دوره گردی مولن

ژنرال مولن رئیس ستاد ارتش آمریکا در سفری دوره‌ای راهی منطقه شده است. وی در این سفر از اردن و سرزمین‌های اشغالی دیدار خواهد داشت.
کد خبر: ۳۸۵۴۰۸

هرچند که تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه به ویژه اصرار آن بر تقویت رژیم صهیونیستی اقدامی همیشگی می‌باشد،اما سفر کنونی مولن دارای ویژگی‌های خاص است.

اولا خاورمیانه با تحولات گسترده‌ای همراه شد که سرنگونی مبارک اصلی‌ترین متحد آمریکا در منطقه و حرکتهای مردمی برای سرنگونی سایر حکومتهای عربی وابسته به آمریکا بخش کوچکی از آن است.

ثانیا رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت و نیز با دگرگونی در ساختار منطقه با چالشهای گسترده‌ای مواجه شده است.

در چنین شرایطی منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی به کلی در منطقه دچار تحول شده به گونه‌ای که طرفین تلاش دارند که به هر نحوی روند تحولات را در چارچوب اهداف خویش هدایت کنند. در این میان ژنرال مولن با سفر به منطقه از یک سو به دنبال یافتن جایگزینی به جای مصر برای تحرکات نظامی آمریکا می‌باشد چنانکه از مقاصد وی را اردن تشکیل می‌دهد.

در شرایطی که مصر به عنوان خط مرزی امنیتی رژیم صهیونیستی فرو پاشید همه اردن نقش اصلی را برای نظامی گری این رژیم و آمریکا بر عهده می‌گیرد تا  تضمین آمریکا برای امنیت صهیونیستها باشد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از دگرگونی‌های منطقه‌ای با هراس مواجه شده چرا که روند تحولات را مغایر با سیاستها و اهداف خویش می‌داند در این میان مقامات آمریکایی و اروپایی با سفر به سرزمین‌های اشغالی برآنند تا به اصطلاح از پایبندی بر تضمین امنیت این رژیم سخن به میان آورند.

سفر افرادی همچون راسموسن دبیر کل ناتو، مولن رئیس ستاد ارتش آمریکا و ... به تل آویو را می‌توان در این چارچوب ارزیابی کرد.

نکته قابل توجه در سفر به اردن، پیگیری تحولات نظامی منطقه از جمله عراق می‌باشد. برخی ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که آمریکا پس از خروج نیروهایش از عراق به دنبال استقرار آنها در اردن می‌باشد لذا سفر مقام‌های نظامی آمریکا به این کشور برگرفته از این سیاست می‌باشد.

در نهایت سفر مولن به منطقه بیش از آنکه برگرفته از سیاستهای نظامی آمریکا باشد نتیجه دگرگونی در ساختار سیاسی خاورمیانه است که نگرانی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.

اکنون آمریکا به دنبال اهدای تضمین‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی می‌باشد چنانکه برخی منابع خبری از طرح احتمالی طرفین برای ایجاد بحران نظامی در منطقه برای خروج از شرایط کنونی و جلوگیری از سقوط سایر متحدانشان در منطقه گزارش داده‌اند.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها