مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که حجم آب پشت 4 سد تامین‌کننده آب در استان تهران 80 میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اعلام کرد: در صورت ادامه روند کم‌بارشی، بحران آبی در تهران ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۸۳۳۱

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی جام‌جم با اشاره به وضعیت آبی استان تهران در حال حاضر تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری (پاییز) 60 میلی‌متر بارندگی در حوزه استان تهران صورت گرفته که نسبت به سال گذشته 40درصد کاهش داشته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 100 میلی‌متر بارندگی رخ داده بود.

ارتقایی تاکید کرد: در حال حاضر در شرایط سال کم‌آبی قرار گرفته‌ایم که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و ورود جبهه هوای سرد توأم با بارش برف، امیدواریم بارش‌ها به میزان قابل توجهی باشد که در صورت بارش برف ایستگاه‌های اندازه‌گیری برف میزان بارش آن را اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به این که 750 میلیون مترمکعب در سال سدهای چهارگانه اطراف تهران و 300 میلیون مترمکعب از محل چاه آب استان تهران تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر حجم ذخایر سدها به 437 میلیون مترمکعب رسیده در حالی که سال قبل 520 میلیون مترمکعب بود و نسبت به سال گذشته 80 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون آب 4 سد طالقان، لتیان، لار و کرج 35 درصد کاهش پیدا کرده است.

ارتقایی همچنین با تاکید بر این که در منطقه شرق استان تهران به دلیل عدم بارش مناسب آب جدیدی وارد سد لتیان و لار نشده، گفت: در منطقه غرب تهران به دلیل بارش‌هایی که در نیمه آذرماه صورت گرفت، وضعیت آبی بهتری وجود دارد.

وی در این گفت‌وگو که مشروح آن بزودی در «جام‌جم» منتشر خواهد شد، درباره وضعیت سد «ماملو» که قرار است بخشی از آب شرق و جنوب تهران را تامین کند، گفت: ‌این سد آماده بهره‌برداری است، اما خط انتقال و تصفیه‌خانه آن به دلیل آماده نبودن آب سد برای آب شرب قابل استفاده نیست.

ارتقایی همچنین با اشاره به این که استان تهران 6/1 درصد ریزش جوی را با وجود 19 درصد جمعیت کشور داراست، گفت: سرانه آب در استان تهران 375 مترمکعب در سال است؛ در حالی که این رقم در کشور به میزان 1850مترمکعب محاسبه و ارزیابی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این که تمام دشت‌های استان تهران برای برداشت آب‌های زیرزمینی ممنوعه تعریف شده، تصریح کرد: در حال حاضر منطقه آب سرد دماوند با بیشترین کاهش منابع آبی زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و چاه‌های غیرمجاز و گستردگی باغات روبه‌رو شده است. به گفته وی، منابع آبی تجدید شونده در استان تهران حدود 5 میلیارد مترمکعب است که از این میزان، هر سال 300 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد.

به اعتقاد مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، کاهش بارش باران و حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بحران آب در استان ایجاد خواهد کرد که بخشی از آن با رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی قابل مدیریت خواهد بود.

جیره بندی احتمالی آب کشاورزی

در همین حال وزیر نیرو گفت: به‌رغم کاهش شدید بارندگی‌ها، مجبوریم آب شرب مصارف خانگی را در اولویت اول و بخش صنعت را در اولویت بعدی قرار دهیم و باید نسبت به آب کشاورزی مضیقه‌هایی قائل شویم که این مساله مشکلاتی برای کشاورزان به وجود خواهد آورد.

به گزارش فارس، مجید نامجو به دغدغه دولت برای اصلاح شیوه‌های آبیاری و تامین آب شرب مصارف خانگی با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: هر هفته در جلسه شورای عالی آب میزان بارندگی‌ها، ورودی حجم سدها، میزان مصارف و نیاز کشاورزی و آب شرب شهرها که وابسته به آب سطحی است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و به طور مستمر میزان تولید آب رصد شده و در آنجا تصمیماتی با توجه به حجم آبی که در اختیار داریم، اتخاذ می‌شود.

وی افزود: به‌‌رغم کاهش شدید بارندگی‌ها در سطح کشور، با توجه به حجم آبی که از سال گذشته ذخیره داشتیم، تاکنون محدودیتی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته‌ نشده است.وزیر نیرو تصریح کرد: اما از این هفته مجبوریم آب شرب مصارف خانگی را دراولویت اول و بخش صنعت را در اولویت بعدی قرار دهیم تا بتوانیم برای حداقل 18 ماه ذخیره آبی داشته باشیم.

نامجو اظهار کرد: کشاورزان مجبورند از منابع آبی زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز استفاده کنند که آن هم در هر صورت موجبات کاهش سطح آب زیرزمینی را ایجاد می‌کند؛ اما اینها واقعیت‌هایی است که بر اثر خشکسالی در کشور رخ می‌دهد.

وزیر نیرو به تصمیم دولت برای اجرایی کردن اصلاح الگوهای کشت و آبیاری اشاره کرد و گفت: ما هیچ چاره‌ای نداریم جز این‌که با سرعت برنامه‌ها و طرح‌های کاهش مصرف را اجرایی کنیم و به سمت اصلاح الگوهای کشت و ‌آبیاری پیش برویم.

زیبا اسماعیلی ‌/‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها