مکعب چهارمین تولید کننده بزرگ گاز جهان است.

به گفته این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، وزارت نفت در حال حاضر به طور سالانه ایالات متحده آمریکا 593 میلیارد متر مکعب، روسیه 527 میلیارد متر مکعب و کانادا 161 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران پس از آمریکا و روسیه سومین مصرف کننده بزرگ گاز جهان به شمار می‌رود، بیان کرد: سال گذشته در مجموع بالغ بر 142 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در صنایع، ‌نیروگاه‌ها و بخش خانگی تجاری مصرف شده است.

اوجی سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان را 24 درصد دانست و افزود: در حال حاضر نفت خام 35 درصد، ذغال سنگ 29 درصد، انرژی‌های برق- آبی 7 درصد و انرژی هسته‌ای 5 درصد در سبد انرژی جهان سهم دارند.

این مقام مسئول متوسط رشد مصرف انرژی جهان را سالانه 6/1 درصد اعلام کرد و یادآور شد: این در حالی است که متوسط رشد سالانه گاز طبیعی در یک دهه گذشته بیش ا ز 6/2 درصد بوده است.

به گفته معاون وزیر نفت، پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2030 میلادی سهم گاز طبیعی به 24 درصد افزایش یابد، این در حالی است که سهم نفت خام از 46 درصد در سال های اخیر به 35 درصد کاهش یافته است.

اوجی در تشریح مهمترین عوامل افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهان توضیح داد: ‌قیمت پایین هر میلیون بی‌تی‌یو (حدود 9 تا 10 دلار) گاز، پایین بودن آلودگی‌های زیست محیطی، توسعه روزافزون تکنولوژی تولید، انتقال، توزیع و تبدیل گاز طبیعی، افت فشار و افزایش عمر میادین نفتی از مهمترین دلایل رشد مصرف گاز به شمار می‌رود.

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته عمده اکتشافات انجام شده در سطح کشورهای مختلف جهان مربوط به گاز طبیعی بوده است، ادامه داد: توسعه نیروگاه‌های گازی با توجه به هزینه‌های پایین سرمایه گذاری منجر به رشد سهم گاز در سطح کشورهای مختلف شده است.

وی با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا 11 سال آینده عمر میادین گازی کانادا به پایان برسد از به پایان رسیدن ذخایر گازی آمریکا تا 12 سال آینده خبر داد و افزود: تا کنون دو سوم حوزه جغرافیایی ایران اکتشافات جدید نفت و گاز انجام نگرفته است و پیش بینی می شود تا 156 سال آینده ایران گاز برای تولید در اختیار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پایان از افزایش تولید روزانه گاز ایران به یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب خبر داد و خاطر نشان کرد: کاهش ذخایر گاز آمریکا و کانادا و افزایش سهم این حامل انرژی در سبد انرژی جهانی منجر به افزایش نقی ایران در مبادلات جهانی انرژی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها