در ادامه رایزنی ها برای آرام کردن اوضاع در عراق ، دیروز مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه کشورمان به منظور بررسی آخرین تحولات عراق و یافتن راههای برون رفت از بحران و تلاش برای حل وفصل موضوع در صدر هیاتی وارد عراق شد.
کد خبر: ۳۹۳۰۱
هیات اعزامی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین صادقی در این سفر با مراجع دینی عراق ، اعضای شورای حکومتی و رهبران سیاسی این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. یک مقام سفارت ایران در بغداد هم گفت : فرستاده ایران علاوه بر دیدار با مقامات شورای حکومتی با جرمی گرینستوک ، نماینده انگلیس در عراق دیدار خواهد کرد. در این حال یکی از نمایندگان مقتدی صدر اعلام کرد: صدر از وی خواسته است پیشنهادهایی برای برقراری صلح به مقامات امریکایی ارائه کند. او با بیان این که درگیری نظامی در جهت منافع هیچ کس نیست ، گفت : صدر، پیشنهادهای مثبتی برای خاتمه بحران ارائه کرده است . وی به جزییات این پیشنهادها اشاره نکرد. وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران از ارسال نامه رسمی مقامات امریکا برای مداخله ایران در حل بحران عراق خبر داد. به گزارش خبرنگار «جام جم» ، سید کمال خرازی با تایید خبر ارسال نامه امریکا به ایران از طریق سفارت سوئیس یادآور شد: ما با امریکا مکاتبات بسیاری داریم و درباره عراق هم مکاتباتی صورت گرفته است.

همکاری از نوع دوم

پاسخ مثبت ایران به درخواست امریکا ، دومین مورد از همکاری های مستقیم طرفین در حل بحران های منطقه ای است. پیشتر ایران در ماجرای افغانستان ، با امریکایی ها همکاری وسیعی را صورت داد، که نتیجه مذاکرات ژنو بود. پس از آن همکاری ها، جورج بوش ایران را محور شرارت نامید و بدون توجه به مخالفت های ایران و جهان به عراق حمله کرد. در طول یک سال و نیم گذشته هم ، فشارهای بلوک غرب به رهبری امریکا علیه برنامه هسته ای ایران بشدت افزایش یافته است . حال باید دید در دور تازه همکاری ها آیا ایران شروطی را پیش خواهد کشید که حداقلی از منافع را برای کشور به ارمغان بیاورد.

تکذیب پناهندگی

وزیر امور خارجه با تکذیب خبر پناهندگی مقتدی صدر به ایران اضافه کرد: هیچ دخالتی در امور داخلی عراق نداریم و خروج اشغالگران را راه حل بحران عراق می دانیم . خرازی درباره استعفای امین زاده ، معاون وزارت خارجه هم گفت : از خود او سوال کنید. پیشنهاد نبوده است عبدالله رمضان زاده ، سخنگوی دولت نیز در پاسخ به پرسشی درباره طرح پیشنهاد میانجیگری ایران میان مقتدی صدر و اشغالگران عراق اظهار کرد: هیچ پیشنهادی در این زمینه دریافت نکرده ایم.

ثبات عراق به نفع ایران

اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به «جام جم» گفت : صرف نظر از نامه امریکایی ها، من معتقدم ثبات عراق به نفع ایران است و ما باید برای تامین منافع ملی خود و برای ایجاد عراقی آرام تلاش کنیم . حسن قشقاوی ادامه داد: تاکنون امریکایی ها در موضوعات مختلف نامه هایی را از طریق سفارت سوئیس برای ایران فرستاده اند، اما ما شاهد نوعی برخورد دوگانه از سوی آنها با ایران هستیم . وی افزود: امریکایی ها مواضع متناقضی دارند که شاید بخشی از آن ناشی از اختلاف در هیات حاکم امریکا باشد، تندروهایی که تمایل ندارند تا ایران نقش گسترده تری در منطقه ایفا کند. این نماینده مجلس تصریح کرد: البته در مقابل ، بخش دیگری هم به دنبال جلب نظر ایران ، در حل بحران ها هستند و به نظر من بدون در نظر گرفتن نامه امریکایی ها، منافع ملی ما ایجاب می کند که در جهت ایجاد عراق با ثبات فعال باشیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها