کارشناس اقتصادی در کمیته دستمزد خانه کارگر گفت: حداقل دستمزد کارگران برای سال 90 از سوی کمیته دستمزد خانه کارگر محاسبه شد.
کد خبر: ۳۸۱۱۸۵

«علیرضا حیدری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: محاسبه دستمزد براساس اقلام و فراوانی کالاهایی است که از سوی وزارت رفاه و تامین اجتماعی، اعلام شده است.

وی اظهار داشت: حداقل کالری برای یک خانوار چهار نفره، برای هر کدام از بزرگسالان 2هزار کالری و برای هر کودک خردسال نیز یکهزار و 800 کالری تعیین شده است.

وی تاکید کرد: میزان یادشده حداقل کالری است که فرد در طول روز نیاز دارد تا بتواند به فعالیت بپردازد و در صورتی که این میزان کالری به فرد نرسد فرد دچار سوء تغذیه می شود.

وی هیدروکربورها، پروتئین ها، حبوبات، سیزیجات، میوه های تازه و مواد لبنی را بخشی از کالاهایی که می توانند حداقل کالری مورد نیاز خانوارها را در قالب سبد غذایی تامین کنند، ذکر کرد.

حیدری با بیان آنکه این کالاها در مجموع 16 ماده غذایی را در برمی گیرد، گفت: اقلام یادشده در سازمانهای میادین و تره بار قیمت گذاری شده که در نهایت کمیته دستمزد خانه کارگر به رقم 194هزار و 300 تومان برای حداقل تامین خوراک یک خانوار چهار نفره رسید.

به گفته این فعال اقتصادی در حوزه کار، با محاسبات انجام شده بنابراین هر فرد به طور ماهانه نیاز به 48 هزار و 578 تومان برای تامین حداقل خوراک دارد.

حیدری گفت: ارقام یادشده فقط برای حداقل خوراک است در صورتی که خانوار کارگری نیاز به مخارج دیگری نظیر هزینه های مسکن، پوشاک، حمل و نقل، بهداشت و آموزش و سایر اقلام پیش بینی نشده دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که این موارد هم به میزان حداقل سبد هزینه خوراک خانوار کارگری اضافه شود دستمزد دریافتی باید به 487 هزار تومان افزایش یابد.

وی تاکید کرد: این ارقام غیرقابل انکار است و نمی توان از معیشت خانوار کارگری حذف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها